CIRC LEGISLATIV Trei bugete

MAKE
Ziarul BURSA #Editorial / 3 noiembrie 2009

Parlamentarii vor să facă proiectul de buget pe 2010.Oare cine îl va aproba? Ministerul Finanţelor?

Parlamentarii vor să facă proiectul de buget pe 2010.Oare cine îl va aproba? Ministerul Finanţelor?

Întâi, Mircea Geoană a avut intenţia ca "majoritatea transparentă" să dea o lege care să-i permită Guvernului demis să înainteze Parlamentului un Proiect de Buget pe 2010.

Dacă nu l-ar fi cerut FMI (drept condiţie pentru tranşa din împrumut programată în decembrie), atunci n-ar fi avut nici o grijă că păşim în 2010 fără Buget.

Consilierii probabil că i-au semnalat gafa din declaraţie (Guvernul este demis şi nu mai are nicio treabă cu Parlamentul, aşa că Parlamentul poate să-şi dea ce legi ar vrea, că Boc nu mai are nicio obligaţie în privinţa Proiectului de Buget, trebuie să-l rogi frumos şi dacă acceptă, bine, dacă nu, nu).

Acum a venit cu altă idee: "Vreau să propun majorităţii parlamentare de 65% să lucreze împreună bugetul pe 2010".

Dar, egoiştii de liberali nu vor să-şi împărtăşească înţelepciunea financiară cu "majoritatea transparentă". Ei vor să-şi facă bugetul lor.

Îl cităm, mai pe larg, pe vicepreşedintele PNL Ludovic Orban, pentru că declaraţiile lui sunt delicioase:

"Conducerea PNL a decis, luni, să mandateze o comisie compusă din şase liberali pentru a elabora, până săptămâna viitoare, propriul proiect al bugetului de stat pe 2010, bazat pe programul PNL şi având în vedere stoparea declinului economic", a declarat prim-vicepreşedintele PNL Ludovic Orban.

Orban a spus că proiectul de buget al PNL va fi elaborat de o comisie formată din Varujan Vosganian, Dan Radu Ruşanu, Daniel Chiţoiu, Eugen Nicolăescu, Mariana Câmpeanu şi Ludovic Orban, fără o colaborare cu Guvernul interimar şi fără a ţine cont de condiţiile acordului cu FMI, având în vedere că acestea "nu sunt cunoscute".

Întrebat dacă PNL va colabora şi cu PSD sau UDMR la elaborarea documentului, sau dacă va discuta cu Guvernul, Orban a replicat că proiectul de buget va fi elaborat de specialiştii PNL, conduşi de comisia de elaborare stabilită, urmând să fie înaintat la Parlament spre dezbatere. "Care Guvern? Guvernul interimar nu are competenţa constituţională de a elabora proiecte de lege", a comentat liderul PNL.

Comentariul la aceste declaraţii poate fi sintetizat aşa: ha, ha!

Ludovic Orban declină, pe drept, competenţa constituţională a Guvernului demis, dar nu se întreabă nici o clipă ce competenţă legală are comisia de liberali să întocmească Proiectul de Buget.

După cum nici Geoană nu se întreabă, ce competenţă constituţională ar avea Parlamentul să elaboreze un Proiect de Buget.

Adică, cum?

Parlamentul îl face, Parlamentul îl aprobă?!

Oamenii ăştia ne fac legile.

Dar, ei nu le citesc.

Dacă citim Legea finanţelor publice, la Articolul 19, constatăm că singura instanţă abilitată să întocmească Proiectul de Buget este Ministerul Finanţelor.

Punct!

Nu, Rompetrol nu are voie. Nici Grivco. Nici Rafo. Nici Intervam. Nici Realitatea TV. Nici PRO TV.

Nu.

Numai Ministerul Finanţelor.

Săracu" Boc (Doamne!, am ajuns să-l compătimesc - n-aş fi crezut!), zice că face Bugetul, până pe 10 noiembrie, fără să-l fi rugat nimeni.

Aşa este, nu-l poate înainta Parlamentului ca iniţiativă legislativă a Guvernului, pentru că este demis.

Dar, măcar, Proiectul este întocmit de Ministerul Finanţelor, aşa cum o cere legea.

Felul în care este adus Proiectul de Buget în Parlament, este o altă poveste.

Aşa cum a zis-o şi a şi făcut-o Boc cu alte legi de când a fost demis Guvernul, Proiectul de Buget pe 2010 poate fi însuşit ca iniţiativă legislativă de câţiva parlamentari.

Şi astfel, legile au fost respectate. Desigur, vor fi fost respectate într-un mod speculativ, formal, dar tot este mai bine decât să nu fie respectate deloc.

Da, tot circ este, dar măcar este circ de stat...

Legea finanţelor publice

Rolul Ministerului Finanţelor Publice

Art. 19. - În domeniul finanţelor publice Ministerul Finanţelor Publice are, în principal, următoarele atribuţii:

a) coordonează acţiunile care sunt în responsabilitatea Guvernului cu privire la sistemul bugetar, şi anume: pregătirea proiectelor legilor bugetare anuale, ale legilor de rectificare, precum şi ale legilor privind aprobarea contului general anual de execuţie

Opinia Cititorului ( 8 )

  1. TREI BUGETE ; trei lulele, trei surcele ! 

    Trei trandafiri, din care a rezultat unul -portocaliu, dar mai frumos, asa ca daca din trei bugete va rezulta unul portocaliu, dar tot mai bun si asta, este / va fi mai bine decat deloc. 

    Ce ar fi insemnat pentru noi daca cei trei trandafiri rosii ar fi ramas strans uniti in jurul ..... cum va suna in urechi expresia aceasta ??; am fi avut astazi partid unic , adica majoritate zdrobitoare, nu "transparenta". Poate s-ar fi reanscaunat tatuca Iliescu, ca doar nu putea lasa un prostanac sa-si faca de cap si sa compromita partidul ... 

    Analizati/ reflectati cam ce a insemnat pentru "democratia " romaneasca ruperea PD -ului si apoi ascensiunea pe scena politica. Si tineti cont ca aceasta se datoreaza in buna masura actualului Presedinte al tarii !>

    Daca nu suntem in stare sa recunoastem anumite stari de fapt, atunci nu meritam sa traim in democratie. 

    Litera legii este foarte clara si acuma isi dau cu stangul in dreptul sa faca pe desteptii.Avem o clasa politica in procent de 80 % inculta,imbecila,pupincurista si care este sclava unor nenorociti care au furat tara asta cum au dorit si acuma sunt miliardari.

    In afara de Basescu nu vad nici unul mai capabil ca si politician. Daca ne uitam ca in spatele PSD si a PNL,cat si UDMR se afla niste indivizi vorace,fara scrupule,hoti notorii(dar in libertate)o justitie de tot rahatul,politie care mai bine s-ar numi Coclu romanesc,banditi si hoti pe toate drumurile,mai merita s ane intrebam cine ne conduce??? 

    Trei bugete si niciunul! Asta-i adevarul. Asa ne trebuie daca avem o lasa politica iresponsabila care a daramat guvernul(indiferent al carui partid ar fi fost) cu doar o luna si jumatate inainte de alegeri, ca sa ...ce? sa se dea mari in fata electoratului. Ei cred ca electoratul este atat de naiv incat sa-i creada pe cei ca Geoana, Antonescu? Ce pot face acestia pentru noi, cetatenii amarati ai acestei tari? Cred ca vorbindu-ne frumos in aceasta campanie devin credibili si pe 22 noiembrie vom da fuga la urne sa-i votam? Se inseala amarnic! Sunt rai, incompetenti si mai ales, iresponsabili!

    E clar că majoritatea 254 (azi 250) are o problemă de raportare la Constituţie. Art. 103 şi 104 arată clar că, în lipsa unei majorităţi legal constituite, prerogativa de a desemna Premierul aparţine Preşedintelui. Iar spiritul Constituţie e dat de consecinţele articolelor invocate. La epuizarea procedurii, Preşedintele poate dizolva Parlamentul, chiar dacă majoritatea ad-hoc ar avea şi 120%. Prerogativa constituţională a Preşedintelui este cea care dă caracterul regimului: (semi)prezidenţial. Marota Iohannis este neconstituţională pentru că se supune unei gîndiri ce ţine de regimul exclusiv parlamentar. Dacă n-ar fi un regim semiprezidenţial, articolele ar fi sunat altfel. Cel dizolvat ar fi fost Preşedintele. Aşadar, amicii noştri cam dau acum din colţ în colţ, pentru că s-au grăbit să trîntească două Cabinete, fără să priceapă că ei înşişi sunt ameninţaţi de delegitimarea oficială. De unde se vede că, atunci cînd sunt prea mulţi, oamenii o iau razna. Instituţia lor nu se mai bazează pe raţiune ci pe afect. Ceea ce nu e acceptabil, oricît de îngăduitori am fi cu jocurile politicianiste. Rezultatul? Îl vedeţi. Trei bugete cucuiete, o hotărîre ce modifică de-nemodificatul, adică legea bugetului încă neadoptată. O hotărîre ce înseamnă în fapt antepronunţare şi asupra validităţii Cabinetului Coritoru înainte de votul de investitură. Într-un cuvînt: anomie.

    1. Comentariul de la 19:53 îmi aparţine

    Parlamentarii ştiu să scrie, dar nu ştiu să citească.

    Incerc si eu ceva : 

    Ce-ati zice daca poporul (tot il invoca mereu Presedintele) ar clarifica disputele , nedumeririle si neputinta clasei politice, dand, de exemplu 75% din voturi lui Basescu; facem pariu ca si atunci (nici atunci) "majoritarii" nu vor accepta ca nu gandesc in interesul nostru ca sunt incompetenti si ca nu ne reprezinta ?? 

    Daca nu se poate ajunge la consens pentru numirea unui premier, politic sau tehnocrat sau independent, propun sa fie numit un premier ROBOT; robotul nu se lasa (adica nu oboseste), iar acest premier sa se numeasca ROBOC ! 

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb