Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a respins, joi, recursul formulat de Wizz Air cu privire la ajutorul pentru salvare acordat companiei aeriene TAROM de statul român, apreciind că acest ajutor, în valoare de 36,6 milioane de de euro, este compatibil cu dreptul Uniunii Europene, se arată într-un comunicat de presă, transmite agerpres.
În luna februarie 2020, România a notificat Comisiei Europene un ajutor pentru salvare, constând într-un împrumut de aproximativ 36.660.000 de euro, pe care intenţiona să îl acorde companiei aeriene române TAROM, conform sursei menţionate. Prin decizia din 24 februarie 2020, Comisia a calificat această subvenţie drept ajutor de stat compatibil cu piaţa internă, informează sursa.
Cu toate acestea, compania aeriană ungară Wizz Air a atacat această decizie la Tribunalul Uniunii Europene, transmite agerpres.
Prin Hotărârea din 4 mai 2022, Tribunalul a respins această acţiune, conform sursei citate. Potrivit Tribunalului, ajutorul în discuţie este compatibil cu piaţa internă, întrucât urmăreşte să prevină o dificultate socială sau o disfuncţionalitate a pieţei pe care ar putea să o cauzeze o întrerupere a serviciilor TAROM pentru conectivitatea regiunilor României, precizează sursa.
În replică, Wizz Air a declarat recurs împotriva Hotărârii Tribunalului în faţa Curţii de Justiţie, care l-a respins joi în totalitate şi confirmă astfel hotărârea Tribunalului, menţionează sursa citată.
Potrivit agerpres, "Curtea reafirmă că dimensiunea relativ limitată a pieţei relevante nu se opune ca un serviciu furnizat pe această piaţă să poată fi calificat drept important, astfel încât întreruperea sa ar risca să genereze o dificultate socială gravă sau să constituie o disfuncţionalitate a pieţei. Această situaţie se regăseşte în cazul unei încetări a activităţii TAROM: ar aduce prejudicii conectivităţii regiunilor României deservite exclusiv de această companie, precum şi situaţiei lor economice. În consecinţă, Comisia nu era obligată să ţină seama de dimensiunea pieţei pe care operează TAROM sau de cota pe care o deţine pentru a aprecia dacă există un risc de întrerupere a unui serviciu important pentru societatea română", se precizează în decizia CJUE.
CJUE a respins, de asemenea, argumentele Wizz Air privind ipoteza înlocuirii TAROM de către concurenţii săi pe rutele interne operate exclusiv de această companie, punerea la dispoziţie repetată a unor subvenţii de stat în favoarea TAROM, precum şi toate celelalte motive de drept invocate de Wizz Air, informează sursa menţionată.