Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) recunoaşte necesitatea dezvoltării industriei cinematografice, dar nu în dauna radiodifuzorilor publici şi privaţi din România, se arată într-un comunicat transmis ieri în care CNA îşi exprimă punctul de vedere în legătură cu Legea cinematografiei. Astfel, CNA apreciază că procentul de 3% din valoarea contractelor de publicitate, care trebuie dat Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), înseamnă practic scăderea cu 3% a veniturilor posturilor de radio şi televiziune. Iar dacă se adaugă drepturile de autor conexe, alte obligaţii, se constată, în situaţia de subfinanţare a sectorului audiovizual, că radiodifuzorii publici şi privaţi trebuie să renunţe la o parte importantă din veniturile lor, ceea ce afectează atît calitatea programelor, cît şi publicul. CNA este de părere că aceste sume ar putea fi folosite de posturile publice şi private de televiziune pentru realizarea de filme artistice. De asemenea, CNA consideră incorectă decizia de a obliga societăţile de cablu de a acorda 1% din venituri pentru realizarea de filme artistice, în situaţia în care acestea sunt plătitoare de drepturi de autor şi drepturi conexe. CNA propune ca un procent de 10-15% din sumele colectate pentru drepturi de autor şi conexe să fie acordate CNC pentru finanţarea producţiilor cinematografice. De altfel, CNA s-a adresat Comisiei de la Bruxelles, căreia i-a cerut un punct de vedere în legătură cu obligaţiile posturilor de televiziune din România de a aloca 5% din timpul lor de emisie difuzării de filme româneşti, fără a lua în calcul timpul alocat ştirilor, divertismentului şi transmisiunilor sportive, un procent de 1% din aceste producţii româneşti urmînd să se difuzeze în prime time. CNA consideră că această obligaţie contravine dispoziţiilor Directivei "Televiziunea fără Frontiere" şi încalcă independenţa editorială a posturilor.
CNA recunoaşte necesitatea dezvoltării industriei cinematografice, dar nu în dauna radiodifuzorilor
C.I.
Ziarul BURSA #Media-Advertising / 5 august 2005