Adoptarea de către Parlamentul European a Pachetului Mobilitate 1 privind tranportul rutier a declanşat nemulţumirea opertaorilor de transport din ţările din Estul Europei, care îşi văd astfel restricţionată drastic activitatea de către competitorii lor din statele din vestul Uniunii. Legislaţia schimbă radical regulile referitoare la detaşarea şoferilor, perioadele de conducere şi de repaus. Noua legislaţie a fost promovată de statele din vestul Uniunii Europene, nemulţumite de concurenţa puternică făcută de firmele de transport din estul Europei, pe care le acuză de dumping. Vălean susţine că o parte din prevederi nu sunt conforme cu obiectivele politicii ecologice Green Deal.
Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, arată într-un comunicat de presă că este "dezamagită" de votul prin care Parlamentul European a aprobat aşa-numitul Pachet Mobilitate 1. Ea anunţă că analizează impactul noii legislaţii asupra climatului, mediului şi funcţionării pieţei europene unice şi spune că, dacă va fi necesar, Comisia Europeană va propune modificări înainte ca Pachetul Mobilitate să intre în vigoare.
Regulile adoptate vor intra în vigoare după ce sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Regulile referitoare la detaşare se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislaţiei. Normele privind timpul de odihnă, inclusiv cele referitoare la întoarcerea şoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislaţiei. Dispoziţiile privind întoarcerea camioanelor şi alte modificări referitoare la accesul la piaţă se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislaţiei privind accesul la piaţă.
Transportatorii români au cerut permanent respingerea proiectului susţinut de ţările din vest. După adoptarea acestuia, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), şi europarlamentarii români au cerut Guvernului să atace la Curtea de Justiţie a UE (CJUE) acest pachet legislativ pentru a susţine interesele sectorului intern de transporturi.
Pachetul Mobilitate 1 prevede obligaţia întoarcerii camioanelor acasă (ţara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale, ceea ce creează costuri suplimentare uriaşe pentru transportatorii din România. Această obligaţie a fost justificată ca o necesitate de asigurare a condiţiilor sociale şi a protecţiei mediului. Însă, impactul acestei obligaţii asupra pieţei şi a mediului a fost complet ignorat în procesul de elaborare a Pachetului Mobilitate 1, în ciuda justificării sale ca mijloc de realizare a Pactului Ecologic, arată transportatorii.
Noua legislaţie votată de Parlamentul European prevede şi obligaţia companiilor de a organiza întoarcerea acasn a şoferilor la fiecare patru snptnmâni, o prevedere despre care transportatorii susţin că ar încălca libertnţile fundamentale ale UE, potrivit cnrora şoferul va fi liber sn aleagn destinaţia / locaţia pentru perioada sa de repaus. Odată cu intrarea în vigoare a legislaţiei, peste 60.000 de şoferi ar trebui sn se întoarcn acasn la fiecare 3 sau 4 snptnmâni, fapt ce va necesita creşterea capacitnţii de transport şi, conform estimnrilor UNTRR, ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1200 de autocare sau o alternativă între aceste 2 moduri de transport în vederea asigurnrii transportului pentru 2000 - 3000 şoferi zilnic.
În plus, Pachetul Mobilitate 1 interzice efectuarea în vehicul a perioadelor de odihnn snptnmânale normale, departe de bazn. Aceastn interdicţie are loc într-un moment în care existn o deficienţn doveditn de locuri de parcare sigure, dotate corespunzntor şi securizate pe reţeaua principaln de drumuri europene. Prin urmare, obligaţia de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusn numai în legnturn cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure şi securizate în UE. Interzicerea repausului în cabinn poate pune chiar şoferii în pericol. Acest lucru este valabil în special în circumstanţele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabinn ar proteja sănatatea şoferilor, potrivit reprezentanţilor industriei din România.
1. Măsuri protectioniste
(mesaj trimis de Cristian în data de 10.07.2020, 15:43)
Măsurile protecționiste luate de guverne și corporații au mai degrabă un caracter fascist
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.07.2020, 13:52)
ce ne spunea orban ,am dat guvernul jos ca sa punem comisar european pe transporturii de la pnl ,
3. fără titlu
(mesaj trimis de Nelu în data de 12.07.2020, 21:05)
E tot ce se putea mai bine pt oameni de buna credinta.