• Normele INTRASTAT, de raportare a schimburilor intra-comunitare, diminuează piaţa cu 70 de procente
Vremuri grele pentru comisionarii în vamă. Aceştia au de ales. Ori se reprofilează pe sectorul logistic (depozitare, transport, curierat etc.) ori intră în faliment. Nu este o viziune alarmistă. Practic, intrarea în vigoare a normelor INTRASTAT, sistemul de colectare a datelor privind schimburile de bunuri între statele membre ale Uniunii Europene, elimină de pe această piaţă aproximativ 70 la sută din totalul de activitate al acestor companii. Este şi normal având în vedere că ponderea majoră a schimburilor comerciale ale României o deţine relaţia comunitară. Pentru comisionari pierderea este uriaşă. Conform ultimelor date ale Institutului Naţional de Statistică, în România, 15.037 de companii, care realizează schimburi intracomunitare, nu mai sunt obligate, de la 1 ianuarie 2007, să apeleze la serviciile comisionarilor pentru întocmirea clasicelor declaraţii vamale. Aceasta deoarece acestea, prin normele INTRASTAT, au posibilitatea de a completa şi transmite direct declaraţiile statistice, atât on-line, cât şi off-line, privitoare la exportul şi importul de bunuri în spaţiul UE. Pentru cele aproximativ de 430 de companii de comisionariat în vamă, pierderea este cu mult mai mare având în vedere caracterul mai permisiv al noilor norme. Potrivit INTRASTAT, nu toate firmele exportatoare şi importatoare pe spaţiul comunitar sunt obligate să facă aceste raportări. Nu mai există impunerea transmiterii de declaraţii vamale pentru companiile care efectuează importuri a căror valoare anuală este mai mică de 300.000 de lei şi pentru cele care exportă sub plafonul valoric de 900.000 de lei. Ce înseamnă acest lucru pentru comisionari? Numeric înseamnă pierderea a încă aproximativ 20.000 de potenţiali clienţi. Este o pierdere enormă.
Ce oferă viitorul companiilor de comisionariat în vamă? Incertitudinea rămâne cuvântul de ordine. Marin Neacşu, preşedintele Focus Group, firmă care acoperă întreg sudul şi partea centrală a României încă îşi face calcule. "Este prematur să spunem ce se va întâmpla pentru că a trecut destul de puţin timp de la integrarea în UE pentru a putea observa un anume trend. Eu în orice caz cred că, dacă nu se reorientează, mai mult ca sigur că acestea vor dispărea", - susţine Marin Neacşu.
Ca argument aduce faptul că peste 70 la sută din activitatea pe care o desfăşurau comisionarii în vamă era pe ţările Uniunii Europene. O soluţie o constituie transformarea acestor companii în case de expediţii, având în vedere previyionata creştere a fluxurilor de marfă ce vor intra pe teritoriul României ca urmare a aliminării taxelor vamale. Dar şi în acest caz apar probleme legate de asigurarea surselor de finanţare necesare investiţiilor. Pentru a lansa cu succes pe piaţă o casă de expediţii, similară Romtrans, lider de piaţă în prezent, investiţia minimă se ridică la peste 300.000 de euro pentru depozite proprii, punct vamal, parc auto complet, logistică- rampe de lucru, motostivuitoare etc. În cert vorbim despre o investiţie pe care, la ora actuală, comisionarii, în ansamblu, nu o pot finanţa. Aceasta mai ales că se pare că au pierdut startul în faţa companiilor de expediţie din spaţiul comunitar şi nu numai care au anunţat investiţii masive în România. O situaţie nu tocmai roz în condiţiile în care comisionarii vor trebui să se concureze aprig pe o piaţă decimată, în obiectul lor de activitate rămânând doar companiile care fac comerţ exterior în spaţiul extracomunitar. O piaţă mică de doar 30 de procente din comerţul exterior românesc.
Trucuri ieftine de a < agăţa > clienţi
Conştienţi de pierderea grosului de clienţi unele companii de comisionariat în vamă au încercat variante ingenioase de păstrare şi chiar de racolare a acestora. Nu puţine companii cu activitate de comerţ exterior au primit mesaje electronice prin care erau informate că firma X este < atestată > INTRASTAT pentru a face raportările statistice privitoare la opertaţiunile de import şi export în spaţiul comunitar. Acestea sunt false mesaje întrucât nu există o astfel de atestare. Conform normelor în vigoare orice companie eligibilă poate face raportarea INTRASTAT dar există şi posibilitatea alegerii unei terţe persoane care să facă aceste înregistrări, cum ar fi comisionarii in vamă.