ESSA Group, jucător prezent la nivel local pe segmentul serviciilor de trade marketing şi vânzări, deţinut de antreprenorul Eugen Saulea, a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de aproximativ 19,8 milioane de euro, aşa cum estimase încă de la începutul anului trecut, conform unui comunicat remis redacţiei. Toate previziunile făcute anual de reprezentanţii companiei se bazează pe numărul de contracte active şi pe potenţialul serviciilor cheie, ţinând cont în acelaşi timp de contextul economic.
"Pentru 2022, obiectivul nostru de creştere, de cel puţin 20%, a fost atins. Un rezultat similar am înregistrat şi în 2021 prin comparaţie cu 2020, ceea ce înseamnă că, în ultimii doi ani, afacerea ESSA a crescut cu 40%", declară Eugen Saulea. Aceste cifre au devenit reale deşi ESSA a fost pusă faţă în faţă cu o serie de provocări. De exemplu, din cauza presiunii scumpirilor din 2022, compania a trebuit să vândă mai ieftin. Mai mult, în cadrul contractelor active la momentul majorării preţurilor la utilităţi şi carburanţi, în paralel cu creşterea dobânzilor bancare, indexarea tarifelor ESSA nu a fost acceptată în toate contractele. În acelaşi timp, lipsa încasărilor - datorată unor vânzări în scădere - a determinat beneficiarii de servicii similare celor vândute de ESSA să plaseze pe loc secund calitatea şi să se focuseze pe cel mai mic tarif.
"Suntem într-o fază în care toţi furnizorii de servicii se bat în preţ, uitând de performanţă. De altfel, în 2023, aşteptările noastre vizează în primul rând un preţ corect pentru serviciile solicitate, astfel încât furnizorii să rămână sănătoşi din punct de vedere fiscal. Se pune o mare presiune pe aceştia în a oferta cu cel mai mic preţ, iar pe termen mediu şi lung preţurile mici se vor traduce în lipsa de solvabilitate a furnizorilor, eliminarea acestora făcându-se pe criterii de bonitate", spune Eugen Saulea.
Cu alte cuvinte, scăderea vânzărilor sau stimularea lor doar prin oferte de preţ rămân în topul îngrijorărilor pentru 2023. De ce? Pentru că, în opinia lui Eugen Saulea, ambele au acelaşi efect: lipsa bugetelor pentru achiziţii de servicii conexe vânzărilor. Iar dacă nu ai vânzări, lipsesc şi banii din încasări. Practic, fără aceste bugete nu ai cu ce să investeşti în programe de marketing sau în alte tipuri de programe adecvate businessului. Ce se va întâmpla, astfel, mai departe? Furnizorii vor căuta să rămână pe profit prin eficientizarea bugetelor existente, şi anume: diminuare normelor pentru lucratorii comerciali, accesarea unui program de lucru flexibil în funcţie de traficul din magazine sau renunţarea la programele de BTL, subliniază sursa citată.
"Efectele vor fi multiple, vom avea vânătoare de locuri de muncă. Mai exact, angajaţii vor migra în permanenţă după salarii mai bune. Vom avea restructurări şi concedieri din programele ce se doresc închise în regim de urgenţă sau redimensionate într-un termen scurt. În plus, vor fi blocaje în cash flow-ul furnizorilor de servicii din cauză că beneficiarii vor întârzia în mod intenţionat decontarea serviciilor", punctează Eugen Saulea. Conform informaţiilor sale, deja se încearcă o majorare a termenelor de plată, dar fără a fi acceptat şi un comision de finanţare. "Avem comisioane de finanţare duble faţă de primul trimestru din 2021, impactul fiind unul consistent în bugetele lunare."
În altă ordine de idei, serviciul de manipulare si administrare marfa pentru marile lanţuri internaţionale, din portofoliul ESSA, depinde foarte mult de volumele vândute fizic de către parteneri. "Anul 2022 a fost marcat de numeroase scumpiri la alimente, în special la cele care formează coşul de bază al consumatorilor. Din trimestrul doi şi până la finalul anului, au fost furnizori care au majorat chiar şi de trei ori preţul de livrare al produselor, ajungând în raft şi cu peste 60% mai scumpe faţă de perioada similară din 2021. Din păcate, veniturile consumatorilor nu au crescut direct proporţional cu preţurile", detaliază Eugen Saulea.
Tot la nivelul anului în curs, antreprenorul are anumite aşteptări şi în privinţa recrutărilor de personal. Potrivit spuselor sale, fără a avea salarii competitive, va fi foarte greu să atragi în echipă personal valoros şi să-l motivezi să rămână. În prezent, există multe pachete financiare disponibile în piaţa de profil, iar printre cei care aplică pentru un loc de muncă sunt puţini români. La modul general, ofertele se aleg în funcţie de: venitul net, program, proximitate şi mult mai puţin în raport cu programele de carieră şi de formare. Eugen Saulea consideră că alternativa o reprezintă personalul non-UE.
În cazul particular al ESSA Group, o optimizare importantă a resurselor investite a fost implementată în cadrul diviziei de leasing de personal, cu accent pe segmentul de "lucrător comercial" şi pe cel de "preparator comenzi online (picker)". Ca o consecinţă, ESSA chiar a apelat la personal non-UE pentru a implementa proiectele partenerilor săi, în special pentru comenzile de lucrători comerciali.
"Personalul non-UE, aici referindu-mă la posturile de lucrători comerciali, reprezintă circa 68% din resursa umană a ESSA. Toţi cei care fac parte din personalul non-UE sunt foarte implicaţi la locul de muncă, flexibili la program, motivaţi de activităţile alocate şi disponibili să înveţe", mai spune Eugen Saulea.
În context, şi majorarea salariilor în 2023 reprezintă o condiţie esenţială pentru a avea o echipă cu angajaţi stabili şi motivaţi. Antreprenorul consideră că, în această privinţă, "nevoia de majorare a salariului curent este de cel puţin 37%", pentru a putea acoperi cele două goluri: inflaţia şi salariul minim, se menţionează în comunicat.