Reforma legislaţiei achiziţiilor publice are ca obiective securitatea juridică, simplificarea, celeritatea, definirea precisă a nevoilor, facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) şi eficienţa, potrivit domnului Florin Irimia, preşedinte executiv al Asociaţiei Experţilor în Achiziţii AEXA.
Conform spuselor sale, facilitarea accesului pentru IMM-uri priveşte regula divizării pe loturi, documentul unic de achiziţie european şi plăţile directe către subcontractanţi.
Modificarea adusă regulei divizării pe loturi este următoarea, conform domnului Irimia: "Dacă autoritatea contractantă nu consideră că este oportună împărţirea pe loturi, aceasta furnizează o justificare specifică în documentaţia de atribuire". Preşedintele AEXA a arătat că, în privinţa documentului unic de achiziţie european (DUAE), ofertanţii pot să îşi dovedească capacitatea profesională, financiară, tehnică şi profesională iniţial prin completarea unei declaraţii pe proprie răspundere, doar ofertantul potenţial câştigător urmând să prezinte documente suport. Privitor la plăţile directe către subcontractanţi, acum, la cererea subcontractantului, autoritatea contractantă îi transferă direct acestuia plăţile datorate contractantului principal.
În ce priveşte eficientizarea, modificările criteriilor de atribuire arată următoarele, conform domnului Irimia: nu dispare total criteriul "preţul cel mai scăzut", însă nu poate fi utilizat ca şi criteriu exclusiv pentru contractele de lucrări sau servicii intelectuale care presupun activităţi cu nivel de complexitate ridicat sau contractele de lucrări ori de servicii aferente proiectelor de infrastructură de transport transeuropene/drumuri judeţene.
În ce priveşte organizarea, calificarea şi experienţa personalului, "se încurajează utilizarea criteriului cel mai bun raport preţ-calitate cu luarea în considerare a aspectelor calitative, de mediu şi/sau sociale precum şi utilizarea unei analize de cost pe întreaga durată de viaţă a produsului/serviciului/lucrării: costuri de utilizare, de întreţinere sau de reciclare etc".
Domnul Irimia a concluzionat că reforma acestor aspecte, care presupune transpunerea normelor europene în legislaţia noastră, "putea să fie mai simplă şi mai clară, mai adaptată la practică".