18 curse feroviare de călători au fost suspendate, ieri, prin încetarea lucrului de către 1400 de angajaţi ai societăţii de reparaţii şi revizie locomotive SCRL Braşov, care se află în insolvenţă.
Grigore Mare, preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare-Comercial, a declarat că trenurile respective nu au putut ieşi în cursă din cauza întreruperii spontane a lucrului de către greviştii de la societatea respectivă.
Liderul sindical a precizat: "Nu au fost curse cu un impact foarte mare din punct de vedere al numărului de călători afectaţi".
Pentru circulaţia în siguranţă, trenurile CFR Călători au nevoie de reparaţii şi întreţinere. Pentru aceste operaţiuni, compania publică a încheiat de-a lungul anilor contracte cu SCRL Brasov (o companie pe care o deţine) şi care are filiale în 16 oraşe din ţară, printre care se numără Bucureşti, Galaţi, Iaşi, Cluj-Napoca, Piteşti, Ploieşti şi Satu Mare.
Cel mai recent contract dintre CFR Călători şi SCRL Braşov a expirat la 31 decembrie 2019 şi, până ieri, nu au fost finalizate negocierile privind încheierea unui nou contract, fapt care a dus la greva spontană declanşată de angajaţi.
Administratorul special al societăţii, Cristian Dorel Coconaşu a spus că SCRL Braşov a solicitat încheierea unui nou contract la finele anului trecut, dar CFR Călători dorea să preia o parte din angajaţii firmei respective.
Coconaşu a precizat: "Oamenii nu îşi doresc să treacă la CFR Călători, din mai multe motive. Unul dintre ele este că, dacă începe trecerea la CFR, SCRL Braşov se va îndrepta spre faliment. Iar societatea are datorii, inclusiv 12 milioane de lei către personal. Dacă SCRL Braşov falimentează, angajaţii au şanse mici să îşi recupereze salariile restante. Iar unii dintre ei de primit chiar 10.000 de lei".
El a mai spus că ştie că firma braşoveană deranjează interesele unor firme private şi, de aceea, se confruntă cu problemele actuale, fără însă a preciza despre ce firme este vorba.
Surse din cadrul CFR Călători au spus că, în speţă, ar fi vorba despre firmele controlate de Gruia Stoica, mai precis despre Electroputere VFU Paşcani şi Reloc Craiova.
Contactat de Ziarul BURSA, Gruia Stoica ne-a declarat: "Nu putem comenta speculaţii privind deciziile de management ale altei companii. În ceea ce ne priveşte, toate contractele obţinute pentru revizia sau reparaţia vagoanelor au la bază un proces corect de licitaţie, la care au depus oferte toate cele cinci fabrici de vagoane şi locomotive din România".
Protestul s-a încheiat în jurul prânzului, după ce toţi factorii implicaţi, inclusiv reprezentanţii angajaţilor, au avut o întâlnire cu Lucian Bode, ministrul Transporturilor. Preşedintele FNFMC, Grigore Mare a declarat că societatea braşoveană, care are 24 de puncte de lucru în 16 localităţi din ţară, urma să semneze, ieri, în urma negocierilor, noul contract cu CFR Călători şi că el speră că lucrurile se vor rezolva.
Liderul sindical a spus: "Ideea preluării activităţii SCRL Braşov de către CFR Călători este bună. Doar că preluarea nu se poate face pe bucăţi, pe puncte lucru, aşa cum s-a încercat iniţial. Ea trebuie preluată integral, iar CFR Călători să aibă o filială a sa pentru reparaţii".
CFR Călători a fost de acord, recent, cu majorarea tarifului orar pentru activitatea de mentenanţă preventivă şi corectivă, de la 48,41 lei la 53,67 lei (cu peste 10%). CFR Călători a contractat, în 2019, un număr mai mare de vehicule decât în anul precedent, dar volumul realizărilor la finele anului trecut a fost sub angajamentele asumate de SCRL Braşov.
Amintim că, la jumătatea lunii august, CFR Călători a negociat cu reprezentanţii Societăţii de Reparaţii Locomotive (SCRL) Braşov încheierea unui act adiţional cu privire la majorarea preţului manoperei pe oră, conform unor surse din cadrul companiei publice de transport feroviar de călători. Negocierile din august dintre conducerea companiei şi reprezentanţii societăţii de reparaţii locomotive au avut loc în condiţiile în care lucrătorii din depouri au încetat, atunci, munca, timp de două zile.
Ulterior, în toamna anului trecut, CFR Călători a început absorbţia forţei de muncă de la SCRL SA în cadrul companiei de stat, ţinând cont că societatea respectivă se află în insolvenţă. Odată cu preluarea lucrătorilor, societatea urma să beneficieze şi de contracte privind efectuarea de revizii mari pentru cele 558 de locomotive ale CFR Călători care, în acel moment, nu erau folosite pe calea ferată, nefiind funcţionale la parametri tehnici şi de siguranţă optimi. Acordarea acestor contracte către SCRL Braşov reprezenta practic ieşirea din insolvenţă a societăţii respective. Iar muncitorii preluaţi de către CFR Călători ar fi fost folosiţi pentru realizarea reviziilor zilnice la materialul rulant.
Cei de la SCRL Braşov susţin că CFR Călători s-a rezumat strict la preluarea unor angajaţi ai societăţii, iar acest lucru a dus la agravarea situaţiei economie şi financiare a companiei, fapt care a afectat situaţia angajaţilor care au decis, în urmă cu trei zile, declanşarea grevei.