Consiliul Fiscal: Execuţia veniturilor bugetare în primele şase luni arată o nerealizare semnificativă

F.A.
Macroeconomie / 13 august 2013

Raportul semestrial privind situaţia economică şi bugetară face o analiză a celor mai recente date cu privire la indicatorii macroeconomici, însă nu identifică tendinţele şi schimbările semnificative faţă de situaţia estimată la finalizarea legii bugetului de stat şi a legii bugetului asigurărilor sociale de stat, se arată într-un comunicat al Consiliului Fiscal.

În plus, nu se cuantifică impactul revizuirii prognozelor macroeconomice asupra ţintelor bugetare pentru anul în curs şi pe termen mediu şi nu oferă detalii privind măsurile care vor fi adoptate.

Consiliul fiscal a emis o opinie preliminară asupra proiectului de rectificare bugetară în data de 30.07.2013, însă, "având în vedere timpul insuficient avut la dispoziţie pentru evaluarea documentelor relevante, şi-a rezervat dreptul de a reveni ulterior asupra acesteia", se mai arată în comunicat.

În opinia Consiliului fiscal, o cuantificare a impactului revizuirii cadrului macroeconomic asupra bugetului ar fi fost necesară cu atât mai mult cu cât, deşi prognoza de creştere economică pentru 2013 a fost revizuită în sus, de la 1,6% la 2%, această revizuire are la bază în principal o evoluţie mult peste aşteptări a sectorului agricol, pe partea de ofertă, respectiv a exporturilor nete, pe partea de cerere, componente ale PIB la care veniturile bugetare nu sunt foarte senzitive. În acelaşi timp, cererea internă (consum şi investiţii) a avut o evoluţie foarte slabă în prima parte a anului 2013, prognozele actualizate ale analiştilor arătând că evoluţia acesteia ar putea fi mult sub aşteptările iniţiale în 2013, cu impact negativ asupra veniturilor bugetare.

"Execuţia veniturilor bugetare în primele 6 luni ale anului arată o nerealizare semnificativă, de peste 6,5 miliarde lei faţă de programul aferent primului semestru (doar 93,7% realizare faţă de program), excluzând impactul schemelor de stingere în lanţ a unor obligaţii bugetare de tip swap. Cele mai mari nerealizări de venituri faţă de program au fost înregistrate în cazul sumelor primite de la UE (-3.347 milioane lei), impozitului pe profit (-827 milioane lei), accizelor (-713 milioane lei), TVA (-485 milioane lei) şi veniturilor nefiscale (-467 milioane lei)", potrivit Consiliului.

Pe partea de cheltuieli, faţă de programul semestrial, cheltuielile totale s-au realizat în proporţie de 93,5%, un grad de realizare mai mare de 100% fiind înregistrat la cheltuieli de personal şi alte cheltuieli. Un grad de realizare semnificativ sub aşteptări s-a înregistrat la cheltuielile de capital (-1.471 milioane lei) şi la alte cheltuieli de natura investiţiilor (inclusiv din fonduri UE, -1.881 milioane lei), reflectând atât un instrument de echilibrare a deficitului bugetar către ţinta semestrială, dar şi o incapacitate de a absorbi fondurile europene destinate investiţiilor planificate.

Consiliul Fiscal menţionează că, pe partea de venituri fiscale, cea mai slabă performanţă s-a înregistrat la impozitul pe profit, încasările la acest capitol scăzând cu 5,5% faţă de semestrul I 2012, fiind cu 827 milioane lei mai mici decât programul semestrial. Evoluţia negativă a fost determinată atât de regularizările efectuate la impozitul pe profit de către băncile comerciale, dar şi de o evoluţie foarte slabă a încasărilor de la agenţii economici nefinanciari (creştere de doar 0,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012, faţă de o creştere prognozată în bugetul iniţial pe 2013 de 8,3% faţă de 2012), acestea din urmă fiind influenţate negativ de performanţa financiară slabă a companiilor. A doua cea mai slabă performanţă pe partea de venituri fiscale s-a înregistrat în cazul accizelor, încasările fiind cu 713 milioane lei mai mici decât programul semestrial (doar 93,3% grad de realizare), creşterea fiind de doar 4,2% comparativ cu semestrul I al anului precedent, mult sub creşterea de 10,4% proiectată în bugetul iniţial pentru 2013, în condiţiile în care în 2013 au fost majorate accizele la bere, ţigarete şi motorină şi cursul de schimb valutar luat în calcul la plata accizelor a fost cu 5,2% mai mare faţă de anul 2012, sugerând astfel o scădere a consumului de produse accizabile şi/sau o creştere a evaziunii fiscale.

Conform art. 29 din Legea nr. 69/2010, până la sfârşitul lunii iulie a fiecărui an, Ministerul Finanţelor Publice trebuia să publice pe site-ul propriu un raport semestrial cu privire la situaţia economică şi bugetară.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb