Consiliul General al Municipiului Bucureşti a aprobat o hotărîre care interzice accesul maşinilor cu masa mai mare de 7,5 tone, între orele 7.00-21.00 pe străzile Capitalei. Hotărîrea a intrat în vigoare la 1 august şi se va aplica, de acum înainte, numai pe perioada verii, între 15 iunie şi 15 septembrie. Traian Băsescu, primarul general al Capitalei, a explicat că această decizie are în vedere protecţia mediului şi a infrastructurii rutiere, precum şi descongestionarea traficului. "Au existat solicitări din partea unor distribuitori să le acordăm excepţii, însă am refuzat pentru că regula trebuie aplicată tuturor", a spus domnia sa.
Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO) consideră că aplicarea acestei hotărîri va produce perturbări grave în activitatea de construcţii pe timp de vară, perioadă de vîrf în domeniu, concomitent cu poluarea oraşului pe timpul nopţii.
Conducerea ARACO susţine că, în acest context, se impune completarea articolului 2 al Hotărîrii, prin introducerea, în categoriile exceptate a autovehiculelor, a utilajelor aparţinînd societăţilor de construcţii. Constructorii aduc ca argumente în sprijinul propunerii lor faptul că proiectele de execuţie a lucrărilor contractate prevăd distanţe de transport limitate, fiind specificate anumite rute ale autovehiculelor şi utilajelor implicate în lucrările de execuţie. În situaţia devierii acestor rute, aşa cum impune respectarea prevederilor articolului 2 al Hotărîrii menţionate, s-ar depăşi valorile prevăzute în situaţiile de lucrări. Aceste diferenţe de costuri ar trebui să fie suportate de către antreprenori.
Membrii ARACO susţin că acest lucru i-ar prejudicia material, suplimentîndu-se considerabil valoarea lucrărilor contractate peste cele stabilite iniţial.
Referitor la programul orar impus de Hotărîre, constructorii au subliniat că programul de lucru în construcţii se desfăşoară între orele 7.00 - 18.00 şi nu se poate decala din motive de securitate a muncii, existînd pericolul producerii unor accidente. În cazul unei astfel de decalări, angajatorul, respectiv societatea de construcţii, trebuie să ia măsuri suplimentare de securitate, să evalueze factorii de risc nou-apăruţi, să-şi asume riscul în cazul producerii unor astfel de accidente. De asemenea, angajatorii, prin decalarea programului, sînt obligaţi să asigure sporuri, precum şi programe de lucru reduse cu o oră pentru angajaţii care efectuează cel puţin trei ore de muncă de noapte, ceea ce impune costuri materiale şi resurse umane suplimentare.
Conducerea ARACO a mai precizat că, datorită specificului activităţii în construcţii, este necesară o iluminare naturală şi condiţii de continuitate în tehnologiile de lucru. Totodată, unele activităţi nu se pot desfăşura după anumite ore întrucît implică societăţile de construcţii într-o serie de reclamaţii şi situaţii litigioase din cauza perturbării liniştii publice.
Membrii asociaţiei spun că nu au cunoştinţă de nici o reglementare europeană prin care să se impună în lucrările de construcţii munca de noapte.
• Şoferii vehiculelor de mare tonaj primesc amenzi personale dacă circulă în Bucureşti în timpul zilei
Inspectorii Primăriei Capitalei au aplicat ieri, pînă la prînz, amenzi în valoare totală de 2 miliarde de lei şoferilor de pe camioane cu masă mai mare de 7,5 tone, surprinşi în trafic în orele în care este interzisă circulaţia autovehiculelor de mare tonaj. Interdicţia a intrat în vigoare ieri 1 august. Astfel, 41 de conducători ai unor camioane mari s-au ales cu amenzi personale de cîte 50 de milioane lei, a anunţat ieri primarul general Traian Băsescu, în cadrul unei conferinţe de presă.
"Facem un apel public la patronate să nu îşi mai trimită şoferii în oraş în intervalul 7.00 - 21.00, pentru că aceştia vor fi sigur amendaţi", a spus Traian Băsescu. El i-a anunţat pe patronii societăţilor comerciale că a treia încălcare a interdicţiei de trafic se va solda cu suspendarea dreptului de a mai opera cu autovehicule de mare tonaj pe teritoriul Municipiului Bucureşti.
Totodată, Traian Băsescu a precizat că banii din amenzile aplicate şoferilor se constituie ca venituri la bugetul Primăriei Capitalei şi vor fi folosiţi la lucrările de modernizare a infrastructurii rutiere. (A.S.)