Numărul de cazuri de consum fraudulos de energie electrică este în creştere cu 31% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar valoarea estimată a prejudiciului se ridică la aproape 6,9 milioane de lei, transmite Departamentul de Inspecţie Energetică, într-un comunicat la redacţie.
Improvizaţiile în scop de fraudă pot afecta atât siguranţa consumatorilor şi a bunurilor acestora, cât şi calitatea serviciului de distribuţie.
Departamentul de Inspecţie Energetică, structură specializată din cadrul Delgaz Grid, a identificat în primele nouă luni din 2024 un număr de 1.024 de cazuri de consum fraudulos, din care 436 în sistemul de distribuţie gaze naturale, iar 588 în cel de energie electrică.
În timp ce numărul de cazuri de fraude pe segmentul de gaze naturale a înregistrat o scădere cu 36%, pe segmentul de electricitate au crescut cu 31%.
În perioada analizată, volumul de energie sustras în cele 1.024 de cazuri se ridică la circa 15,3 milioane de kWh, cu o valoare de circa 6,9 milioane de lei, se arată în comunicat.
Spre comparaţie, această cantitate este echivalentă cu consumul anual de energie electrică al consumatorilor casnici dintr-o localitate de mărimea municipiului Paşcani sau al celor de gaze naturale dintr-o localitate de dimensiunea oraşului Azuga.
Consumul fraudulos reprezintă furt şi se pedepseşte conform prevederilor Codului Penal. Pentru identificarea persoanelor vinovate şi recuperarea prejudiciului au fost întocmite şi transmise plângeri penale către instituţiile abilitate.
Instalaţiile clandestine utilizate, intervenţiile neautorizate asupra branşamentelor şi contoarelor de gaze naturale/electricitate pot duce la incidente cu urmări dintre cele mai grave, ignorate în primul rând de cei care consideră că în acest mod pot beneficia de energie gratuită.
Orice astfel de instalaţie improvizată constituie o sursă de incendiu, electrocutare, explozie, intoxicaţie etc.
Performanţele reţelelor de distribuţie sunt afectate de improvizaţiile şi instalaţiile clandestine, de cantitatea de energie necontorizată.
În cazul fraudelor, consumul nu este cunoscut şi atunci nici reţelele nu funcţionează la parametri normali, având de suferit şi consumatorii oneşti ce îşi plătesc cu regularitate facturile.
Consumul fraudulos înseamnă şi pierderi financiare pentru compania noastră, dar şi creşterea unor cheltuieli pentru consumatori. Intervenţiile ilegale afectează consumatorii oneşti prin întreruperi ale serviciului de distribuţie şi/sau parametri neconformi ai energiei şi gazelor naturale furnizate.