Nu, nu este vorba de franciză ca de o religie, ci de o altă modalitate prin care un francizor poate obţine noi francizaţi pentru afacerea sa. Atunci când un operator al unei afaceri independente se alătură unui sistem de franciză din acelaşi domeniu de activitate se numeşte conversie la franciză. Astfel, operatorul respectiv va continua să-şi conducă afacerea, dar va activa sub numele sistemului de franciză, utilizând identitatea de marca şi sistemele de operare ale acesteia.
De ce conversia la franciză?
Unii francizori aleg această modalitate de extindere pentru accelerarea dezvoltarii afacerii, mai ales când activează pe pieţe foarte fragmentate. De asemenea, pentru francizori reprezintă un mod de a economisi importante sume de bani, dar şi timp, deoarece nu mai trebuie să investească atât în atragerea, selectarea şi pregătirea noilor francizaţi. În plus, afacerea funcţionând deja, francizorul începe să primească mai rapid sumele plătite ca taxe de către noul francizat, perioadă de timp după care acesta începe să aibă profit fiind, cel puţin teoretic, mai redusă faţă decât în cazul unui nou francizat care porneşte totul de la zero.
De ce alege întreprinzătorul independent să renunţe la libertatea sa pentru a se alătura unui lanţ de franciză, însă? În primul rând operatorul independent se gândeşte că activează într-un domeniu dominat din ce în ce mai mult de marile corporaţii, de multinaţionale şi, pentru a putea rezista, trebuie să se asocieze cu o astfel de companie. În al doilea rând, majoritatea celor care demarează o afacere proprie deschide o afacere într-un domeniu pe care îl cunosc (de exemplu un pasionat de bucătărie deschide un restaurant) şi nu neapărat pentru că sunt buni oameni de afaceri sau manageri. De aceea, ei vor şti mai bine cum se realizează un produs sau un serviciu în cadrul acelei activităţi, decât cum să fie oameni de afaceri sau manageri. Un alt motiv pentru care optează pentru francizarea afacerii este deci faptul că vor obţine toate acele cunoştinţe necesare nu doar pentru a fi un bun tehnician, ci şi un om de afaceri de succes.
De asemenea, întreprinzătorul independent se gândeşte ca în cadrul unei francize va avea acces la pieţe, segmente sau nişe de piaţă pe care altfel nu poate pătrunde. Cei care doresc să îşi extindă afacerea pot vedea în francizare o sursă excelentă pentru cele mai bune metodologii de a crea noi unităţi în diferite locaţii, antreprenorul devenind astfel un francizat cu mai multe unităţi.
Avantajele conversiei la franciză, pentru francizor
Am vorbit despre motivele care i-ar putea determina pe francizori să recurgă la această modalitate de extindere, însă care sunt avantajele pentru aceştia? Principalele avantaje sunt cele legate de dezvoltarea rapidă a afacerii şi de taxele încasate de francizori. În cazul conversiei la franciză, cei care devin noii francizaţi deţin deja locaţia, au personalul angajat, precum şi clientela formată, iar majoritatea îndeplinesc şi alte cerinţe ale francizorului, pentru a putea deveni o unitate operativă în cadrul reţelei. Prin includerea în reţea, franciza are imediat o nouă unitate, aceasta nu mai trebuie construită, nu se mai caută o locaţie, nu se mai poartă negocieri pentru achiziţionare sau închiriere, ş.a.m.d. De asemenea, noul francizat ştie cum să opereze în domeniu şi şi-a dovedit competenţa prin afacerea sa independentă; el sau ea nu mai necesită training iniţial complet, precum nici suport iniţial.
Avantajele conversiei la franciză, pentru intreprinzătorul independent
Un operator independent al unei afaceri renunţă, prin conversia la franciză, la libertatea sa de a conduce afacerea aşa cum consideră el sau ea de cuviinţă; ce va primi în schimb? În primul rând, sunt avantajele de marketing. Întreprinzătorul se va asocia cu o marcă ce este deja cunoscută de public, la nivel regional, naţional sau, de ce nu, internaţional. De asemenea, va avea acces la un fond de publicitate care îl va ajuta să îmbunătăţească gradul de recunoaştere a numelui său, precum şi să-şi mărească numărul de clienţi. În plus, va obţine o putere de cumpărare semnificativă deoarece s-a alăturat unui sistem cu putere mult mai mare de negociere, cu furnizorii, de exemplu, decât un operator independent. O retea de franciză sau o companie foarte mare poate negocia contracte avantajoase cu furnizorii, obţinând diferite discount-uri pentru marfă, ceea ce este mai dificil de realizat de către un simplu antreprenor. În final, există şi avantajul operării unui sistem testat, şi a cărui eficienţă a fost dovedită de mulţi operatori, pentru ca afacerea să atingă cel mai înalt grad de succes posibil.