Piaţa românească de dulciuri se ridică la o valoare de 4 miliarde lei, în acest sector fiind comercializate 78.000 de tone de ciocolată şi alte produse dulci într-un an, după cum a spus, în cadrul unei întâlniri cu jurnalişti români, Daniela Yordanova, SEM Confectionery Business Executive Officer în cadrul Nestle. Anul trecut faţă de 2022, acest sector a crescut cu 18%, evoluţia venind în special din majorările de preţuri, dar şi ca urmare a unui salt al consumului. Competiţia pe piaţa dulciurilor este foarte mare şi foarte diversificată, existând mai mult de 3000 de branduri pe un singur segment, a afirmat Daniela Yordanova, precizând că, în cazul cafelei, avem doar cinci branduri în România.
Jumătate din piaţa românească de dulciuri este reprezentată de tablete de ciocolată şi napolitane, acestea fiind cele mai importante două segmente de profil din România, atât ca valoare, cât şi ca volum. Totodată, o proporţie de 32% din piaţă este reprezentată de batoane de ciocolată, praline şi patiserie (cum ar fi croissantele, de exemplu), acest segment fiind unul care se confruntă cu o creştere mult mai rapidă decât altele.
Ţara noastră reprezintă cea mai importantă piaţă pentru Nestle, care ocupă locul al şaselea în sector, "ceea ce este foarte bine, având în vedere că noi nu vindem tablete de ciocolată în România", a subliniat reprezentantul companiei, adăugând: "Anul trecut am vândut în România 15 milioane de batoane KitKat. De asemenea, napolitanele Joe sunt specifice doar pentru România". Consumatorii din Europa au gusturi similare în ceea ce priveşte napolitanele, 40-50% din piaţă preferând produsele clasice, cu cacao, 10-19% pe cele cu alune şi 8-12% napolitanele cu lămâie/vanilie/lapte.
"În România, peste 15 milioane de batoane KitKat au fost consumate în 2023, creând o conexiune între consumatorii români şi fermierii din programul Nestle Income Acceleration, care stimulează familiile cultivatorilor de cacao ce îşi înscriu copiii la şcoală, implementează bune practici agricole, se angajează în activităţi agro-forestiere şi le diversifică veniturile. Prin iniţiativa «Breaks for Good» de la KitKat, toţi consumatorii produsului îi sprijină pe fermierii de cacao şi contribuie la creşterea gradului de conştientizare cu privire la sustenabilitatea producţiei de cacao utilizată în aceste batoane", a mai spus Daniela Yordanova, la întâlnirea cu jurnaliştii români care a avut loc la fabrica de dulciuri Nestle din Sofia, capitala Bulgariei.
Potrivit sursei citate, activitatea Nestle în Europa de Sud-Est înseamnă un număr de 7500 de angajaţi şi două fabrici de dulciuri, ce deservesc 90 de milioane de consumatori (una în Bulgaria şi una în Ucraina): "Cu siguranţă, România este cea mai importantă piaţă pentru noi, atât datorită numărului mare de locuitări, al nivelului de business pe care îl avem aici, dar şi ca urmare a consumului de produse Nestle în această ţară".
• Neli Angelova, Communication Manager Nestle SEM: "Nestle nu este doar despre business, Nestle este despre un business sustenabil"
În Sofia, fabrica de dulciuri Nestle funcţionează alături de sediul central al companiei şi de un centru de distribuţie, cele trei entităţi reunind în jur de 1000 de angajaţi, din care 600 lucrează în fabrică, după cum a menţionat Neli Angelova, Communication Manager Nestle SEM (România, Bulgaria, Adriatice). Din cei 600 de angajaţi ai fabricii din Bulgaria, 84% sunt implicaţi în producţie, cu o medie de 12 ani de vechime în companie, doar 6% având sub 29 de ani, în contextul complexităţii atribuţiilor de pe linia de producţie.
Neli Angelova a precizat că cele aproape de 1000 de produsele fabricate în unitatea din Sofia merg pe piaţa locală în proporţie de 60%, restul de 40% fiind exportate. Reprezentanţii companiei au spus că producătorul de dulciuri din Bulgaria exportă în peste 35 de ţări, nu doar în Europa, ci în toată lumea. Producţia de la fabrica de dulciuri şi ciocolată din Sofia se împarte în batoane KitKat (83%), bomboane Smarties (10%) şi bomboane Pop Choc (7%). Peste 20.000 de tone de batoane şi napolitane KitKat vor fi produse în acest an la fabrica Nestle situată la periferia Sofiei.
În Bulgaria, Nestle ocupă a treia poziţie, după evoluţia valorii vânzărilor, pe segmentul de dulciuri, cu o creştere de 17% în 2023 faţă de 2022, a adăugat Neli Angelova: "În ceea ce priveşte poziţionarea pe piaţă, din cele şapte linii de business, pe cinci suntem lider, în ceea ce priveşte ciocolata şi dulciurile suntem pe locul al şaselea, deocamdată, dar trebuie să ţinem cont că avem o competiţie foarte tradiţională şi foarte fragmentată, iar pe nutriţie suntem pe locul al treilea. Nestle nu este, însă, doar despre business, Nestle este despre un business sustenabil. Conştientizăm că suntem parte a unei societăţi şi că trebuie să ne facem datoria pentru aceasta. De aceea, produsele şi modul în care sunt fabricate şi vândute sunt făcute cu respect pentru sănătatea oamenilor, folosind ingrediente bio, coloranţi naturali, reciclând ambalajele pentru care utilizăm tot mai puţin plastic şi hârtie şi utilizând tehnologie de înaltă calitate. În acest context, derulăm şi un program educaţional pentru copiii cu vârsta între 3 şi 5 ani şi avem o platformă care promovează alimentaţia sănătoasă".
Pe lângă ingredientele şi ambalajele utilizate în cadrul fabricii Nestle din Sofia, energia şi emisiile de CO2 reprezintă două componente foarte importante pentru reprezentanţii companiei. În prezent, producătorul de dulciuri consumă cu 67% mai puţină apă faţă de cantitatea folosită în 2010, ca urmare a tehnologiei implementate în fabrică în ultimii ani, a precizat Nina Vitkova, Sofia Factory Manager, Nestle, adăugând: "Pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon (în scădere cu 29% faţă de 2018), cumpărăm doar energie verde din piaţă, iar acum nu mai avem niciun fel de deşeuri pe care să le aruncăm, totul este reciclat, inclusiv pentru biocombustibil. În fiecare an, ne uităm spre anumite proiecte pentru reducerea consumului şi pentru a scădea şi mai mult emisiile de carbon ale fabricii".
Anul trecut faţă de 2016, fabrica Nestle a scăzut volumul plasticului utilizat cu 9,4% (55,3 tone) şi al hârtiei cu 8% (251,7 tone), numărul camioanelor fiind redus cu 13% (64). Pentru anul 2024, Nestle vizează scăderea emisiilor de CO2 cu 8.275 de tone.
Reprezentanţii companiei explică: "Ambalajele KitKat şi Smarties sunt proiectate 100% pentru reciclarea ambalajelor şi, în consecinţă, cantitatea de plastic folosită anual a scăzut cu 11,5% din 2019 încoace, la fel şi cantitatea de hârtie consumată - în acest caz, au fost economisite 135 de tone de hârtie, echivalentul a 2.300 de copaci salvaţi de la tăiere.
Consumul de apă a scăzut cu 67%, din 2010, datorită investiţiilor în tehnologii moderne, automatizare şi digitalizare, iar din 2014 niciun deşeu nu a fost aruncat la groapa de gunoi. Iniţiativele pentru 2024 includ izolarea termică a circuitului ciocolatei, optimizarea sistemului de abur, optimizarea sistemului de aer comprimat şi optimizarea sistemelor industriale de distribuţie a apei".
Fabrica din Sofia este acum o unitate modernă de producţie de dulciuri, care a evoluat de la o fabrică bazată în special pe forţa de muncă umană la o linie aproape total automată şi care livrează zeci de varietăţi de batoane şi napolitane KitKat, dar şi bomboane Smarties, într-un mediu de securitate alimentară la nivel înalt şi sub standarde stricte de calitate.
În unitatea de producţie din Bulgaria nu se intră neechipat corespunzător (inclusiv vizitatorii, cum au fost de exemplu jurnaliştii români, sunt obligaţi să poarte halate, încălţări speciale, măşti pentru acoperirea părului, mănuşi, să-şi cureţe încălţările şi hainele şi să-şi spele mâinile la intrarea în fiecare secţie).
"Fabrica Nestle din Sofia este o unitate de producţie sustenabilă, pe lângă faptul că este o unitate extrem de controlată în ceea ce priveşte securitatea alimentară şi măsurile anti-contaminare. De-a lungul anilor am iniţiat diferite programe şi iniţiative de sustenabilitate pentru a ne arăta respectul faţă de natură şi resursele sale naturale. Deci, ori de câte ori desfaceţi un baton KitKat şi vă bucuraţi de gustul acestuia, ţineţi minte că a avut un impact minim asupra naturii", a conchis Nina Vitkova.
Grupul Nestle este prezent în România din 1995, printre brandurile din portofoliul său numărându-se NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, Chocapic, KitKat, Lion, JOE, After Eight, Maggi, Purina sau NAN. În România, Nestle s-a implicat şi în iniţiative ecologice şi de responsabilitate socială. În ultimii trei ani, compania a plantat 75.000 de copaci, care vor contribui la atingerea obiectivului de net zero emisii de carbon până în 2050.
• Povestea Fabricii Nestle din Bulgaria
- 1912 - Stefan Todorov a dat startul producţiei de dulciuri
- 1939 - A fost construită prima fabrică de ciocolată şi dulciuri - "Happiness"
- 1947 - Fabrica "Happiness" a fost naţionalizată şi denumită "Malchika"
- 1991 - "Malchika" a fost redenumită "SZI Sofia"
- 1994 - "SZI Sofia" a fost cumpărată de Nestle
- 1995 - Au fost făcute investiţii în producţia ciocolatei de masă
- 1996 - S-a început modelarea tabletelor Nestle cu etichetă roşie
- 2022 - A fost lansat batonul KitKat Chunky
- 2005 - Au fost lansate bomboanele Pop Choc
- 2008 - Au fost lansate batoanele KitKat Senses
- 2010 - Au fost lansate batoanele KitKat Singles
- 2014 - Au fost lansate batoanele KitKat Double Caramel
- 2015 - Fabrica a fost premiată în cadrul BG Green Awards pentru programul "0 deşeuri la groapa de gunoi"
- 2016 - Au fost lansate batoanele KitKat Bites
- 2021 - Au fost lansate bomboanele Smarties şi batoanele KitKat 2F mini mix
- 2022 - Au fost lansate bomboanele Smarties With
- 2023 - Au fost lansate batoanbele KitKat Black & Withe
--------------
În 2017, Nestle a luat o serie de măsuri pentru accelerarea progresului în vederea atingerii obiectivelor pentru anul 2030, ca parte a acţiunilor de îmbunătăţire a calităţii vieţii şi contribuţiei la un viitor mai bun. Printre acestea se numără consolidarea programului "Nestle for Healthier Kids", extinderea iniţiativei "Nestle needs YOUth" şi dezvoltarea activităţilor de management sustenabil al performanţei de mediu. Ambiţia Nestle în ceea ce priveşte iniţiativa globală de tineret "Nestle needs YOUth" este să ajute zece milioane de tineri din întreaga lume să aibă acces la oportunităţi de carieră până în anul 2030. Această iniţiativă globală combină şi coordonează toate activităţile care susţin tinerii din întreaga lume, inclusiv eforturile Alliance for YOUth.