Ciclul liniar de consum generează anual, la nivel mondial, o cantitate masivă de deşeuri pe segmentul retail-ului. O cercetare Statista.com arată că doar în ce priveşte deşeurile electrice şi electronice, în 2022 au fost generate 59,4 milioane de tone, dintre care 17% au fost reciclate corespunzător. Acest lucru înseamnă concret peste 5,3 miliarde de telefoane mobile aruncate la gunoi de către consumatori (conform BBC). Economia circulară poate inversa acest trend, cu atât mai mult cu cât există o preferinţă certă a unei categorii importante de clienţi (GenZ, Millenials) pentru programe care prelungesc ciclul de viaţă al produselor şi le pun la dispoziţia consumatorilor la preţuri mult mai accesibile - un beneficiu atât pentru mediu, cât şi pentru buzunarele lor. Sustenabilitatea devine astfel o prioritate de top şi pentru clienţi. Potrivit unui studiu Deloitte, 55% dintre cei chestionaţi achiziţionaseră de curând produse sau servicii sustenabile, iar 90% dintre consumatori, în special din GenZ, se aşteaptă ca problemele de mediu să fie pe primele poziţii pe agenda companiilor.
"Aceasta este o tendinţă pe care am observat-o şi pe piaţa românească", spune Cosmin Popovici, CEO CreditAmanet. "Din acest motiv am venit în întâmpinarea aşteptărilor clienţilor cu un program Buy Back pentru electronice - şi nu numai. Clienţii pot să vină cu un electronic vechi şi să aleagă altul din oferta noastră, la standarde excepţionale de calitate. Prin acest tip de programe considerăm că încurajăm consumul responsabil, cu implicaţii în protecţia mediului şi aducem o contribuţie importantă la economia circulară, prin repunerea în circuit a unor obiecte care încă nu şi-au închis ciclul de viaţă. Nu am limitat programul Buy Back doar la electronice, ci l-am extins şi pe segmentul de bunuri de lux", mai spune CEO-ul companiei româneşti care administrează cea mai diversificată platformă de tranzacţionare pentru metale preţioase, electronice, bijuterii şi produse de lux.
3 avantaje ale serviciului Buy Back electronice
Dintre electronicele utilizate zilnic, telefoanele mobile sunt cele care au cea mai scurtă durată de utilizare. Din datele oferite de EESC (European Economic Social Comittee) reiese că 90% dintre cetăţenii adulţi din Uniunea Europeană deţin un telefon mobil, jumătate fiind smartphone-uri (cu durată medie de viaţă de 18 luni). Un alt studiu, efectuat de reBuy arată că România are o rată de reciclare a electronicelor de doar 11% şi există, în medie, peste 22 de milioane de device-uri păstrate în locuinţe. Un program Buy Back electronice aduce beneficii atât pentru mediu, cât şi pentru clienţi. Iată doar 3 dintre acestea:
1. Electronice de ultimă generaţie la preţuri avantajoase
Achiziţionarea de electronice este astăzi o necesitate, pentru că sunt bunuri cu utilizare frecventă. Însă, pe piaţă apar constant modele noi de telefoane, iar clienţii îşi doresc să ţină pasul cu cele mai noi tendinţe din domeniul tehnologic. Dar preţul unui smartphone de ultimă generaţie poate fi unul ridicat. "Programul Buy Back pe care-l derulăm oferă oportunitatea de a achiziţiona produse electronice de ultimă generaţie la preţuri mult mai avantajoase decât cele de lansare", explică CEO-ul CreditAmanet. "În plus, clienţii pot cumpăra online, din confortul casei lor, primesc garanţie 1 an şi beneficiază de retur extins", mai spune Cosmin Popovici.
2. Valorificarea electronicelor care nu mai sunt utilizate
Foarte multe persoane obişnuiesc să abandoneze într-un sertar (sau chiar mai rău, să arunce) telefoanele mobile pe care nu le mai utilizează, cu consecinţe atât asupra mediului, cât şi bugetului familiei. "Aceste tipuri de telefoane îşi pot prelungi însă ciclul de viaţă, iar clienţii pot primi înapoi până la 80% din valoarea de pre-owned a produsului electronic, dacă acesta este în stare bună", explică CEO-ul CreditAmanet.
3. Protejarea planetei prin limitarea consumului de materii prime
Fier, siliciu, crom şi nichel, pe lângă metale mai rare precum aur, argint sau paladium sunt câteva dintre componentele unui telefon mobil. Programele Buy Back prelungesc durata de viaţă a acestor electronice şi limitează consumul de materii prime. Totodată, prin ample programe de reciclare se poate reduce exploatarea, ceea ce conduce la scăderea emisiilor de gaze din atmosferă produse în general prin minerit.
3 avantaje ale serviciului Buy Back pe segmentul produselor de lux
Piaţa produselor de lux pre-owned este evaluată la 32,61 miliarde de dolari, conform Research And Markets.com şi urmează să ajungă la valoarea de 51,77 miliarde de dolari până în 2026, cu o rată de creştere anuală de aproape 10%. Există un trend de creştere accelerată pe acest segment şi în România, după cum observă Cosmin Popovici, reprezentantul celui mai important retailer de produse de lux pre-owned la nivel naţional, CreditAmanet: "Numărul celor interesaţi de produsele de lux pre-owned s-a dublat în ultimii 4 ani, există o piaţă în puternică dezvoltare pe acest segment". Preferinţele clienţilor pentru programele Buy Back din zona de lux se explică atât printr-o schimbare de mentaliate, cât şi prin avantajele acestui program. Iată 4 dintre ele aplicate la categoria genţilor de lux:
1. Au costuri accesibile
Unul dintre avantaje deloc de neglijat ale achiziţionării genţilor de designer pre-owned, prin programe Buy Back este costul extrem de avantajos. Aceste tipuri de genţi au adesea preţuri de mii de euro, ceea ce le face inaccesibile pentru mulţi clienţi. Însă, cele pre-owned sunt disponibile la preţuri mult mai avantajoase, păstrându-şi în continuare valoarea. În plus, sunt în stare excelentă, iar autenticitatea le este garantată. "De la verificarea elementelor distinctive ale mărcii, a seriilor şi înscrisurilor, la cea a calităţii materialelor şi condiţiei în care se află, fiecare geantă de lux trece printr-un proces riguros de verificare de către specialişti", explică CEO-ul CreditAmanet.
2. Sunt eco-friendly
Cumpărarea de genţi de designer pre-owned este în acelaşi timp şi o opţiune ecologică. Produselor li se prelungeşte ciclul de viaţă şi li se adaugă o nouă valoare. Se estimează că anual industria modei produce 92 de milioane de tone de deşeuri. Astfel, achiziţia unei genţi de lux pre-owned este o modalitate prin care clienţii pot contribui efectiv la reducerea cantităţii de deşeuri.
3. Sunt o bună investiţie şi oferă acces la piese rare
Genţile de lux au devenit tot mai mult, în ultimii ani marcaţi de insecuritate economică, o investiţie smart. "Sunt considerate astfel nu numai pentru că îşi păstrează valoarea iniţială, ci o şi cresc în timp. Din experienţa de retailer a CreditAmanet pot să vă ofer următorul exemplu. Unul dintre cele mai scumpe ceasuri de lux vândute de noi a fost un Rolex Daytona. L-a cumpărat un client din străinătate cu aproximativ 70.000 euro. Astăzi, acest ceas valorează peste 100.000 euro. Iată un singur exemplu despre cât de profitabilă poate fi o astfel de investiţie", mai spune Cosmin Popovici, CEO-ul CreditAmanet.