CRISTIAN MUNTEAN, ASSAI: "Parlamentarii au promis că legea RCA va fi adoptată până la sfârşitul lunii iunie"

A consemnat PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 28 aprilie 2016

"Parlamentarii au promis că legea RCA va fi adoptată până la sfârşitul lunii iunie"

"În mod sigur, vom avea un cadru legislativ cu mult mai bun decât cel actual, dar nu va putea fi unul perfect"

Parlamentarii au promis că legea RCA va fi adoptată până la finalul lunii iunie 2016, după cum ne-a declarat, într-un scurt interviu, Cristian Muntean, preşedintele ASSAI, care a participat la toate dezbaterile pe marginea noului actului normativ privind asigurările de răspundere civilă auto.

Potrivit domniei sale, pe 3 mai va fi organizată o ultimă întâlnire în cadrul grupului de lucru, urmând ca varianta finală agreată a legii să fie transmisă către Parlament pe 4 mai.

"În mod sigur, vom avea un cadru legislativ cu mult mai bun decât cel actual, dar nu va putea fi unul perfect, pentru că această lege va ţine cont de contextul economic actual în care se află întreaga piaţă de asigurări şi de asigurarea unui echilibru între costul unei poliţe RCA şi nivelul de despăgubiri acordate de către societăţile de asigurări", ne-a explicat Cristian Muntean, preşedintele asociaţiei care reprezintă interesele service-urilor auto independente.

Reporter: Aţi participat la dezbaterile recente pentru revizuirea proiectului RCA. Cum caracterizaţi forma actuală a actului normativ?

Cristian Muntean: Este adevărat, am participat la toate dezbaterile pe tema revizuirii legii RCA. Proiectul de lege a cunoscut multe modificări în ultimele luni. În cadrul acestor dezbateri am avut şansa să cunosc mai bine şi să înţeleg cum funcţionează maşinăria numită ASF. Am întâlnit, totuşi, şi oameni bine intenţionaţi şi pregătiţi în această institutie, dar în număr extrem de restrâns. Însă, aceşti oameni nu au vizibilitate şi nici nu au posibilitatea să îşi promoveze ideile cu actuala structură de conducere.

Atât pentru dezbaterile cu toţi actorii pieţei, cât şi pentru redactarea proiectului de lege, Parlamentul a desemnat consiliul ASF să rezolve această temă, însă, în realitate, Mişu Negriţoiu a condus acest grup de lucru şi, evident, s-a ales praful.

Proiectul de lege a ajuns de două ori la Parlament într-o formă contestată de către toţi participanţii şi în final, consiliul ASF nici nu a mai fost invitat la Parlament şi nici nu face parte din actualul grup de lucru. De fapt, am constatat că neparticiparea ASF la aceste dezbateri a fost constructivă şi chiar productivă pentru toţi cei implicaţi. Măcar, nu a avut cine să ne încurce. Lucrăm împreună cu UNSAR şi Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC), FEDRA şi alte organizaţii din domeniu pe marginea variantei nr. 2 transmisă de către ASF şi sunt foarte multe lucruri de modificat.

Reporter: Care sunt plusurile şi minusurile în proiectul legii? Unde credeţi că mai trebuie aduse îmbunătăţiri?

Cristian Muntean: Sunt câteva părţi bune şi în proiectul iniţial transmis către Parlament, cum ar fi, de exemplu, posibilitatea suspendării poliţei RCA la solicitarea asiguratului RCA, posibilitatea incheierii unei poliţe RCA pentru o perioadă scurtă de timp (o lună până la 12 luni), decontarea directă în baza propriei poliţe RCA - cu titlu opţional, posibilitatea răscumpărării poliţei RCA (atunci când avem daune mici, putem achita costul acestor daune, pentru a nu afecta bonusul din cadrul poliţei, respectiv a nu achita un cost majorat al poliţei RCA). Există şi multe minusuri, în special când vorbim despre modul de acordare a despăgubirii. Spre exemplu, penalităţile de întârziere (în cuantum de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere) aplicate societăţilor de asigurări au fost reduse la jumătate, prin grija ASF.

Procedura de constatare a daunelor a fost eliminată din lege, fiind tocmai problema centrală generatoare de probleme atunci când avem o daună. ASF dorea să o reglementeze prin norme şi aşa ar fi trebuit să fie, în condiţiile în care această instituţie ar fi fost o instituţie profesionistă, incoruptibilă şi credibilă. Dar noi trebuie să ne raportăm la un ASF care rămâne o instituţie campioană doar la salarii, contraperformanţe şi dosare penale la DNA.

A fost eliminată obligativitatea asigurătorilor de a notifica păgubiţii RCA în termen de 5 zile lucrătoare de la data avizării daunei, atunci când vor să le introducă în cercetări de 90 de zile dosarul de daună. Aici, vorbim de lipsa unei minime protecţii şi, în final, de respect pentru păgubitul RCA. Acest lucru are ca rezultat faptul că păgubitul îşi repară maşina, crezând în buna credinţă a asigurătorului RCA, iar după ce depune actele de reparaţie la asigurător şi observă că nu este despăgubit în termen legal, află abia atunci că asigurătorul a decis să îi introducă în cercetări de 90 de zile dosarul de daună fără ca măcar să îl anunţe.

Pentru ca societăţile de asigurări să nu mai abuzeze de prevederea prin care asigurătorii pot efectua cercetări de 90 de zile a dosarului de daună, situaţie care este folosită ca pretext de întârziere legală a despăgubirii, aşa cum se întâmplă în prezent, ASSAI a transmis ca propunere (existentă în Austria, Germania şi Franţa) dreptul păgubitului RCA de a-şi închiria un autovehicul, în vederea decontării acelor costuri de închiriere, în situaţia în care acele suspiciuni de fraudă nu se confirmă. Consiliul ASF a decis că păgubiţii RCA din România nu merită acest drept existent în alte ţări europene.

Un alt minus este neintroducerea în lege a criteriilor de aplicare a sancţiunilor supuse societăţilor de asigurări (în funcţie de numărul de abateri, gravitatea şi repetivitatea acestora), lăsând la latitudinea consiliului ASF modul în care aceste sancţiuni sunt aplicate, ori, tocmai această netransparenţă şi lipsa unui sistem de cuantificare a acestor abateri reprezintă factori favorizanţi de corupţie.

Toate aceste prevederi, dar şi cele privind calculul despăgubirilor pentru vătămările corporale urmează să fie analizate până în data de 4 mai şi transmise în acea dată către Parlament într-o formă finală.

În mod sigur, vom avea un cadru legislativ cu mult mai bun decât cel actual, dar nu va putea fi unul perfect, pentru că această lege va ţine cont de contextul economic actual în care se află întreaga piaţă de asigurări şi de asigurarea unui echilibru între costul unei poliţe RCA şi nivelul de despăgubiri acordate de către societăţile de asigurări. Trebuie să pornim de la demontarea mitului "ieftin şi bun". Acest lucru nu există şi experienţa ne-a învăţat pe toţi acest lucru.

Acest proiect de lege are ca element central asiguratul/păgubitul RCA, iar modul de construcţie a acestui proiect de lege are în vedere asigurarea unei protecţii reale şi rezonabile a păgubitului RCA în caz de daună, concomitent cu nişte costuri suportabile de şoferii români. În plus, noua lege va creşte gradul de protecţie a păgubitului RCA, acesta beneficiind de drepturi pe care le are orice păgubit RCA din spaţiul european, dar va fi în mod sigur generator şi de costuri suplimentare, care se vor regăsi în poliţa RCA în următorii ani. Există, totuşi, soluţii pentru a nu majora costul primei RCA în condiţii de creştere a protecţiei păgubitului RCA, dar nu avem instituţii care să conlucreze. Câteva dintre soluţii ar fi creşterea nivelului de asigurare a parcului auto naţional, scăderea frecvenţei daunei prin responsabilizarea şoferilor (sancţionarea celor care fac accident şi bonusarea celor cu o conduită corectă în trafic), sau intrarea pe piaţa RCA a unei societăţi de asigurări cu capital de stat.

Reporter: Cum apreciaţi colaborarea cu deputaţii pentru revizuirea proiectului de lege RCA?

Cristian Muntean: Am avut surpriza plăcută să constat că în Parlamentul României, în cadrul comisiilor de buget - finanţe, există atât senatori, cât şi deputaţi deschişi, bine pregătiţi, integri şi dornici să sprijine în mod dezinteresat un astfel de proiect de lege. Vă mărturisesc faptul că am avut o colaborare excelentă cu aceştia şi aş vrea să şi amintesc trei persoane, fără să dau culori politice, chiar dacă este an electoral, respectiv Andreea Paul, Viorel Arcaş şi Eugen Teodorovici.

Reporter: Când sunt programate următoarele întâlniri pe marginea subiectului legii RCA?

Cristian Muntean: Pe 3 mai vom avea o ultimă întâlnire în cadrul grupului de lucru, urmând să transmitem varianta finală agreată către Parlament în data de 4 mai. În perioada 4-11 mai, senatorii din comisia de buget-finanţe vor înregistra proiectul de lege în calitate de iniţiatori, urmând ca actul normativ să treacă pentru analiză prin comisiile parlamentare de specialitate în vederea adoptării de urgenţă a acestuia.Parlamentarii au promis că legea RCA va fi adoptată până la finalul lunii iunie 2016.

Reporter: Cum ar fi influenţate service-urile auto de legea RCA în forma actuală?

Cristian Muntean: În mod sigur, în sensul protejării asiguraţilor şi păgubiţilor RCA. Activitatea de reparaţii auto este strâns legată de activitatea de asigurare. Service-urile auto trebuie să joace şi un rol activ în educarea proprietarilor de autovehicule. Ne dorim ca toţi proprietarii de autovehicule să înţeleagă faptul că trebuie să îşi cumpere doar acele maşini pe care şi le permit atât pentru întreţinere, cât şi pentru a fi asigurate. Ne dorim ca toţi proprietarii de autovehicule să plătească un cost rezonabil, corelat cu puterea de cumpărare a acestora, pentru o poliţă RCA, dar care să şi despăgubească în caz de daună. Exemplele din piaţă ne-au convins pe toţi că "ieftin şi bun" rămâne un mit fals, iar mărturie stau Astra, Carpatica şi alte societăţi cu probleme.

Reporter: Mulţumesc!

ASF: Primele RCA pentru autoutilitare şi autocamioane s-au stabilizat la sfârşitul trimestrului I 2016

Prima medie aferentă poliţelor de asigurare auto obligatorie RCA încheiate pentru vehicule din categoria autoutilitare şi autocamioane, pe o perioadă de douăsprezece luni, a rămas în martie aproximativ la acelaşi nivel ca în februarie (+1%), în condiţiile în care pe segmentul de masă maximă cuprinsă între 3,5 şi 7,5 tone a fost înregistrată chiar o scădere substanţială de 19%, a transmis, ieri Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

În cazul autocamioanelor de peste 16 tone, prima medie RCA a scăzut în martie cu 3% faţă de februarie, până la 8.095 de lei, ajustarea fiind de minus 4% pe segmentul deţinătorilor persoane juridice, potrivit ASF: "De asemenea, prima medie pentru autoutilitare cu masa de până la 3,5 tone s-a redus cu 2%.

Potrivit raportărilor transmise de societăţile de asigurare în cadrul procesului de monitorizare a evoluţiei tarifelor RCA instrumentat de ASF, în martie au fost încheiate peste 26.260 de poliţe pe douăsprezece luni pentru autoutilitare şi autocamioane, cu 67% mai mult decât în iunie 2015, respectiv cu 19% mai mult decât în februarie 2016.

Luna martie marchează astfel consolidarea unui fenomen de temperare şi, pe anumite segmente, de corecţie a majorărilor de prime înregistrate pe fondul reaşezării pieţei RCA din ultimele luni.

Pentru vehiculele destinate transportului de persoane, prima medie RCA aferentă poliţelor pe douăsprezece luni a scăzut în martie cu 41% faţă de februarie pe segmentul cuprins între 18 şi 40 de locuri şi având ca deţinători persoane fizice, respectiv cu 11% pe segmentul microbuzelor cu până la 18 locuri deţinute tot de persoane fizice".

Per ansamblul categoriei mijloacelor de transport de persoane, prima medie RCA a urcat în martie cu 5% faţă de februarie, până la 4.848 de lei, pe fondul creşterii cu 5% a tarifelor pentru grupa 18-40 locuri, mai arată ASF: "De asemenea, au continuat să crească tarifele pentru vehiculele în leasing, cu până 18-19%.

Numărul poliţelor din această categorie a urcat cu peste 4% faţă de iunie 2015, respectiv cu 31% faţă de februarie 2016. Dinamica numărului de contracte încheiate atât pentru autoutilitare/autocamioane, cât şi pentru vehicule destinate transportului de persoane indică faptul că piaţa RCA nu este în nici un caz blocată, iar mecanismele de reglare a tarifelor funcţionează.

Analizând numai evoluţia tarifelor RCA pentru vehiculele încadrate în clasa de bonus B0, raportările asigurătorilor arată că prima medie a scăzut în martie cu 1% faţă de februarie, în cazul categoriei autoutilitare/autocamioane, pe fondul unei reduceri de 6% pe segmentul de masă maximă cuprinsă între 3,5 şi 7,5 tone, respectiv de 3% pe segmentul de masă maximă între 7,5 şi 16 tone. În cazul autocamioanelor de peste 16 tone prima medie a crescut în martie cu 4% comparativ cu februarie. La categoria autoutilitare/autocamioane au fost încheiate în luna martie 3.668 de contracte în clasa de bonus B0, cu peste 60% mai mult decât în iunie 2015".

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. De ce naiba mai tinem aceasta institutie de tocat bani? Nu produce nimic, in afara de urmariti penali si dezastru in piata "supravegheata". Pe securistul lacom Negritoiu cand il vedem in "beciul domnesc"?

    Dezastrul de astazi din piata de asigurari este rezultatul coruptiei continuate intretinute de ani de zile de catre ASF. Asta e si motivul pt care aceasta piata este compromisa pentru multi ani. Pentru ca aceasta piata sa isi revina, trebuie o institutie puternica si credibila de supraveghere, insa, este imposibil sa reusesti acest lucru cu naparcile din consiliul ASF. Este suficient sa te uiti la fetele lor si iti dai seama cu ce se ocupa acei tovarasi. Va dati seama ca toate partidele au trimis in ASF pe cei mai mari borfasi din domeniu. Priviti-le chipul bine si analizati dezastrul din piata. E atat de simplu!

    Platesc o polita RCA de 1100 lei. Acum 2 ani a costat 370 lei. De ce mi s-a scumpit, inconditiile in care nu am avut accident? Am un prieten ce a fost lovit de unul cu Rca la City Insurance si din ianuarie astia nu ii platesc reparatia. Ce pazeste asful? Lichelele politice rasplatite cu salarii uriase pt acest jaf.

    Primavara anului 2016 incepe optimist pt asiguratii RCA, prin grija unor oameni carora chiar le pasa de aceasta categorie sociala. Lupta purtata de cativa ani cu ASF si cu asiguratorii, care si-au vazut strict de interesele proprii, incepe sa dea roade. Acesti oameni au inteles, ca o lege trebuie sa apara pt a proteja interesele cetateanului si nu interese private, si este demn de luat in seama aceasta initiativa de modificare a legii RCA, prin faptul ca aceste modificari confera mai multa transparenta protejarii asiguratilor. Sa ii tinem minte pe acesti initiatori ai modificarii legii si sa le urmarim si mai departe actiunile si initiativele legislative pentru ca sunt convins ca ele se vor concretiza tot prin masuri sociale. Sa ii incurajam si sa le aratam suportul nostru. Nu am scris aceste randuri pt a ridica pe cineva in slava, dar faptele bune, curate merita atentie si laudate.

    Un Paste Fericit! 

    Tot (aproape)ce era bun in proiectul de lege s-a pierdut cu buna vointa ASF-ului vedem tot mai mult ca aceasta Agentie este de fapt o sucursala a firmelor de asigurari sau poate mai bine scris o sluga platita (foarte bine) a lor. Dupa cum am citi la interventia productiva a ASF-ului s-au redus politele la autovehiculele transport marfa hahahaha cu 2-3 % cand cresrterea de anul trecut a fost de cat? (pana la ) 600% ?

    ASF este un cancer ce trebuie inlaturat si incompetentii la fel ca si coruptii de acolo pusi sa plateasca . 

    Din pacate modificarile de lege sunt influentate de traficul de influenta (parca asta e incadrarea legala) deci mai dureaza un pic pana sa vedem concret ceva in folosul si spre dreptatea pagubitului.

    Se pare sau de fapt este adevarul :situatia in loc sa se imbunatateasca pentru cei 5 milioane de soferi se inrautateste . Poate singura solutie este Dumnezeu cu mila... 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb