Crizele necesită răspuns ITS digital

Internaţional / 4 martie 2021

Crizele necesită răspuns ITS digital

Aşa cum atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 asupra SUA au dus la o schimbare treptată a măsurilor de securitate pentru industria aeriană, pandemia actuală determină schimbări rapide în sector - în special în modul în care pasagerii sunt procesaţi în timp ce trec prin aeroporturi. Pe măsură ce industria aviaţiei îşi va reveni în anii ce urmează, îşi va relua traiectoria de creştere pe termen lung, garantând luarea unor decizii mai agile de către aeroporturi.

În acest scop, simpla intervenţie umană tradiţională nu va mai fi suficientă. Dezvoltarea şi susţinerea unei astfel de agilităţi va necesita transformarea digitală a centrelor de transport. Ar fi prudent să observăm că tehnologiile emergente, cum ar fi acoperirea 5G, inteligenţa artificială (AI), Big Data şi calculul inteligent au devenit pietrele de temelie pentru realizarea unei transformări digitale eficiente.

Centrul aceastor activităţi va fi probabil China, care se confruntă cu o creştere accelerată a sectorului aviaţiei, pe măsură ce clasa de mijloc în plină dezvoltare îşi foloseşte veniturile pentru călătorii de agrement - atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional.

Ascensiunea Chinei

În martie 2020, IATA, organismul global care reprezintă companiile aeriene, prognoza o creştere anuală de 5,3% a sectorului aviaţiei în China pentru un interval de 20 de ani între 2018 şi 2038 - semnificativ mai mare decât creşterea medie globală de 3,8%. Numai în 2019, piaţa internă a Chinei a crescut cu 7,8%, cea mai rapidă dintre toate pieţele interne globale monitorizate de IATA.

Blocată temporar de pandemie, creşterea sectorului aerian din China a avut una dintre cele mai rapide reveniri la nivel mondial şi nu pare să existe niciun motiv pentru care tendinţa de creştere nu poate reveni la nivelurile prevăzute.

Se preconizează că cererea de cheltuieli globale pentru transformarea digitală a zonei terestre a aeroporturilor va creşte brusc de la 3,9 miliarde de dolari în 2018 la 4,6 miliarde de dolari în 2023. Transformarea digitală a aeroportului va creşte, de asemenea, de la 4,58 miliarde de dolari (2018) la 5,6 miliarde de dolari (2023), creşterea fiind condusă de segmentul "Managementul operaţiunilor".

În ultimii doi ani, unul dintre aeroporturile din China cu creştere rapidă, Shenzhen, a colaborat cu Huawei pentru a livra aproape 100 de proiecte de transformare a capacităţilor. Domeniul de aplicare a inclus introducerea de modele operaţionale "inteligente" care acoperă toate aspectele operaţiunilor, securităţii şi serviciilor de călători.

Shenzhen în detaliu

Nucleul modelului operaţional este Centrul de Operaţiuni Inteligente (IOC), care serveşte drept creier al întregului aeroport. O măsură a performanţei sale este evidentă din îmbunătăţirea evidentă a ratei plecărilor la timp, care, în medie, a depăşit 87% pentru 2019, urcând peste 90% timp de trei luni succesive în ultimul trimestru.

COI, care poate gestiona la fel de bine şi complexitatea unui oraş, are patru responsabilităţi principale: luarea deciziilor, avertizare, guvernanţă şi comandă.

Acesta foloseşte Big Data pentru colectarea şi analiza datelor şi pentru a prezenta indicatori cheie gestionării aeroporturilor, susţinând în esenţă procesul de luare a deciziilor. De exemplu, regulile inerente de operare pot fi configurate pentru a detecta şi avertiza în avans scenariile potenţiale de risc şi pentru a preveni escaladarea acestora la probleme, incidente sau urgenţe majore. Acest lucru se dovedeşte deosebit de util pe aeroportul în care se produc majoritatea incidentelor avioanelor, conform Rapoartelor de Avarii IATA anterioare.

Funcţia de guvernanţă colectează, procesează şi monitorizează operaţiunile aeroportuare într-o manieră unificată pentru a îmbunătăţi eficienţa colaborativă, a implementa răspunsuri rapide, a optimiza resursele de gestionare şi a îmbunătăţi guvernanţa.

Mai mult, în cazul unui incident major sau situaţii de urgenţă, centrul de comandă implementează o comandă unificată pentru a coordona executarea măsurilor şi alocarea resurselor între mai multe departamente.

Implementarea unui COI pe aeroportul din Shenzhen, care a gestionat 52 de milioane de pasageri în 2019, a sporit nivelul de intuiţie şi conştientizare a situaţiei, făcându-l primul în China care a lansat facilităţi de aeroport inteligente. Astfel de servicii includ canale inteligente de verificare a securităţii şi alocarea parcajelor, unde aeronavele sunt alocate burdufurilor individuale, podurile retractabile care leagă clădirea terminalului de aeronavă.

Alocarea eficientă şi în timp util a aeronavelor la un burduf este un beneficiu major pentru aeroporturi în materie de operaţiuni, impact de mediu şi satisfacţia călătorilor; fiecare pasager îşi poate aminti experienţa frustrantă de a aştepta în avionul parcat la distanţă de terminal, după un zbor lung.

Alocarea inteligentă a parcajului

În ciuda faptului că se află la doar câteva sute de metri de clădirea terminalului, există invariabil o întârziere până la sosirea autobuzelor pentru transportul pasagerilor la terminalul aeroportului, urmată de alte întârzieri, deoarece autobuzele individuale sunt umplute până la capacitate înainte de a pleca. Acest lucru duce adesea la nemulţumiri atât în rândul pasagerilor, cât şi al companiilor aeriene.

Aeroportul din Shenzhen a început să utilizeze sistemul inteligent de alocare a parcajelor la sfârşitul lunii noiembrie 2019, aceasta fiind prima utilizare a algoritmilor AI în aeroporturile din China. Comparativ cu alocarea manuală a parcajului, AI-ul din spatele noului sistem reduce durata necesară pentru a atribui cele peste 1.000 de zboruri zilnice unor porţi de debarcare/îmbarcare de la patru ore la doar un minut. Mai mult, programul este actualizat şi modificat, dacă este necesar, la fiecare 10 minute, asigurând o operaţiune agilă a aeroportului atunci când se confruntă cu întârzieri şi operaţiuni de zbor neregulate.

Prin implementarea acestui sistem, Aeroportul din Shenzhen şi-a îmbunătăţit considerabil rata de andocare la burduf-aeroport. De asemenea, a crescut rata de rotaţie a burdufurilor între zborurile succesive, permiţând mai multor pasageri să se îmbarce/debarce mai rapid şi mai eficient.

Nevoia unei agilităţi mai mari în atribuirea porţilor de îmbarcare/debarcare va creşte pe măsură ce traficul se recuperează post-pandemie, iar avioanele mai mari (VLA) - Boeing 747 şi Airbus A380 - sunt succedate de avioane mai mici şi mai economice. Acest lucru va necesita alocarea mai frecventă a aeronavelor către burdufurile disponibile.

Între timp, în clădirea terminalului, Shenzhen şi Huawei au introdus o serie de măsuri pentru a face punctele de contact ale călătoriei pasagerilor mai fluide, fără contact şi mai eficiente.

Transformarea digitală

În plus, aeroportul din Shenzhen este lider în industrie, cu acoperire completă 5G şi aplicaţii multiple care utilizează această tehnologie. Activarea serviciilor aeroportuare inteligente de nouă generaţie este alimentată de parteneriatul strategic cu Huawei pentru transformare digitală, unul care probabil va forma strategia de bază a viitoarei industrii a aviaţiei civile.

Transformarea aeroportului din Shenzhen cuprinde în special trei domenii: clienţi (atât pasageri, cât şi companii aeriene); fluxuri de afaceri bazate pe date; şi ecosisteme digitale.

Cu 30 de proiecte deja implementate şi alte 60 de programe programate pentru a doua fază a programului de dezvoltare, aeroportul devine din ce în ce mai "inteligent".

În viitorul apropiat, aeroportul şi Huawei vor lansa o serie de proiecte comune de inovare, care au ca scop valorificarea modelului de lucru existent şi trecerea la următorul nivel de aeroport inteligent.

Creşterea intuiţiei aeroporturilor va contribui la crearea unor spaţii mai flexibile şi adaptabile şi la reducerea concentraţiei de oameni. Astfel de spaţii includ zone de securitate în care se va evalua dacă verificarea trebuie într-adevăr să aibă loc într-o singură zonă.

Ar putea fi externalizate unele dintre ele, astfel încât să se efectueze verificarea înainte de sosirea pasagerilor la aeroport? Sistemul CLEAR al guvernului SUA este un caz în care o organizaţie externă este contractată pentru a efectua o serie de servicii de securitate, cum ar fi examinarea de fond a persoanelor în peste 30 de aeroporturi.

Parteneriatul dintre Aeroportul Shenzhen şi Huawei îşi propune să valorifice profunzimea resurselor acestuia şi soluţiile tehnologice dovedite pentru transformarea digitală. Acestea vor fi utilizate pentru a extinde capacităţile ecosistemului aeroportuar inteligent din Shenzhen şi pentru a-şi îmbunătăţi serviciile şi, în cele din urmă, pentru a-şi îmbunătăţi competitivitatea.

(C)

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb