Pentru prima dată în România, o firmă şi o instituţie financiar-bancară şi-au rezolvat nemulţumirile prin negociere, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) şi nu au mai apelat la instanţă, potrivit unui comunicat al CSALB, remis astăzi redacţiei.
În acelaşi timp, zeci de procese aflate în diferite stadii în instanţe se opresc la cererea consumatorilor sau la recomandarea băncilor, pentru a se soluţiona amiabil, cu ajutorul unui conciliator CSALB. În relaţie cu persoanele juridice CSALB poate soluţiona doar litigii care au ca obiect serviciile/instrumentele de plată sau emiterea de monedă electronică.
Peter Papp planifică o investiţie de aproximativ 1 milion de euro în Harghita. Transferul sumei de peste 100 milioane de forinţi se face prin conversia acesteia în echivalent Euro. Premisele unei dispute (alegerea conturilor implicate în transfer) care putea lua calea instanţei au fost dezamorsate în cadrul unei concilieri pentru care ambele părţi au plătit aproximativ 990 de lei.
Peter Papp, administratorul companiei în cauză a declarat: "Voi face o investiţie mare în Harghita, voi construi o pensiune. Din greşeală am transferat forinţi în contul de Euro. Banca a făcut conversia automat, fără să mă anunţe şi la un curs defavorabil, iar din tranşa de transfer pe care o făcusem, pierderea din cauza cursului era de peste 20.000 de euro. Din fericire am găsit înţelegere la BCR şi am reuşit să recuperez 15.000 de euro, după doar două săptămâni de negocieri. Încă un lucru bun a fost că BCR mi-a spus că putem rezolva problema prin intermediul CSALB. Din punctul de vedere al parteneriatului de afaceri, banca a procedat corect faţă de mine. Îi mulţumesc mult domnului Mircea Stroe, conciliatorul din acest caz. Mi-a arătat că înţelege problema mea şi că vrea să o rezolve, mai ales prin felul în care a condus negocierea şi a recomandat băncii să vină cu o ofertă îmbunătăţită. Este un profesionist desăvârşit."
"Mă bucur că am iniţiat acest proces pentru persoane juridice în relaţie cu CSALB, pentru că este un pas important nu numai pentru companii, dar şi pentru sistemul bancar. Concilierea în sine este un act de eficientizare a relaţiei de business, un act etic pe care toţi ni-l dorim şi, până la urmă, este şi un act de educaţie financiară. Un astfel de proces propus de CSALB eficientizează timpul pe care toţi îl alocăm unor posibile litigii, resursele financiare şi resursele legale. Câştigăm, de fapt, o relaţie pe termen lung cu clienţii noştri şi clienţii se bucură de beneficiile unei astfel de concilieri. Cu toţii trebuie să avem încredere în conciliatori deoarece sunt oameni cu o largă expertiză. Cred că arătăm responsabilitate dacă facem pasul spre conciliere" a declarat Dana Dima (Demetrian), vicepreşedinte BCR.
"Ambele părţi au înţeles din primul moment - şi le-am şi explicat acest lucru - că o soluţionare favorabilă presupune nişte concesii reciproce. Important este ca astfel de litigii să nu blocheze inutil mecanismele de business. În dinamica unei societăţi este necesar ca litigiile care au o la bază neînţelegeri de acest tip să fie rezolvate în cel mai scurt timp, nu să aştepte rezolvarea ani de zile în instanţă. Banii trebuie să circule, nu să stea blocaţi în proceduri administrative şi judiciare din care ar pierde toate părţile implicate" spune Mircea Stroe, conciliator CSALB.