Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a aprobat cererea pentru autorizarea constituirii primei societăţi de pensii de pe piaţa pensiilor facultative din România, Allianz-Ţiriac Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Facultative, a anunţat, ieri, CSSPP într-un comunicat citat de Rompres. Cinci companii au depus, până la 1 martie, cereri de autorizare pentru a funcţiona pe piaţa pensiilor facultative (Pilonul III). Societăţile care au depus documentaţia în acest sens sunt BCR Asigurări de Viaţă, pentru obţinerea autorizaţiei ca administrator de fonduri de pensii facultative, Allianz - Ţiriac, pentru obţinerea autorizaţiei de constituire a societăţii de pensii, Aviva Asigurări de Viaţă, în vederea obţinerii autorizaţiei ca administrator de fonduri de pensii facultative, KPMG Audit S.R.L, în vederea obţinerii avizării ca auditor al fondurilor de pensii facultative şi ING Asigurări de Viaţă S.A., în vederea obţinerii autorizaţiei ca administrator de fonduri de pensii facultative.Societăţile avizate de CSSPP până în prezent sunt BRD - Groupe Societe Generale S.A., depozitar al activelor fondurilor de pensii facultative şi Ernst & Young Assurance Services S.R.L. - auditor financiar pentru fondurile de pensii facultative.
Conform reprezentanţilor CSSPP, citaţi de Rompres, în primul an de funcţionare a pilonului III, se poate ajunge la 200.000-300.000 de participanţi în sistem. Sistemul pensiilor facultative reprezintă aşa-numitul pilon III de pensii, finanţat din contribuţiile suplimentare şi opţionale ale celor care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor.
Pentru ca o companie să fie autorizată ca administrator de fond de pensii trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiţii: să aibă un capital social de cel puţin 1,5 milioane euro, membrii consiliului de administraţie să aibă pregătire în domeniu, compania să nu aibă datorii la bugetul de stat şi, totodată, să îndeplinească anumite condiţii legate de provenienţa capitalului.
O persoană poate contribui la sistemul de pensii facultative cu maximum 15 la sută din venitul brut şi poate beneficia de pensie când împlineşte 60 de ani. Contribuţiile în acest sistem sunt deductibile fiscal în limita a 200 de euro de la angajator şi 200 de euro de la angajat.
Documentaţia solicitată este stabilită de Legea nr.204/2006 privind fondurile de pensii facultative şi normele privind autorizarea/avizarea entităţilor de pe piaţa pensiilor facultative şi se află în diverse etape. Dacă se constată îndeplinirea condiţiilor impuse de legislaţia în vigoare va fi propusă Consiliului CSSPP autorizarea/avizarea acestora. După autorizare/avizare aceste entităţi vor fi înregistrate, în Registrul Public, la Secţiunile corespunzătoare, de pe site-ul CSSPP.
Pentru a fi autorizată de către CSSPP, o societate de pensii trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii generale: să se constituie sub forma unei societăţi pe acţiuni, să aibă ca obiect unic de activitate colectarea, administrarea, investirea activelor fondurilor de pensii facultative şi, opţional, furnizarea pensiilor private.
De asemenea, denumirea societăţii de pensii trebuie să conţină obligatoriu sintagma "societate de administrare a fondurilor de pensii facultative". O societate de pensii nou constituită va putea administra fonduri de pensii facultative numai după obţinerea autorizaţiei de administrare emisă de către CSSPP. Autorizaţia de constituire a unei societăţi de pensii nu garantează şi obţinerea autorizaţiei de administrare. Procesul de autorizare/avizare a entităţilor de pe piaţa pensiilor facultative, demarat la data de 30 octombrie 2006, este un proces continuu, cei interesaţi urmând să depună solicitările la sediul CSSPP, însoţite de documentaţia stabilită de Legea nr.204/2006 şi de normele emise în aplicarea acesteia.