Ritmul vieţii cotidiene nu ne lasă prea mult timp să ne ocupăm prea mult de aspecte precum curăţenia locuinţei şi, de multe ori, apelăm la servicii oferite de personal calificat. Pentru companii şi instituţii pentru curăţenie şi pentru menţinerea ei este necesar un număr suplimentar de angajaţi sau de o firmă care să se ocupe exclusiv de acest sector. De asemenea, companiile de construcţii, în momentul terminării unei lucrări, sunt obligate prin lege să predea lucrarea la cheie, ceea ce presupune şi curăţarea spaţiului de depunerile de materiale de construcţii, de moloz, etc.
În SUA şi în Europa de Vest companiile care prestează servicii de curăţenie au deja tradiţie, dar şi în România, deşi aflate la început, se bucură de mare succes. Iar piaţa este în creştere; firmele mari vor astăzi să aibă clădiri de birouri moderne, care însă trebuie şi întreţinute şi curăţate, chiar şi oamenii de rând nu mai dispun de timpul necesar sau doresc să îşi petreacă timpul liber într-un mod mai plăcut - toţi apelează din ce în ce mai des la serviciile de curăţenie oferite de diferite companii. Întotdeauna oamenii vor avea nevoie de astfel de servicii şi deci nu există riscul ca cererea să dispară.
De asemenea, România a preluat modelul american şi, companiile care se bucură de foarte mare succes şi înregistrează profituri mari îşi francizează afacerea. Serviciile de curăţenie au avut şi încă au un succes atât de mare încât o companie precum Danymod, care a ajuns la o cifră de afaceri de 400,000 RON, vinde conceptul său. În 11 ani de activitate, Danymond a trecut toate examenele: atât ale clienţilor cât şi ale instituţiilor de certificare. Firma a ajuns la 400 angajaţi care deservesc atât clienţi persoane fizice cât şi persoane juridice, atât societăţi private cât şi instituţii de stat. Danymond a francizat afacerea pentru cei care doresc o afacere la care pot lucra şi de acasă, o afacere care are toate examenele europene luate, o afacere care, cu tot cu taxa de intrare în sistem, necesită investiţii sub 10.000 de Euro!
Un rol foarte important este jucat însă şi de calitatea acestor servicii. Când apelează la o firmă francizată, consumatorii ştiu că vor primi servicii şi produse la un anumit standard de calitate. Pentru România, franciza Danymond oferă garanţia standardelor de calitate certificate TÜV ISO (reprezentantă în România a organismului internaţional TÜV Rheinland Group) pentru managementul calităţii şi de ISO pentru managementul de mediu şi securitatea muncii. Deţinerea certificatelor amintite şi posibilitatea transferării lor partenerilor Danymond constituie un mare avantaj pentru francizaţi.
Astfel, taxa de intrare este de 3.500 de Euro, în schimbul căreia francizatul primeşte Manualele Operaţionale, dar şi training atât pentru el sau ea, cât şi pentru angajaţii săi, precum şi asistenţă constantă din partea francizorului. Costurile echipamentelor de curăţat, de protecţie şi electronice, precum şi materialele de curăţat se ridică, în total, la 4.790 de Euro. Capitalul de lucru pentru primele luni este, de obicei, de 900 de Euro, însă francizatul are nevoie de cel puţin un mijloc de deplasare care poate fi, pentru început, chiar o Dacie Break. Iar redevenţa lunară este doar 5% din vânzări.
Care este însă cifra de afaceri la care se poate ajunge? Danymond a reuşit performanţa de a rula o cifră de 400,000 RON, însă aceasta se poate obţine numai cu muncă intensă şi concentrată. Dar francizorul oferă francizaţilor săi tot sprijinul şi îşi dă tot concursul pentru ca şi aceştia să atingă sau poate chiar să întreacă astfel de cifre record. Astfel, Danymond poate oferi, la cerere şi contra cost, un software dedicat care uşurează activitatea, plătit integral sau sub formă de chirie. Mai mult, Danymond a negociat cu furnizorii de detergenţi şi de materiale de curăţat şi de utilaje, pentru aplicarea a diferite discount-uri; de asemenea, francizaţii beneficiază chiar de reduceri pentru convorbirile telefonice şi de informare continuă. La toate acestea, se adaugă promovarea la nivel naţional.
Un mare avantaj îl reprezintă şi faptul că serviciile de referinţă se pot adapta în funcţie de specificul locaţiei unde se prestează. În gama de servicii intră şi curăţenia generală şi de întreţinere, curăţarea mecanizată a covoarelor şi mochetelor, curătarea canapelelor şi a fotoliilor, raşchetarea şi lăcuirea parchetului, şlefuirea şi recristalizarea mozaicului şi marmurei şi tratarea cu polish a pavimentelor. Printre clienţii acestor servicii însă nu se numără doar locuinţe particulare sau sedii de birouri ci şi instituţii precum spitale sau companii de transport care necesită autobuze şi vehicule curate şi igienizate.
Corina Driga, franchise consultant