BNR nu a respectat reglementările privind atribuirea contractelor de achiziţii de bunuri şi servicii, potrivit Raportului pe 2015 al Curţii de Conturi, care evidenţiază deficienţe în acest domeniu.
Conform sursei citate, printre neregulile identificate se numără:
"- transmiterea cu întârziere, către autoritatea competentă, a notificării cu privire la achiziţiile directe, prin Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP), în cazul unui contract de prestări servicii, nefiind asigurată, în totalitate şi la timp, transparenţa cerută de legiuitor pentru achiziţiile directe derulate;
- nerespectarea întocmai a prevederilor legale referitoare la obligaţia băncii de a solicita de la ofertant, în completarea declaraţiei pe propria răspundere, depunerea unor documente edificatoare emise de autorităţile competente, referitoare la obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat;
- a fost derulat un contract de achiziţii de către o structură care nu avea competenţa de derulare a acestei achiziţii".
Curtea de Conturi mai evidenţiază că Banca Centrală nu a respectat întocmai prevederile legale privind recepţionarea lucrărilor de construcţii, constatându-se că, în cazul unui contract de executare de lucrări, recepţia s-a efectuat de către o comisie numită prin decizie internă a directorului direcţiei care avea competenţa de derulare a achiziţiei şi nu prin ordin al Guvernatorului BNR, aşa cum prevăd reglementările interne ale BNR.
De asemenea, au fost identificate deficienţe privind constituirea şi evidenţa garanţiilor de bună execuţie aferente contractelor încheiate de bancă, astfel:
"- nu au fost constituite garanţii de bună execuţie, în cazul unui contract având ca obiect «lucrări de reparaţii şi igienizări»,
BNR nefiind astfel asigurată în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor furnizorului, din punct de vedere cantitativ, calitativ şi al respectării perioadei convenite în contract;
- nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă unele garanţii de bună execuţie, aferente contractelor încheiate pentru executarea unor lucrări;
- înregistrarea eronată a contravalorii unor lucrări de investiţii, în valoare de 594.000 lei, în conturile de cheltuieli curente de reparaţii".
În evidenţa contabilă s-a înregistrat incorect, ca mijloc fix distinct, valoarea investiţiilor efectuate asupra unor clădiri (de peste 1,5 milioane lei); au fost efectuate plăţi reprezentând contravaloarea primelor trei etape ale unui contract având ca obiect realizarea unui film documentar artistic, pentru marcarea momentelor importante ale evoluţiei Băncii Naţionale a României (cu termen de finalizare 31.03.2010), fiind prezentate ca documente justificative doar facturi fiscale, fără justificarea costurilor decontate pe fiecare etapă, în condiţiile în care documentarul care făcea obiectul contractului nu a fost recepţionat până la data controlului şi nici nu a fost încheiat act adiţional prin care termenul contractului să fie prelungit; a fost înregistrată în evidenţa contabilă modificarea valorii unui teren fără existenţa unui raport de evaluare, aspect ce nu a fost prezentat în notele explicative la situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2014, mai arată instituţia de control.
Aceasta menţionează: "Valoarea contabilă a unui teren, rezultată din Raportul de evaluare efectuat în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu politica contabilă proprie, a fost modificată în evidenţa contabilă a băncii, la data de 31.03.2014, în baza unei «Opinii asupra Raportului de evaluare Arenele BNR», aparţinând unui expert evaluator independent, certificat ANEVAR, salariat al băncii, şi nu în baza unui raport de evaluare adecvat, aşa cum prevede legea".
Măsurile luate ca urmare a controlului Curţii au fost transmiterea în SEAP a datelor aferente contractului de prestări servicii; constituirea garanţiilor de bună execuţie aferente contractului menţionat; înregistrarea în evidenţa contabilă a garanţiilor identificate de echipa de control; regularizarea privind înregistrarea în evidenţa contabilă a lucrărilor de investiţii, înregistrate în mod eronat în conturile de cheltuieli curente de reparaţii, precum şi calculul amortizării aferente. De asemenea, a fost emis Ordinul Guvernatorului BNR privind componenţa Comisiei de recepţie, de evaluare şi de clasificare a filmului documentar-artistic despre istoria BNR, ca fiind de natura mijlocului fix, comisie ce a recepţionat cinci fişiere video, cu o durată cumulată de 104 minute, ce reprezintă filmările brute aferente celor trei etape executate până la data controlului.
Curtea de Conturi a emis o decizie prin care au fost dispuse măsuri pentru înlăturarea neregulilor constatate în activitatea financiar-contabilă şi fiscală controlată, precum şi pentru stabilirea întinderii prejudiciului şi luarea măsurilor pentru recuperarea acestuia. Implementarea măsurilor dispuse prin deciziile anterioare ale Curţii de Conturi asupra activităţii BNR a avut ca impact întocmirea documentelor de recepţie a bunurilor, produselor şi serviciilor achiziţionate de bancă, în conformitate cu prevederile legale; adaptarea la cerinţele legale a sistemului de reglementări/proceduri interne de lucru, aspect care conduce la îmbunătăţirea activităţii derulate de BNR, precum şi recuperarea unor drepturi ce se cuvin BNR, în condiţiile în care aceasta a plătit către bugetul local sume nedatorate, cu titlu de taxă pe clădiri.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2017, 11:31)
Dar nu respecta nici o lege !
2. fără titlu
(mesaj trimis de Ghita în data de 01.02.2017, 19:13)
Curat constitutional.