Cheltuielile cu infrastructura locală vor creşte cu 5% pe an, urmând să atingă valoarea de 30 de miliarde dolari până în 2025, a declarat Daniel Anghel, partener în cadrul departamentului de taxe şi lider al echipei de servicii pentru sectorul public al PwC România, potrivit unui raport comun al PricewaterhouseCoopers şi Oxford Economics.
Domnia sa a precizat: "Infrastructura României, în special infrastructura de transport, are mare nevoie de îmbunătăţiri, ceea ce justifică creşterea substanţială a cheltuielilor cu drumurile din ultimii ani. Ne aşteptăm ca infrastructura de transport să continue să fie o prioritate în timpul redresării economice din Europa. Investiţiile în infrastructura de transport rutier, susţinute în parte de fonduri europene, vor continua să constituie principala cheltuială pentru investiţiile în infrastructura de transport, cu o creştere prognozată de la 4,5 miliarde dolari în 2013 la aproape 9 miliarde dolari în 2025". Daniel Anghel a spus că, pentru a îşi consolida şi accelera creşterea economică, România va avea nevoie de investiţii masive în infrastructură în următorii 10 ani, în valoare de zeci de miliarde euro. "Pentru a finanţa asemenea investiţii mari, autorităţile publice ar trebui să ia în considerare o gamă mai mare de surse de finanţare - de la fonduri europene la parteneriate public-private. Ar trebui să ne inspirăm din modelul spaniol de dezvoltare a infrastructurii, care a utilizat la maximum soluţia concesiunilor. De asemenea, vom avea nevoie de bugete multi-anuale capabile să finanţeze pe termen lung proiectele de infrastructură aflate în derulare", a adăugat reprezentantul PwC.
Potrivit raportului citat, sectorul industriei grele din ţara noastră pare să aibă avantaje competitive faţă de cele din statele vecine cu costuri de producţie mai mari. Investiţiile în aceste sectoare au înregistrat o creştere mare în anii dinaintea intrării României în Uniunea Europeană, însă au scăzut în timpul crizei economice globale. Pe termen mai lung, PwC estimează ca investiţiile să îşi revină în sectorul metalurgic, chimic şi de rafinare, urmând să se dubleze de la 2,3 miliarde dolari în 2013 la 4,5 miliarde dolari în 2025.
În plus, analiştii PwC au estimat că totalul cheltuielilor cu infrastructura socială va ajunge la 10 miliarde dolari pe an până în 2025. La nivel global, cheltuielile cu infrastructura vor creşte de la 4.000 miliarde dolari pe an în 2012 până la mai mult de 9.000 miliarde dolari în 2025, iar PwC estimează că între 2014 şi 2025 aproape 78.000 miliarde dolari vor fi cheltuite la nivel mondial pentru lucrări de infrastructură.
"Vor exista însă diferenţe regionale semnificative. Investiţiile în infrastructură în Europa de Vest nu vor atinge nivelurile de dinaintea crizei până în 2018. În acelaşi timp, pieţele emergente, neîmpovărate de măsuri de austeritate sau de bănci aflate în dificultate, vor avea o creştere accelerată a cheltuielilor în infrastructură, în special China şi alte ţări din Asia de Est", au spus consultanţii PwC, care apreciază că urbanizarea în creştere din pieţele emergente cum ar fi China, Indonezia şi Nigeria ar trebui să stimuleze cheltuielile în sectoarele de infrastructură vitale precum apa, energia şi transportul.