David Game College din Londra a lansat un proiect-pilot de pregătire a examenelor cu ajutorul inteligenţei artificiale (AI), care înlocuieşte profesorii, transmite AFP.
Iniţiativa, destinată tinerilor care pregătesc Certificatul General de Terminarea Studiilor Secundare (GCSE), a fost implementată în urmă cu şase luni. Proiectul este privit cu circumspecţie de către o cercetătoare din domeniul tehnologiei AI.
John Dalton, adjunctul directorului David Game College, afirmă că "învăţământul va fi transformat de AI" şi insistă că acest aspect nu este discutabil. În cadrul proiectului-pilot, o platformă AI monitorizează modul în care elevii îşi învaţă lecţiile şi furnizează informaţii despre obiceiurile lor de învăţare. Deocamdată, şapte elevi participă la acest proiect.
În locul profesorilor tradiţionali, elevii au "coachi pedagogici", profesionişti calificaţi pentru a fi profesori, dar care nu sunt neapărat specializaţi în conţinutul specific al materiilor. Aceştia îi ghidează pe elevi în utilizarea sistemelor de inteligenţă artificială şi îi susţin în dezvoltarea unor abilităţi non-tehnice, precum aptitudinile de dezbatere.
John Dalton, profesor de biologie, consideră că AI poate evalua cunoştinţele elevilor "cu o precizie superioară celei a unui profesor mediu" şi poate oferi un învăţământ mai personalizat, ajutând la identificarea lacunelor în cunoştinţele acestora.
În paralel, premierul britanic Keir Starmer a promis, în ianuarie, să facă din Regatul Unit "liderul mondial" al inteligenţei artificiale şi a anunţat un plan de acţiune pentru atragerea întreprinderilor şi investitorilor, cu scopul de a revitaliza economia britanică.
Guvernul britanic susţine că inteligenţa artificială ar putea sprijini profesorii în organizarea lecţiilor şi corectarea acestora, prezentând un asistent de lecţii numit "Aila", adaptat programei şcolare britanice. Proiectul-pilot de la David Game College este considerat de către Rose Luckin, profesoară la Universitatea UCL şi expertă în utilizarea AI în educaţie, un "caz unic". Ea ridică întrebări privind capacitatea AI de a învăţa toate materiile, cum ar fi matematică, engleză, biologie, chimie şi fizică. De asemenea, Luckin se întreabă dacă "învăţarea socială" dintr-o sală de clasă tradiţională poate fi înlocuită în mod adecvat de acest program, chiar dacă organizatorii proiectului afirmă că elevii au mult timp pentru a interacţiona cu colegii lor.
"Nu vreau să fiu prea negativă, pentru că dacă nu avem aceste instrumente nu vom vedea cum funcţionează", a opinat ea.
Rose Luckin recunoaşte că AI va "transforma" rolul profesorilor, dar consideră că este încă "imposibil" de prevăzut cum anume. Ea speră ca David Game College să evalueze impactul pozitiv sau negativ al AI asupra educaţiei.
În acelaşi timp, Massa Aldalate, o elevă de 16 ani de la colegiu, se declară impresionată de program. Deşi iniţial avea îndoieli, ea afirmă că sistemul este mult mai eficient dacă vrei cu adevărat să-ţi faci treaba. Clasa tradiţională nu îi lipseşte "cu adevărat", adăugând că experienţa este una pozitivă pentru învăţătura sa.
Massa Aldalate, o elevă de 16 ani, a fost surprinsă de eficienţa cursurilor de engleză susţinute prin AI. Ea a recunoscut că iniţial credea că "trebuia să ai un profesor în faţa ta", dar a descoperit că sistemul funcţionează foarte bine şi este "perfect logic".
National Education Union (NEU), unul dintre principalele sindicate ale profesorilor, a salutat accentul pus de guvern pe formarea profesorilor pentru utilizarea instrumentelor digitale. Totuşi, secretarul general al sindicatului, Daniel Kebede, subliniază că această schimbare presupune "investiţii importante" în tehnologia necesară pentru instituţiile educaţionale.
Rose Luckin a criticat, însă, programul de la David Game College, pe care il consideră "elitist", având un cost anual de 27.000 de lire sterline (32.120 de euro), mult mai mare decât cheltuielile medii de şcolarizare ale şcolilor private din Marea Britanie. Ea subliniază că inegalitatea accesului la tehnologie este o "provocare" majoră pe care AI o aduce în educaţie.