Conflictul din Ucraina influenţează modul în care companiile din România, în special cele care fac comerţ internaţional, îşi derulează operaţiunile în această perioadă, se arată într-un comunicat de presă. În ultima lună s-a înregistrat cea mai mare volatilitate din ultimii ani pe piaţa valutară, similară cu nivelurile de la începutul pandemiei. În acest climat dominat de incertitudine, companiile care derulează în mod curent plăţi internaţionale au apelat la servicii de risk management care să le reducă expunerea la riscurile valutare.
Astfel, de la începutul conflictului, biroul din România al iBanFirst, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de plată (PSP) din Europa, a înregistrat o creştere de 300% a serviciilor de risk management furnizate clienţilor, ceea ce a condus la o creştere de 250% a volumului total de tranzacţii raportat la ultimul trimestru al anului 2021. La aceasta se adaugă o creştere a numărului de IMM-uri care şi-au făcut cont pe platformă, 40 de companii noi, aproape dublu faţă de media dintr-o lună obişnuită.
"În faţa noului val de volatilitate a monedelor şi mărfurilor apărut pe fondul situaţiei din Ucraina, reacţia companiilor de a-şi proteja economiile şi investiţiile este una firească. În astfel de momente de instabilitate, fintech-urile îşi demonstrează competenţele ca parteneri de afaceri, datorită transparenţei, rapidităţii şi eficienţei dovedite în furnizarea serviciilor financiare. Unul dintre obiectivele noastre în următoarea perioadă este să ne sprijinim clienţii să îşi gestioneze riscurile valutare, prin instrumentele financiare adaptate modelelor de afaceri individuale. În plus, pe lângă partea de business, ne-am implicat în relocarea partenerilor de business din Ucraina împreună cu familiile acestora şi vom continua să oferim ajutor celor care au nevoie de susţinere", a declarat Alin Latu, Country Manager iBanFirst România.
Ca tendinţă deja vizibilă şi care se va menţine pe durata conflictului, companiile care au parteneriate comerciale cu furnizori din Ucraina se orientează către Turcia şi alte pieţe europene pentru aprovizionarea cu mărfuri şi materiale.
Mihaela Munteanu, Financial Business Partner - Eturia, a declarat: "Noi organizăm excursii customizate în locaţii exclusiviste, care trebuie contractate şi plătite în avans. În condiţiile actuale de incertitudine şi fluctuaţii mari ale cursului valutar, care pot influenţa deciziile clienţilor noştri, Eturia a ales să se protejeze prin servicii de hedging care ne dau posibilitatea de a rezerva aceste excursii cu 6-9 luni în avans, recuperându-ne banii după câteva luni, de la clienţii noştri, fără a risca să înregistrăm pierderi financiare. De asemenea, transparenţa proceselor de tranzacţionare ne oferă încrederea că furnizorii noştri de servicii vor încasa plăţile rapid şi sigur."
Eugen Bîrsescu, CFO-Bulrom Gas & Octano Downstream, a declarat: "Într-o perioadă în care optimizarea costurilor, atât a materiilor prime cât şi a celor financiare, reprezintă o mare provocare, avem nevoie de un partener financiar care să fie flexibil şi să ne sprijine pe partea operaţională. Ne-a fost utilă în această perioadă opţiunea de track payment prin care atât noi cât şi partenerii noştri au putut vedea în timp real stadiul tranzacţiilor."
Potrivit sursei citate, iBanFirst operează o platformă online care ajută companiile să efectueze plăţi internaţionale, operaţiuni de schimb valutar în peste 30 de valute şi să se protejeze împotriva riscurilor de schimb valutar. Funcţia sa unică de open banking permite clienţilor să îşi centralizeze toate operaţiunile valutare printr-o singură interfaţă, începând de la iniţierea unei plăţi până la decontarea facturilor furnizorilor externi. Acest lucru le simplifică operaţiunile zilnice. În plus, atât plătitorii, cât şi beneficiarii pot urmări stadiul plăţilor în timp real, ceea ce le permite să aibă o vizibilitate totală asupra procesului de tranzacţionare.
Varietatea gamei de servicii financiare oferite, transparenţa asupra proceselor de tranzacţionare, precum şi suportul asigurat de o echipă financiară sunt factori cheie pentru adresabilitatea în creştere de care iBanFirst se bucură pe piaţa locală. Recent, fintechul şi-a consolidat prezenţa în Europa de Sud-Est prin deschiderea unui birou în Bulgaria, iar următoarele deschideri de birouri sunt planificate în Italia şi Ungaria. Targetul principal de clienţi îl reprezintă companiile cu un volum anual de tranzacţionare în valută de minim 500.000 de euro.