Contractele încheiate de RCS-RDS cu clienţii săi conţin clauze abuzive, după cum a stabilit, luni, Tribunalul Bucureşti.
Operatorul telecom a pierdut, pe fond, un proces colectiv intentat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pe clauze abuzive.
Decizia instanţei precizează: "Admite cererea. Menţine dispoziţiile consemnate în procesul-verbal de constatare a contravenţiei nr. (...) ca fiind temeinice şi legale şi, în consecinţă, constată caracterul abuziv al clauzelor obiect al procesului-verbal amintit şi, implicit, caracterul contravenţional al faptei de inserare a clauzelor abuzive în contractele încheiate cu clienţii (...). Dispune obligarea pârâtei RCS-RDS la modificarea clauzelor constatate ca fiind abuzive şi la eliminarea din Actul Adiţional a acestor clauze conform procesului-verbal nr. (...) pentru toate contractele în executare, conform art. 13. Potrivit art. 16 L 193/2000 dispune sancţionarea pârâtei cu amendă în cuantum de 1.000 lei. Cu apel conform art. 14 L 193/2000. Pronunţată în şedinţă publică, azi 21.03.2016".
Dacă ANPC va câştiga acest proces şi în ultimă instanţă, atunci RCS-RDS va fi obligată să elimine clauzele găsite ca fiind abuzive atât din dosarele cu pricina, cât şi din toate celelalte dosare similare, potrivit legislaţiei din domeniu.
Reprezantanţii RCS-RDS nu ne-au trimis punctul de vedere al companiei, solicitat de ziarul BURSA, până la închiderea ediţiei.
În prezent, Curtea Constituţională a României (CCR) judecă, în mai multe dosare, excepţiile de neconstituţionalitate a articolelor 12 şi 13 din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive (cele care permit ANPC să ceară Tribunalului evacuarea din contracte a clauzelor abuzive cu efect erga omnes).
Excepţiile de neconstituţionalitate au fost ridicate de avocaţii mai multor bănci, în cadrul dosarelor colective deschise de ANPC. Până acum, Autoritatea a câştigat, pe fond, câteva astfel de procese cu băncile, cel împotriva OTP Bank fiind câştigat şi în ultimă instanţă.
Recent, avocatul Gheorghe Piperea ne-a declarat: "Să presupunem că CCR ar spune că articolele 12 şi 13 din lege ar fi neconstituţionale. În acest caz, vor deveni imediat aplicabile dispoziţiile din Directiva Europeană, care spun exact acelaşi lucru ca acele două articole, acestea nefiind invenţii ale justiţiei române, ci transpuneri din legea europeană. Consider că această sesizare este aberantă".
Domnia sa ne-a spus că, ieri, Curtea Constituţională a judecată din nou această excepţie, însă, până aseară, la închiderea ediţiei, CCR nu se pronunţase, pe site-ul instituţiei, la rubrica "Stadiu", menţionându-se "dosar la termen".
Avocatul Piperea ne-a precizat: "Dacă CCR decide că aceste articole sunt neconstituţionale, atunci toate acţiunile ANPC vor fi anulate. Autoritatea va putea să reia procesele, în baza dispoziţiilor din Directiva 93/2013, dar va lua toate cazurile de la capăt".
În octombrie 2013, au intrat în vigoare dispoziţiile articolelor 12 şi 13 din Legea nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, aşa cum au fost modificate prin Legea nr.76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă.
Articolul 12 prevede: "În cazul în care se constată utilizarea unor contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, organele de control prevăzute la Art. 8 (n.r. reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi specialişti autorizaţi ai altor organe ale administraţiei publice, potrivit competenţelor) vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, după caz, sediul profesionistului, solicitând obligarea acestuia să modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. (...) Asociaţiile pentru protecţia consumatorului (...) îl pot chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, la instanţa prevăzută la alineatul (1), pentru ca aceasta să dispună încetarea folosirii acestora, prin eliminarea clauzelor abuzive".
Articolul 13 stabileşte: "Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale".
Pe rolul instanţelor există câteva zeci de procese de tip "class action" deschise de ANPC, în special împotriva băncilor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Cristi C în data de 25.03.2016, 00:44)
La fel de abuzive sunt și cele ale Telekom (că le-au preluat pe cele ale Romtelecom). În schimb, mult mai prietenoase sunt cele ale UPC.
2. class actions mi se pare corect din partea Anpc
(mesaj trimis de anonim în data de 25.03.2016, 11:06)
Reprezinta toata populatia tari.
Cu acestia chiar am contract de 3 luni, mi s-au parut ok pana aici m-ai am pana la 2 ani.
Dar Orange-ul cum sta la clauze abuzive?
Tara lui' papura voda.
Atat multinationalele cat si bancile nu inteleg de ce doresc sa isi insele clienti?
Sa nu uitam eticheta si pretul nu bateau imediat dupa criza.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.03.2016, 15:33)
totul in tara asta contine clauze abuzive?asa fac strainii bani, prin clauze abuzive?am vazut la banci,acum la rds.in ce tara traim?intr-o tara din Europa, sau o colonie?
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.03.2016, 16:42)
Ce naiba pui intrebari retorice, chiar nu esti lamurit?!