Cheltuielile companiilor cu inteligenţa artificială generativă (Gen AI) vor creşte în 2024 cu 30%, de la aproximativ 16 miliarde de dolari în 2023, conform celei mai recente ediţii a raportului Deloitte Technology, Media and Telecommunications (TMT) Predictions, şi mai multe companii îşi vor dezvolta propriile modele de Gen AI, în încercarea de a spori productivitatea, de a optimiza costurile şi de a stimula inovaţia. Apetitul companiilor pentru Gen AI va fi egalat de disponibilitatea furnizorilor de software de a încorpora această tehnologie în propriile oferte. Raportul Deloitte estimează că aproape toate companiile care oferă soluţii de tip software pentru organizaţii vor integra Gen AI măcar în unele dintre ofertele lor până la sfârşitul anului 2024, ceea ce le-ar putea spori veniturile cu 10 miliarde de dolari, un volum important în condiţiile în care această nouă piaţă există de doar un an, însă veniturile ar urma să fie generate în principal în a doua jumătate a anului.
Potrivit sursei citate, piaţa cipurilor optimizate pentru Gen AI va creşte, de asemenea, în lunile următoare, estimează raportul, aceasta fiind evaluată la peste 50 de miliarde de dolari în 2024, de la aproape zero în 2022. Veniturile generate de cipurile create pentru Gen AI ar putea ajunge la 400 de miliarde de dolari în 2027 şi, împreună cu alte cipuri care permit utilizarea de soluţii AI, ar putea reprezenta jumătate din valoarea tuturor semiconductorilor vânduţi.
"Dezvoltarea Gen AI a pus inteligenţa artificială în centrul inovaţiei din organizaţii. Gen AI a intrat rapid pe lista priorităţilor, dar este esenţial pentru companii să înţeleagă şi provocările pe care le implică acest progres, printre care necesitatea actualizării sistemelor vechi (legacy systems), asigurarea confidenţialităţii şi securităţii datelor şi chiar conformarea, deoarece reglementările legate de această tehnologie sunt în faza de pregătire şi în permanentă evoluţie. În acest context, este necesar ca liderii de business să analizeze tehnologia Gen AI în toată complexitatea ei, pentru a beneficia pe deplin de ea şi, în acelaşi timp, pentru a gestiona riscurile în mod eficient", a declarat Andrei Ionescu, Consulting Market Leader, Deloitte România.
În ceea ce priveşte serviciile de streaming, furnizorii au reuşit în mare parte să atragă audienţe mari, dar nu şi profit. Raportul subliniază că peisajul ar putea deveni mai complex, dar cu un salt semnificativ spre profitabilitate, principalii furnizori de servicii de streaming video la cerere din SUA oferind un număr dublu de tipuri de abonamente care includ diverse oferte cu beneficii specifice la preţuri diferite, de la o medie de patru opţiuni în 2023 la opt sau chiar mai multe până la finalul anului 2024. Raportul estimează că noile tipuri de abonamente ar putea oferi accesul la conţinut cu expunere la reclame sau fără, accesul parţial sau complet la conţinut, oferte şi pachete lunare şi anuale şi chiar elemente noi, cum ar fi schemele de câştigare a fidelităţii clienţilor.
În zona dispozitivelor mobile, smartphone-ul ar putea avea unul dintre cei mai buni ani din istorie în 2024, funcţia de autentificare devenind un aspect din ce în ce mai important pentru valoarea dispozitivului. Smartphone-urile vor fi folosite de trilioane de ori în 2024 pentru autentificare, cum ar fi pentru accesarea site-urilor, efectuarea plăţilor online şi în magazine, deblocarea maşinilor şi accesul în clădiri. Având în vedere această evoluţie, preocupările legate de încredere şi securitate cresc, raportul prognozând că costul anual al breşelor de date va creşte la peste cinci trilioane de dolari în 2024.
În ceea ce priveşte piaţa serviciilor de divertisment audio, cum ar fi podcast-urile, platformele de streaming de muzică, radioul şi cărţile audio, raportul arată că mai mulţi consumatori din întreaga lume vor opta pentru acestea în 2024, iar numărul mediu lunar de ascultători va ajunge la peste 1,7 miliarde pentru podcast-uri, la 270 de milioane pentru cărţile audio, la 750 de milioane pentru platformele de streaming de muzică şi la aproape 4 miliarde pentru radio. Deşi mai mulţi consumatori se îndreaptă către divertismentul audio, veniturile pieţei ar putea rămâne modeste, înregistrând o rată de creştere de 7% pe toate formatele.
În următorii doi ani, graniţa dintre universul cinematografic şi cel interactiv se va estompa şi mai multe studiouri de producţie vor aborda proprietatea intelectuală pornind de la ideea de a realiza seriale, filme şi jocuri. Jucători din industria media, precum HBO Max, care a transformat seria de jocuri "The Last of Us" în serial de televiziune în 2023, şi Netflix, care a lansat oferte de jocuri video pe dispozitive mobile, inclusiv jocuri bazate pe filmele şi serialele disponibile abonaţilor săi, pun deja bazele acestei pieţe. Raportul Deloitte TMT Predictions 2024 arată că ponderea veniturilor încasate din drepturile de proprietate intelectuală asupra jocurilor video se va dubla până în 2025 şi că platformele mari care oferă servicii de streaming video vor include seriale şi filme bazate pe jocuri.