DELOITTE DESPRE PIAŢA DIN ROMÂNIA: "Sectorul de fuziuni şi achiziţii este foarte mic"

Ramona Radu
Ziarul BURSA #Companii / 26 iunie 2018

"Sectorul de fuziuni şi achiziţii este foarte mic"

Ioana Filipescu, Deloitte România: "Piaţa de la noi nu este destinaţia finală, ideală, pentru fiecare investitor din lume. Cu excepţia activelor foarte mari, pentru oricare alt activ există unul dublu, în regiune"

Piaţa de fuziuni şi achiziţii din România este una a cumpărătorului, nu a vânzătorului, întrucât este foarte mică, a afirmat, ieri, Ioana Filipescu, partener M&A (fuziuni & achiziţii) în cadrul Deloitte România.

Domnia sa a declarat: "Piaţa din România nu este destinaţia finală, ideală, pentru fiecare investitor din lume, deoarece cu excepţia activelor foarte mari, care sunt extrem de atrăgătoare, pentru oricare alt activ de la noi există unul dublu, sau chiar mai mare în regiune, în ţări precum Polonia, spre exemplu".

Reprezentanta Deloitte România a mai afirmat că în anul 2008, situaţia era total opusă, adăugând: "În anul 2008, era invers, dar nu cred că ne mai îndreptăm, vreodată, spre o piaţă atât de polarizată în favoarea vânzătorului, ca atunci, pentru că, pe lângă faptul că era anul de dinainte de criza financiară, în acea perioadă România adera la Uniunea Europeană, iar investitorii aveau nevoie de o prezenţă în ţara noastră".

După anul 2008, minimul pieţei de fuziuni şi achiziţii de la noi a fost în 2011-2012, după care din 2013-2014, aceasta a început să crească.

Conform doamnei Filipescu, în cazul unei achiziţii a unei companii, derularea tranzacţiei, poate dura de la şase luni, până la câţiva ani, procesul de vânzare fiind cel mai complex, cumpărarea reprezentând doar o etapă, o parte a acestuia.

Specialiştii Deloitte România au participat la încheierea unor tranzacţii în valoare de peste jumătate de miliard de euro, în al doilea trimestru al acestui an, fiind implicaţi atât de partea cumpărătorului, cât şi de partea vânzătorului, au anunţat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, reprezentanţii companiei de consultanţă.

Compania a decis să formeze o echipă dedicată în departamentul de servicii fiscale, coordonată de Alin Chitu, care se va concentra pe integrarea serviciilor de consultanţă fiscală în cadrul tranzacţiilor M&A.

Potrivit consultanţilor companiei, unele tranzacţii pot să nu ajungă la concretizare din mai multe motive, precum: divergenţe sau aşteptări nerealiste, cu privire la preţ - un considerent important, care poate împiedica, chiar, startul procesului; deteriorarea situaţiei financiare a companiei-ţintă - vânzătorul trebuie să furnizeze cifre recente, cât mai aproape de momentul negocierii; lipsa încrederii dintre vânzător şi cumpărător; divergenţe între modelul companiei-ţintă, comparativ cu practici standard de pe pieţe avansate; schimbări legislative semnificative după începerea negocierilor; probleme grave descoperite în timpul due diligence, care afectează titlul de proprietate al societăţii-ţintă asupra bunurilor esenţiale; compania-ţintă nu este suficient de bine pregătită (echipă, management, procese); informaţii contradictorii faţă de ceea ce s-a prezentat, iniţial, potenţialului cumpărător; riscuri fiscale transmise noului proprietar cuantificate la o valoare prea mare, din perspectiva cumpărătorului; vânzătorul refuză să-şi asume răspunderea extinsă pentru aspecte din trecut (fonduri structurale, răspundere pe probleme de mediu, concurenţă, aspecte penale).

Aspectele fiscale pot influenţa preţul tranzacţiei, sau o pot bloca, în cazul în care obligaţiile fiscale sunt atât de mari, încât nu mai are sens să cumperi, precum şi dacă implică aspecte de natură penală, cum ar fi evaziunea fiscală, a mai precizat Alin Chitu, potrivit căruia impredictibilitatea politică le creează neplăceri companiilor mari, întrucât acestea nu îşi pot face un plan coerent pe termen mediu, fiind împiedicate de avalanşa schimbărilor legislative.

Radu Dumitrescu, partenener în cadrul Deloitte România, a afirmat că o etapă foarte importantă a unei tranzacţii este cea de due diligence, în cadrul căreia se colectează informaţii despre companie, mediul în care activează, evoluţia fiscală etc., astfel încât cumpărătorul să ştie cât mai multe detalii la momentul conceperii şi plasării ofertei.

Etapa de due diligence are scopul de a descoperi toate riscurile la care se expun cele două părţi, odată cu încheierea tranzacţiei, au explicat specialiştii, atrăgând totodată atenţia asupra faptului că vânzătorul rămâne, în continuare responsabil, chiar şi după finalizarea tranzacţiei, în concordanţă cu prevederile legale.

Potrivit Georgianei Singurel, partener în cadrul Reff & Asociaţii, vânzătorul răspunde, pentru o perioadă de timp care, de regulă, variază în practică între 18 şi 24 de luni, pentru eventuale prejudicii suportate de către cumpărător, însă în cazul unor aspecte care implică răspunderea fiscală, spre exemplu, această perioadă se poate prelungi sau poate fi nedeterminată, a mai explicat doamna Singurel.

Conform acesteia, cele mai negociate aspecte în tranzacţiile de tip M&A sunt: ajustările (sau reţinerile) de preţ; condiţiile suspensive şi răspunderea vânzătorului faţă de cumpărător.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7329
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3176
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9824
Gram de aur (XAU)Gram de aur387.3649

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb