Detectorul de minciuni ca instrument parlamentar

George Chiriţă
Ziarul BURSA #Politică / 25 februarie 2020

Detectorul de minciuni ca instrument parlamentar
George Chiriţă

Încercările de a forma un guvern nu pot avea ca obiectiv obţinerea unui efect negativ derivat, respectiv dizolvarea Parlamentului, eventual urmată de alegeri anticipate. Dimpotrivă, formarea unui guvern în termeni constituţionali trebuie să se deruleze prin desemnarea de către preşedinte şi acceptarea de căte Parlament a unui candidat la funcţia de prim-ministru şi a guvernului său, ca decizie a unei majorităţi prin care să se reconfirme, fie majoritatea în Parlament dată de votul exprimat de alegători la configurarea iniţială a Parlamentului, dacă această majoritate mai există, fie o majoritate care reflectă actuala configuraţie a majorităţii în Parlament.

Această teză este de mult timp prezentă în Decizia CCR nr. 80/2014, la paragraful 319: "De aceea, Preşedintele României, neputând avea rol de decident în această procedură, ci de arbitru şi mediator între forţele politice, are doar competenţa de a desemna drept candidat pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care deţine majoritatea absolută a mandatelor parlamentare sau, în cazul în care nu există o asemenea majoritate, pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care poate asigura susţinerea parlamentară necesară obţinerii votului de încredere al Parlamentului."

Altfel spus, propunerea de guvern nu poate avea ca scop dizolvarea Parlamentului, aşa cum declară PNL ci, dimpotrivă, consolidarea parlamentului prin identificarea unei majorităţi parlamentare care poate confirma guvernul. Numai eşecul în fapt al unei asemenea încercări de identificare a unei majoritaţi poate conduce la dizolvarea Parlamentului.

În niciun caz acţiunea de investire a guvernului, la care participă preşedintele prin numirea candidatului de prim-ministru, precum şi Parlamentul, prin aceea că asigură sau crede că poate asigura majoritatea necesară învestirii acestui guvern, nu poate avea un scop contrar, eventual şi declarat public, adică neînvestirea repetată şi rezultanta ei, dizolvarea Parlamentului.

In actuala situaţie din Parlament, PSD satisface simultan ambele variante din decizia 80/2014 a CCR care pot conduce la învestirea guvernului, în sensul că este partidul care reprezintă atât majoritatea care a fost desemnată de electorat la alegerile parlamentare din 2016, cat şi o majoritate parlamentară existentă în actuala configuraţie a parlamentului, aşa cum a demonstrat atât votul record de la demiterea guvernului, cât şi voturile ce pot fi exprimate acum de alianţa ad hoc între PSD şi PRO ROMANIA.

Ca urmare, preşedintele este obligat, prin efectul celor statuate de CCR la paragraful 319 din Decizia nr. 80/2014, să desemneze drept candidat pentru formarea guvernului un candidat propus de "partidul politic care poate asigura susţinerea parlamentară necesară obţinerii votului de încredere al Parlamentului", respectiv, în cazul de faţă, de PSD. In niciun caz preşedintele nu poate desemna un candidat propus de un partid care are ca scop declarat dizolvarea parlamentului şi alegerile anticipate, cum este PNL.

Litera şi spiritul procedurii constituţionale sunt pozitive, în sensul că efectul care este de dorit să se obţină prin aplicarea acestei proceduri este învestitura guvernului, şi nu respingerea solicitării de învestitură. Respingerea solicitării nu poate să apară ca proiect declarat al actului solicitare a învestiturii (a încrederii), ci doar ca efect " în direct" al votului din parlament, ca neconfirmare de fapt a estimărilor prin care se dorea succesul învestirii.

(...)

Scriam aceste rânduri cu o zi înainte de pronunţarea Curţii constituţionale. Comunicatul de azi al CCR exprimă teza din decizia CCR nr. 80/2014 pe care o citam mai sus: "Curtea a constatat, în esenţă, în acord cu Decizia CCR nr.80/2014, că desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru trebuie să aibă ca scop asigurarea coagulării unei majorităţi parlamentare în vederea formării unui nou Guvern". Pariez cu dumneavoastră că motivarea CCR care va urma pronunţării va face referire directă la acest paragraf 319 al deciziei 80/2014.

O primă declaraţie de după decizia CCR vine de la un vicepreşedinte PNL, Virgil Guran, care declară că, după aflarea deciziei CCR, PNL este calm.

Într-adevăr, CCR i-a administrat un calmant forte.

Nu se explică însă calmul PSD manifestat prin declaraţia lui Ciolacu despre lipsa intenţiei PSD de a mai propune un candidat şi de a rămâne în opoziţie. PSD este singurul care poate forma o majoritate parlamentară, aşa cum a arătat când l-a propus pe Pricopie sau când la demis pe Orban. PSD are drumul deschis spre putere de decizia CCR de astăzi...

În acest timp Orban explică presei: "Nimic nu impiedică preşedintele să numească un premier cum sunt eu" (n.r. cu subînţelesul că acum e probabil că PNL va căuta o dublură a lui Orban- faţă de care Orban ar putea să intervină el însuşi ca dublură, dar pe post de cascador, la momentele de mare risc ). Tot el afirmă că CCR afectează atribuţiile constituţionale ale preşedintelui. E de presupus că un premier nu poate crede sincer că îşi poate permite să se exprime împotriva deciziilor CCR. Mai ales că, imediat după această declaraţie imposibilă, Orban evocă detectorul de minciuni ca instrument necesar la numirea unui prim-ministru. După care declară că "Primul lucru care îmi trece prin cap este să declar public că voi încerca să formez o majoritate parlamentară". Repetă apoi afirmaţia de mai multe ori, afişând însă, subit, o mimică şugubeaţă. Ca şi cum ar fi intrat deja în modul "hai la detectorul de minciuni!".

Concuzia tehnică acestui episod comic este că în fapt CCR a definit, prin conjuncţia dintre textul paragrafului 319 din decizia 80/2014 şi textul din comunicatul de azi, care este sensul sub care trebuie înţeleasă alianţa politică prin care, în lipsa unei majorităţi absolute în parlament a unui partid, s-ar putea propune premierul şi despre care se spunea că ar trebui să fie înregistrată formal: anume, este suficient ca această alianţă să fie opera de fapt a unui partid, care să atragă de partea sa şi voturile altor partide, fără o consacrare formală prin înregistrare oficială a unei alianţe. Importantă este asigurarea susţinerii parlamentare a voinţei partidului în cauză.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Orban este un sarlatan dovedit. I-a pacalit pe cei de la USR. I-a pacalit pe cei de la UDMR.

    1. Nu exista un detector de minciuni atat de rezistent si robust care sa functioneze mai mult de cinci minute , la Guvern sau Parlament....

      Voi susținători ai ciumei rosii ați rămas 10 - 15% ca electorat; încă cereți un premier ca Grindeanu, Tudose, Vasilica dă ÎN cilă sau cumva.. Liviu Nicolae Dragnea scos la aer de palat Victoria.??? Românii au arătat la urnele de vot ce vor. Voi jurnaliști lichele roșii, DE-formatori de opinie, propagandiști închiriați de PSD=CIUMA ROȘIE vă prostituati, vă vindeți sufletul iadului pentru niște,,, arginți negri".! . În acest an electoral decisiv pentru ȚARĂ... astâmpărati-vă ; nu mai ieșiți la TV, în public, izolații - vă la domiciliu ca suspecți de { CORONA VOTus.!} . Sunteți rușinea breslei ;colegii voștri "adevărații câini de pază" ai democrației și societății, vă vor confisca condeiele. Feriți vă de CTP.! .. Un votant regalist, cu Rațiu, PNȚ, PNL... USR, Nicușor Dan, de dreapta.. . La Lada de gunoi a jurnalismului cu antena 4, TV-Ghiță din Serbia, cristoiunii, sărmăluțele și alții.!!!

      Nu este nevoie de un detector de minciuni la Parlament, Guvern sau la primăriile de orice rang... trebuie re-formulate jurământurile, căci sunt călcate în picioare cele actuale. . Iar la final " Așa să m-ă ajute Dumnezeu.!".. trebuie înlocuit cu " Să m-ă PEDEPSEASCĂ Dumnezeu, acum AICI pe pământ, nu numai în iad!".. Ce ziceți.?, strângem 1 milion de semnături pentru modificarea Constituției.? . Oare e adevărat, că în perioada interbelică sau chiar mai înainte, un bancher sau om de afaceri cinstit, de onoare, fără jurământ își trăgea un glonte în cap, de rușine față de clienți, de societate, de electorat.? . ( se auto-sinucida el însuși cu mâna sa_cum zice un vecin simpatizant psd)

    Ro. cu 100 ani în urmă față de CHINA!!! Minciuna ca SPORT NAȚIONAL ne-a stopat pe LOC. MINCIUNA= SCAUN ELECTRIC!!!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb