Soluţiile legale privind aplicarea de tarife în domeniul electromobilităţii (alimentarea autoturismelor) ar trebui stabilite în anul curent, iar dacă există obstacole în calea acestora, ele trebuie identificate, este de părere Viorel Alicuş, directorul Direcţiei Generale de Eficienţă Energetică, Resurse Regenerabile, Cogenerare şi Energie Termică din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Domnia sa spune că, odată identificate aceste obstacole, trebuie modificată legislaţia în aşa fel încât tarifele pentru alimentarea automobilelor electrice să îndeplinească cel puţin câteva principii, iar în primul rând acestea să fie la nivelul "cost recovery", ceea ce presupune că este calculată investiţia realizată de investitori privaţi, întrucât "nu trebuie aşteptat să investească statul" în domeniu. Conform domniei sale, deşi se spune că nu sunt staţii de alimentare, acestea există în special în partea de vest a ţării.
Viorel Alicuş subliniază: "Există 300 de staţii, conform Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) şi sunt numai 1.500 de maşini electrice în ţara noastră. Trebuie încurajată investiţia privată în domeniu, dar pentru asta trebuie reglementate în primul rând tarifele. În acest sens, problema care trebuie soluţionată mai întâi este dacă lăsăm piaţa să stabilească preţul sau introducem reglementarea. Aceasta ar fi prima etapă. Dacă se introduce reglementarea, ea trebuie să fie atractivă şi stimulativă pentru investitor. Dacă laşi acest lucru după legea pieţei, este posibil să fie întârziat foarte mult programul în domeniu".
Domnul Alicuş precizează că în Europa nu există o practică uniformă legată de tarifele în cauză. "În Portugalia, spre exemplu, este oarecum libertate, fiind mai multe posibilităţi de tarifare. În Franţa există un anumit regim, iar Ungaria nu a stabilit preţuri", spune reprezentantul ANRE, adăugând că în România discuţiile purtate de specialiştii din domeniu s-au centrat la început pe un preţ legat de tariful kilowat/oră.
"Nu este suficient acest tarif legat de kilowat/oră, mai ales atunci când cineva «uită» maşina la încărcat, cum se întâmplă adesea. Drept urmare, discuţia specialiştilor s-a mutat spre construcţia unui tarif binom: un tarif orar care să stimuleze proprietarul maşinii electrice să nu lase autoturismul mai multe ore la alimentare, plus tairful kilowat/oră", precizează domnul Alicuş, menţionând că mai sunt şi alte variabile care trebuie luate în discuţie.