Reporter: Cum caracterizaţi mediul investiţional din România?
Alexandru Stânean: Pe partea de investiţii avem semnale mixte. Există în continuare investiţii semnificative, lucru ce se vede, spre exemplu, în evoluţia sectorului de construcţii care creşte. Pe de altă parte, simţim o rezervă cu privire la perspectivele mediului investiţional pe termen mediu. O ţară nu se poate dezvolta economic pe termen lung dacă nu are parte de investiţii majore publice şi private. Când mediul privat are rezerve, statul trebuie să intervină cu investiţii publice, să reconstruiască încrederea. Încrederea investitorilor poate fi câştigată şi prin predictibilitate şi consultare. În ultimii ani, planurile mediului de afaceri au fost influenţate de modificările dese de legislaţie de multe ori în sens negativ, iar multe business-uri au fost nevoite să se adapteze schimbărilor astfel încât impactul asupra activităţii lor să fie cât mai mic.
Reporter: Care sunt obstacolele şi problemele pe care le întâmpinaţi în activitatea dumneavoastră? Ce soluţii vedeţi pentru rezolvarea lor?
Alexandru Stânean: Activând pe piaţa construcţiilor, TeraPlast este influenţată de sezonalitatea multianuală a sectorului. Avem câte doi ani în care vânzările, în special cele destinate sectorului de infrastructură, sunt foarte mici, urmat de alţi 2-3 ani în care investiţiile sunt aşa de mari încât ating limitele capacităţilor de producţie din România. Pentru a menţine ritmul de dezvoltare pe care ni-l propunem anual şi pentru a ne ridica la aşteptările investitorilor, ne-am diversificat portofoliul de produse pentru a reduce dependenţa de sectorul public. Tot în contextul pieţei pe care activăm, ne confruntăm, la fel ca multe alte companii, cu lipsa forţei de muncă. Companiile dezvoltă programe şi pachete de beneficii prin care să atragă personalul, însă concurăm pentru tot mai puţini potenţiali angajaţi, deoarece cinci milioane de români lucrează în străinătate. În cadrul Grupului TeraPlast, pe lângă programele şi pachetele dezvoltate de colegii de la resurse umane, a fost crescut gradul de automatizare din fabrici, iar TeraPlast şi Wetterbest sunt formatori acreditaţi de personal.
Reporter: Cum colaboraţi cu sistemul bancar? Intenţionaţi să utilizaţi piaţa de capital pentru finanţare?
Alexandru Stânean: Grupul nostru a avut mereu o relaţie foarte bună cu băncile, în timp am dezvoltat relaţii bazate pe încredere şi colaborare. Fiind într-o continuă dezvoltare a business-urilor, ne-am bazat mereu pe sprijinul băncilor finanţatoare. Istoricul nostru de până acum, din acest punct de vedere, indică o gestiune prudentă a gradului de îndatorare, iar performanţele Grupului din acest an au redus leverage-ul la un nivel conservator.
Reporter: Aţi beneficiat vreodată de ajutorul statului în derularea investiţiilor dumneavoastră? Ce proiecte aţi dezvoltat cu sprijinul statului şi în ce a constat acest sprijin?
Alexandru Stânean: Anul trecut am depus şi câştigat trei proiecte de investiţii co-finanţate prin schema de ajutor de stat, pentru trei dintre companiile Grupului: TeraPlast, Wetterbest şi TeraGlass. Valoarea totală a proiectelor este de 15 milioane de euro, iar valoarea totală a ajutorului de stat este de aproximativ 6,8 milioane de euro. Cele trei proiecte vizează extinderea capacităţilor de producţie şi vor crea 159 de locuri de muncă. TeraPlast SA îşi extinde capacitatea de producţie a ţevilor de canalizare interioară din polipropilenă şi va aduce o inovaţie pe piaţa din România - granule fără halogen, rezistente la foc (HFFR). Wetterbest îşi construieşte cu ajutor de stat o unitate nouă de producţie şi va reloca, prin efort propriu, facilitatea de producţie din Băicoi, judeţul Prahova, iar TeraGlass va beneficia de un nou flux, complet automatizat, de producţie a ferestrelor şi uşilor din PVC. Implementarea proiectelor a început din trimestrul al patrulea al anului trecut. Proiectele vor fi finalizate până la finalul anului şi de anul viitor vom vedea beneficiile acestor proiecte.
Este prima dată când accesăm aceste fonduri. Primul proiect depus pentru co-finanţare prin schema de ajutor de stat a fost depus în 2016, însă nu a fost aprobat. Am ales în acel moment să implementăm parţial investiţia, din fonduri proprii. Asta a însemnat un proiect de o mai mică amploare şi un timp mai lung de finalizare a investiţiei. Cu toate acestea, avem acum, trei ani mai târziu, TeraPlast Recycling - cel mai mare reciclator de PVC rigid din România şi în top 10 în Europa. În această zonă, sprijinul statului ar trebui să vină pe partea de implementare mai riguroasă a colectării şi gestionării deşeurilor din PVC şi nu numai.
Reporter: În ce mod v-au afectat măsurile fiscale adoptate la începutul anului?
Alexandru Stânean: OUG 114 a fost o intenţie bună transpusă ambiguu în legislaţie şi aplicată şi mai defectuos. Neaplicându-se în toate segmentele materialelor de construcţii, în cadrul Grupului nostru s-au creat dezechilibre între poziţii similare sau chiar identice, măsurile fiind aplicabile doar unora dintre companii. Pe de altă parte, unii clienţi, firme de construcţii, se plâng că beneficiarii lor nu au acceptat la decontare devizele recalculate în funcţie de noile tarife de manoperă, ceea ce le cauzează probleme financiare.
Reporter: Cum apreciaţi piaţa noastră de capital?
Alexandru Stânean: Piaţa de capital din România, asemenea altor pieţe de frontieră şi emergente, are o volatilitate mai ridicată decât pieţele dezvoltate şi multe acţiuni sunt subevaluate. Principala problemă o constituie numărul mic de actori implicaţi. Nu avem suficienţi investitori individuali deoarece, din cauza lipsei de educaţie financiară, oamenii care au economii le ţin la bănci pe dobânzi foarte mici, sub rata inflaţiei, în condiţiile în care bursa oferă randamente de 40% în acest an. În acelaşi timp, nici nu avem suficiente companii listate. Facem parte dintre cei cărora le-ar plăcea să vadă şi alte companii româneşti care decid să se listeze la Bursă şi care consideră că acest pas este unul firesc pentru companiile mature. Sunt antreprenori români care au dezvoltat afaceri extrem de interesante şi care ar putea atrage noi investitori în piaţă. Nu trebuie să aşteptăm ca doar statul să listeze companiile din portofoliu.
Reporter: Ce avantaje/dezavantaje v-a adus faptul că sunteţi listaţi la BVB?
Alexandru Stânean: Listarea a reprezentat un pas necesar pentru companie şi totodată o decizie inspirată, având în vedere mediul macroeconomic de atunci. IPO-ul TeraPlast din 2008 a fost cel mai mare IPO al unei companii româneşti cu capital privat, iar timp de opt ani această performanţă nu a fost egalată. Atunci am obţinut 14 milioane de euro care au avut o contribuţie decisivă în proiectul de relocare a facilităţilor de producţie din Bistriţa în Parcul Industrial TeraPlast din Sărăţel, care are o suprafaţă de peste 200.000 mp. Anul acesta am aniversat 11 ani de când suntem listaţi pe Bursa de Valori Bucureşti şi suntem în continuare de părere că listarea ne-a ajutat să creştem şi să ne consolidăm.
În prezent, Grupul nostru este cel mai mare producător român de materiale de construcţii, cu afaceri în creştere şi exporturi în 25 de ţări europene.
Implementarea guvernării corporative la nivelul TeraPlast a fost un alt avantaj semnficativ pe care l-a adus listarea. Deşi suntem esenţialmente o companie antreprenorială, avem procesele unei firme multinaţionale.
Reporter: Care este evoluţia segmentului de piaţă pe care activaţi?
Alexandru Stânean: Piaţa de instalaţii a fost afectată puternic, începând cu a doua jumătate a anului 2016, de scăderea dramatică a investiţiilor în infrastructură. Avem studii de piaţă care spun că în perioada 2016-2018 piaţa de tubulatură de mase plastice s-a înjumătăţit din această cauză. Deşi sectorul rezidenţial a avut perfromanţe foarte bune, nu a putut să compenseze scăderile de pe infrastructură. Începând cu ultimul trimestru al anului 2018, vedem o revenire abruptă a sectorului de infrastructură, care a dus la rezultatele din acest an.
Piaţa profilelor de tâmplărie este estimată la 197 milioane de euro în 2019, în creştere cu 3,6% faţă de 2018. Pentru fabricile de ferestre, exportul este principala direcţie de dezvoltare a vânzărilor, România fiind, după Polonia, cel mai mare producător de ferestre şi uşi din PVC.
TeraPlast este constant liderul pieţei româneşti de granule plastifiate şi rigide. Acest segment permite cel mai mult personalizarea soluţiilor oferite.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în primele nouă luni ale anului, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018 şi ce aşteptări aveţi pentru întregul an?
Alexandru Stânean: Accelerarea segmentului de infrastructură în 2019 este resimţită în activitatea liniei de business Instalaţii. Grupul TeraPlast a înregistrat, în primele nouă luni ale anului, cele mai bune rezultate din istoria sa, datorită dinamicii pieţei de construcţii şi a măsurilor de eficientizare operaţională. Cifra de afaceri a crescut cu 22% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, depăşind 719 milioane de lei, în timp ce EBITDA a înregistrat o creştere de 29% faţă de primele nouă luni din 2018, la peste 68 de milioane de lei. Cele mai bune performanţe au fost marcate de TeraPlast şi TeraPlast Recycling, cu creşteri de 28% a cifrei de afaceri, respectiv 49% a profitabilităţii.
Pentru 2019, Grupul TeraPlast ţinteşte o cifră de afaceri de 208 milioane de euro şi o EBITDA de peste 18 milioane de euro. Rezultatele din primele nouă luni sunt în linie cu bugetul şi ne fac încrezători în atingerea obiectivelor propuse.
Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi şi cum vedeţi concurenţa din domeniu?
Alexandru Stânean: Pentru fiecare companie din grup ne-am propus să avem o creştere susţinută, atât a cotelor de piaţă, cât şi a performanţelor de business. În cazul TeraPlast SA, suntem lideri de piaţă pe segmentul de granule şi pe cel de sisteme pentru canalizări exterioare din PVC. TeraSteel este liderul pieţei de panouri termoizolante cu spumă poliuretanică din România şi, împreună cu TeraSteel Serbia, unul dintre cei mai mari furnizori de panouri sandwich şi structuri zincate din Europa Centrală şi de Est.
Wetterbest, este al doilea cel mai mare producător de pe piaţa de ţiglă metalică din România, atât cantitativ, cât şi valoric. Pe segmentul de tâmplărie termoizolantă activăm pe o piaţă cu perspective favorabile, compusă din mulţi jucători.
În ceea ce priveşte competiţia, aceasta este diferită în funcţie de piaţa pe care activăm. În afară de piaţa de tâmplărie termoizolantă, tendinţa tinde să fie aceeaşi: cei mai mari 4-5 jucători de pe fiecare segment acoperă cea mai mare parte a pieţei şi îşi dezvoltă constant soluţiile pe care le oferă pentru a se alinia cât mai bine cerinţelor proiectelor şi trendurilor pieţei.
Reporter: Care este capacitatea de producţie şi în ce proporţie exportaţi?
Alexandru Stânean: La nivelul Grupului TeraPlast, exporturile reprezintă 20% din cifra de afaceri din 2018 în 25 de ţări europene, printre care Germania, Austria, Ungaria, Slovenia, Cehia, Slovacia, Italia, Bulgaria, Serbia sau Belgia. Companiile cu cea mai mare activitate de export în cadrul grupului sunt TeraSteel şi TeraGlass, cu o proporţie de peste 45%, respectiv 75%. Grupul nostru deţine mai multe unităţi de producţie, fiecare dotată cu echipamente de ultimă generaţie, la cele mai înalte standarde.
Reporter: Ce investiţii aveţi în derulare şi ce buget aţi alocat în acest sens?
Alexandru Stânean: Anul acesta, bugetul de investiţii de peste 20 de milioane de euro al Grupului a vizat în principal cele trei proiecte pentru extinderea capacităţilor de producţie ale TeraPlast, Wetterbest şi TeraGlass. Cele trei proiecte, co-finanţate prin schema de ajutor de stat, au o valoare totală de 15 milioane de euro, iar beneficiile acestora vor fi vizibile începând cu anul viitor. Astfel, ne dezvoltăm portofoliul de produse, în cazul granulelor fără halogen, şi ne mărim capacitatea de producţie în ceea ce priveşte sistemele complete pentru acoperişuri, ţevile din polipropilenă pentru canalizări interioare şi ferestrele şi uşile din PVC.
Acestor trei proiecte li se adaugă şi sumele anuale investite în mentenanţa şi modernizarea echipamentelor existente.
Reporter: Cum evoluează activitatea din afara ţării? Aveţi în plan fuziuni/achiziţii în următoarea perioadă?
Alexandru Stânean: Grupul TeraPlast este cel mai mare producător român de materiale de construcţii şi activează în prezent în 25 de ţări europene. Pe plan extern, obiectivul nostru îl reprezintă creşterea prezenţei regionale prin dezvoltarea reţelei de distribuţie. În ceea ce priveşte companiile Grupului, avem TeraPlast Ungaria care distribuie local produsele liniei de business Profile de tâmplărie şi fabrica TeraSteel Serbia. Aceasta din urmă produce panouri sandwich şi tablă cutată autoportantă şi este unul dintre cei mai importanţi furnizori de pe piaţa regională (Europa Centrală şi de Est). Suntem deschişi oportunităţilor de dezvoltare pe care le analizăm cu atenţie, fie că este vorba despre reţeaua de distribuţie sau unităţi de producţie atât local, cât şi regional.
Reporter: La ce valoare se ridică piaţa de profil şi cum apreciaţi evoluţia ei?
Alexandru Stânean: Studiile de specialitate evaluează piaţa materialelor de construcţii la aproximativ 2,6 miliarde de euro în 2019. Asta înseamnă circa o treime din piaţa construcţiilor. După doi ani mai puţin buni, piaţa lucrărilor de construcţii a intrat pe un trend ascendent în 2019. După primele nouă luni, comparativ cu ianuarie-septembrie 2018, volumul total al lucrărilor de construcţii a crescut ca serie ajustată cu 22,1%. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate de clădirile nerezidenţiale (33,7%) şi cele rezidenţiale (30,2%). România este în urma statelor din Uniunea Europeană la toţi indicatorii din construcţii: metri pătraţi de spaţii logistice sau centre comerciale pe cap de locuitor, vechimea stocului de locuinţe, accesul la reţele de apă şi canal, precum şi vechimea acestora, deci cu siguranţă piaţa va avea un trend puternic ascendent pe termen mediu şi lung, pentru că avem foarte mult de lucru ca să ajungem din urmă ţările din UE sau chiar şi statele vecine.
Reporter: Vă mulţumesc!