Cu doar câteva zile înainte ca sezonul european al prezentărilor de modă să debuteze cu Săptămâna Modei de la Londra, o nouă cercetare de la eToro arată că acţiunile din domeniul hainelor de lux au generat în ultimii cinci ani randamente de peste patru ori mai mari decât cele ale omologilor lor din domeniul modei de masă, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.
eToro Fashion Week Index a analizat performanţa celor mai mari zece mărci britanice şi europene de modă de lux şi retaileri de haine care se adresează maselor, în funcţie de capitalizarea de piaţă, şi a constatat că mărcile de modă de lux au depăşit semnificativ performanţele celor produse în masă în ultimii ani. Primele 10 acţiuni din domeniul modei de lux au înregistrat o creştere de 90% în ultimii cinci ani, în comparaţie cu o creştere modestă de 23% înregistrată de companiile de fast fashion (tabelul 1). În fruntea clasamentului mărcilor de lux se află titanii din domeniul modei LVMH şi Hermes, care au cules roadele identităţilor de marcă puternice, ale puterii de stabilire a preţurilor şi ale loialităţii clienţilor. În ultimii cinci ani, LVMH a înregistrat o creştere uluitoare de 163% a valorii sale de piaţă, în timp ce Hermes se mândreşte cu o rată de creştere uimitoare de 241%.
În contrast puternic faţă de omologii lor de lux, retailerii europeni de fast fashion au înregistrat o creştere mai modestă. Inditex din Spania, compania-mamă a gigantului modei Zara, a înregistrat o creştere de 21% în ultimii cinci ani, după H&M din Suedia, cu o creştere de 26%, şi Next din Marea Britanie, cu o creştere de 25%. ASOS a avut cea mai slabă performanţă, înregistrând un recul major, cu o scădere de 94%. În acest scenariu, remarcabili sunt jucătorii mai mici din industrie. Retailerul online MAVI din Turcia, o marcă de denim, a înregistrat o creştere de 1.725% în valoare, arată sursa citată.
"Ascensiunea meteorică a LVMH, care a ajuns să fie cea mai mare acţiune cu capitalizare bursieră din Europa, arată farmecul durabil al mărcilor de lux, chiar şi în faţa incertitudinilor economice şi a crizei costului vieţii, care i-a făcut pe cumpărătorii obişnuiţi să strângă cureaua", a explicat Ben Laidler, strateg pentru pieţele globale la eToro. "Mărcile principale de masă merită încrederea noastră pentru că au navigat bine în acest mediu economic dificil, preţurile colective ale acţiunilor lor depăşind media acţiunilor europene mai mari. Cu toate acestea, prăbuşirea preţului acţiunilor ASOS, de exemplu, ne aminteşte de cât de neiertătoare şi de competitivă poate fi această industrie. Acest lucru subliniază importanţa adaptabilităţii şi a inovaţiei în industria modei în continuă schimbare. Pe măsură ce sectorul continuă să evolueze, ne putem aştepta să asistăm la noi schimbări în ceea ce priveşte soarta acestor mărci tradiţionale."
Moda depăşeşte piaţa europeană în general
În pofida provocărilor pe termen lung cu care se confruntă mărcile de îmbrăcăminte produse în masă, atât retailerii de modă de lux, cât şi cei de fast fashion din Marea Britanie şi din Europa au avut în mod constant o performanţă superioară celei a pieţei bursiere europene în general. În ultimii cinci ani, primele 10 acţiuni din domeniul modei de lux au depăşit Stoxx600 cu un raport impresionant de 4:1. Între timp, coşul eToro al primelor 10 mărci de masă au înregistrat recent o revenire modestă, dar încurajatoare, în ultimul an, înregistrând o creştere de 25% faţă de 4,3% pentru Stoxx500, se mai arată în comunicat.
Ben Laidler a concluzionat: "Creşterile salariale şi reducerea presiunilor inflaţioniste s-au combinat pentru a da consumatorilor un sentiment reînnoit de încredere şi putere de cumpărare în ultima vreme, demonstrând echilibrul delicat dintre condiţiile macroeconomice şi industria modei orientată spre consumator. În condiţiile în care creşterea economică încetineşte acum în Europa, atât comercianţii cu amănuntul din industria de lux, cât şi retailerii mari de fast fashion ar putea fi forţaţi să se adapteze din nou."