Deputatul european Siegfried Mureşan îi cere prim-ministrului Viorica Dăncilă să comunice public strategia pe care Guvernul României o are, în prezent, privind consolidarea pieţei auto autohtone.
Cererea europarlamentarului vine în contextul în care, în urmă cu câteva zile, Grupul Volkswagen a anunţat că vrea să deschidă o nouă facilitate de producţie în Europa de Est.
Un al treilea producător auto în România ar însemna consolidarea pieţei de profil de la noi din ţară şi garanţia faptului că cei doi jucători deja prezenţi aici (Ford şi Renault) nu se vor retrage, a subliniat domnia sa.
Scrisoarea trimisă de către Siegfried Mureşan către premierul ţării noastre notează: "Consiliul de supraveghere al Grupului Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa şi al doilea cel mai mare producător auto din lume, a anunţat vineri, 16 noiembrie, că este în căutarea unei facilităţi de producţie în Europa de Est. Decizia face parte din noul plan de atribuire a uzinelor Volkswagen. Astfel, fabricile din Emden şi Hanovra (Germania) se vor axa pe producţia de maşini electrice, iar producţia Passat din Emden se va muta în uzina Kvasiny, Republica Cehă. Din acest motiv, producţia modelelor ©koda Karoq şi Seat Ateca, în prezent în Kvasiny, va trebui mutată, începând cu anul 2023, într-o altă uzină pe care grupul vrea să o deschidă în Europa de Est.
Decizia Volkswagen confirmă interesul în creştere al industriei auto pentru Europa de Est. În ultimii ani mai mulţi importanţi producători din industrie au ales să investească în regiune, printre aceştia numărându-se Jaguar Land Rover în Slovacia, Volkswagen în Polonia şi, respectiv, Mercedes Benz şi BMW în Ungaria".
În ultimii ani, însă, marii producători auto au ocolit ţara noastră şi au preferat statele vecine pentru deschiderea de noi unităţi de producţie, a mai spus deputatul european.
Domnia sa a adăugat: "Constatăm, însă, doamnă prim-ministru, că, de la investiţia Grupului Ford în 2008, care a achiziţionat vechea uzină Automobile Craiova, marii producători auto au ocolit România preferând ţările vecine. Prezenţa, pe teritoriul României, a două mari fabrici de automobile ar fi trebuit să fie un atu puternic pentru potenţialii noi investitori în industrie. Cu toate acestea, dezvoltarea lentă a infrastructurii şi interesul scăzut al autorităţilor au făcut ca România să fie ocolită de noile investiţii auto din regiune. Nu trebuie să ratăm şi această nouă oportunitate. Un al treilea producător de automobile în România ar consolida industria de profil din ţara noastră lucru care ar reprezenta, totodată, o garanţie că ceilalţi doi producători auto vor rămâne pe piaţa autohtonă pe termen lung. Totodată, o nouă uzină auto ar genera direct câteva mii de locuri de muncă în economie şi, indirect, alte câteva zeci de mii de locuri de muncă, în contextul în care studiile arată că un loc de muncă în industria auto generează alte opt locuri de muncă mai departe în economie".
Siegfried Mureşan întreabă dacă Guvernul României a avut sau va avea contacte directe cu principalii acţionari ai Grupului Volkswagen, amintind că 13% din produsul intern brut al ţării noastre este generat de industria auto, "adică în mare parte din cei doi mari producători", motiv pentru care o a treia uzină ar avea un impact pozitiv major asupra întregii economii.
"Există un plan pentru a fructifica noi oportunităţi de investiţii, precum cea făcută publică de Grupul Volkswagen? Care sunt atuurile pe care Guvernul le va prezenta în eventualitatea în care Grupul Volkswagen va solicita informaţii privitoare la facilităţile pe care le puteţi acorda pentru a deschide noul punct de lucru în România? Aţi luat legătura cu Comisia Europeană pentru a vă asigura că eventuale beneficii acordate unui nou investitor nu vor încălca legislaţia europeană în materie de concurenţă? Având în vedere iminenţa unei decizii cu privire la noua facilitate de producţie pe care Grupul Volkswagen doreşte să o deschidă în Europa de Est, aţi avut sau planificaţi să aveţi contacte directe la nivelul Guvernului cu principalii acţionari ai Grupului Volkswagen?" sunt alte întrebări adresate de către europarlamentar prim-ministrului României.
Domnia sa este de părere că Guvernul ţării noastre ar trebui sa pregătească un plan strategic pentru relocarea facilităţii de producţie din Cehia în ţara noastră, în cazul în care nu are, deja, o strategie pentru atragerea de noi investitori în industria automobilelor.