EY: În toamna lui 2017, bate vântul schimbării în fiscalitatea românească

Cristina Radu
Companii / 8 septembrie 2017

Alex Milcev, EY România

Alex Milcev, EY România

Schimbarea anotimpului aduce cu ea modificări de impact pentru contribuabilii români. Pe lângă măsura vizând plata defalcată a TVA, un subiect pe marginea căruia s-a discutat cu pasiune, în Monitorul Oficial a trecut oarecum nebăgată în seamă o ordonanţă de modificare a Codului de Procedură Fiscală. Aceasta din urmă poate aduce totuşi pentru plătitorii de impozite din România probleme cel puţin la fel de mari precum noul sistem de gestionare al TVA, conform unui comunicat al EY.

După multe discuţii şi în ciuda protestelor din partea plătitorilor de TVA, fie afaceri antreprenoriale româneşti sau firme internaţionale cu operaţiuni la noi, dispoziţia legală vizând plata defalcată a TVA a devenit realitate. Începând din anul 2018, toate plăţile / încasările de sume reprezentând TVA se vor face prin intermediul unor conturi speciale, deschise de fiecare contribuabil la Trezoreria Statului sau la băncile comerciale. Sumele care vor tranzita acel cont vor putea fi folosite doar pentru plata TVA către furnizori sau bugetul de stat şi numai după obţinerea unei confirmări de la autoritatea fiscală, pentru alte scopuri. Ca noutate faţă de proiectul de act normativ, autorităţile fiscale se pot îndestula cu prioritate din acel cont şi dacă contribuabilul are alte obligaţii de natură fiscală restante, potrivit comunicatului trimis de EY.

Costurile suplimentare generate de noua reglementare (modificarea sistemelor informatice financiar contabile şi de gestiune, muncă suplimentară pentru evidenţa detaliată a plăţilor/încasărilor, comisioane bancare, finanţarea deficitului de trezorerie generat de blocarea unor sume în contul de TVA etc.) sunt o realitate care va trebui asumată de către contribuabili. Element logistic important este şi capacitatea băncilor şi a Trezoreriei statului de a gestiona sistemul. Trezoreria nu oferă serviciul de online banking similar cu cel al băncilor comerciale. Va fi acesta un impediment pentru contribuabili sau Trezoreria totuşi va investi în serviciul B2B/B2C indispensabil? Sistemul devine disponibil opţional din 1 octombrie 2017 şi atunci vom vedea cum funcţionează, pe seama primilor voluntarilor. Cei care optează pentru aplicarea sa din ultimul trimestru al anului 2017 beneficiază de reduceri de impozit pe profit / pe veniturile microîntreprinderilor şi scutiri de penalităţi pentru neplata în termen a TVA.

Modificările aduse Codului de procedură fiscală nu trebuie ignorate. Printre aspectele de noutate, dintre care unele cerute mai demult de mediul de afaceri, şi-au făcut însă loc şi chestiuni cel puţin discutabile,conform EY. Prima dintre ele vizează posibilitatea organului fiscal, într-o manieră pur subiectivă şi cu încălcarea regulilor din procedura insolvenţei, de a trage la răspundere direct, împreună cu debitorul, şi alte persoane despre care apreciază că au acţionat cu "rea-credinţă". Exprimarea este mult prea generală şi lasă loc unei marje de manevră şi de interpretare nepermise, ce nu ţine cont de normele de tehnică legislativă, potrivit EY. Textul plasează ANAF pe o poziţie absolut privilegiată faţă de ceilalţi creditori ai agentului economic insolvent, fiind lăsaţi să îşi recupereze creanţele în procedura desfăşurată în faţa judecătorului sindic, în timp ce ANAF recuperează direct sumele de la terţi, pe baza aprecierilor sale proprii.

Modificarea ce permite organelor fiscale să desfăşoare inspecţii fiscale având ca scop acţiuni de "prevenţie şi conformare" este la fel de controversată. Nicăieri Codul de procedura fiscală nu defineşte scopul şi obiectul concret al acestor acţiuni, astfel încât este extrem de neclar cum şi sub ce formă acestea se vor concretiza. Cu cât o regulă este mai neclară şi mai interpretabilă, cu atât creşte posibilitatea unui abuz.

În ultimii doi ani s-a "încetăţenit" nejustificat, uneori chiar abuziv, practica ANAF de a sesiza organele penale vizând pretinsele fapte de natură penală. Deşi abordarea creează neajunsuri contribuabilului vizat, ultimele modificări ale Codului de procedură fiscală completează lista cu noi reglementări, în materia măsurilor asiguratorii. Dacă ANAF instituie un sechestru sau o poprire asiguratorie, în lipsa unui titlu de creanţă, iar apoi sesizează şi organele penale, măsurile asiguratorii rămân în fiinţă până la soluţionarea definitivă a cauzei penale, indiferent de durata ei. În acest context, EY se întreabă dacă mai pot fi atacate actele prin care se stabilesc măsurile asiguratorii.

EY este o firmă de servicii profesionale globală şi furnizează servicii de audit, asistenţă fiscală, în tranzacţii şi în afaceri pentru firme multinaţionale şi locale.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

05 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9750
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5669
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2973
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9304
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.0590

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
ccib.ro
thediplomat.ro
fleetconference.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb