"Constatarea stării de insolvenţă a societăţii cu cea mai mare cotă de pe piaţa asigurărilor din România va pune cel puţin temporar presiune asupra preţurilor, în sensul creşterii lor, ca urmare a unei capacităţi mai reduse de absorbţie a cererii de către asigurătorii rămaşi în piaţă", se arată într-un răspuns al ASF transmis luni, 25 octombrie, la interpelarea unui deputat PSD pe tema falimentului City şi creşterii preţurilor RCA. Într-un alt răspuns, ASF spune şi câte poliţe RCA avea în vigoare acest asigurător când a rămas fără autorizaţie, informează Hotnews.
La data de 27 septembrie 2021, când în Monitorul Oficial s-a publicat decizia prin care ASF a dispus retragerea autorizaţiei de funcţionare a City Insurance, cea mai mare companie de asigurări din România şi liderul pieţei RCA, erau în vigoare 2.700.441 de poliţe RCA emise în România de această societate, se arată într-un răspuns semnat de Cristian Roşu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) la interpelarea unui deputat PNL.
Deputatul PNL, Ioan Bălan, care a adresat întrebările a vrut să ştie şi în cât timp consideră ASF că vor fi decontate către unităţile de reparaţii auto prin Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), toate sumele neachitate, care produc reale probleme acestor operatori economici.
La această întrebare, Cristian Roşu, cel care a fost numit vicepreşedinte ASF responsabil de sectorul asigurărilor de la finele anului 2018, a făcut trimitere la prevederile legale, potrivit cărora FGA poate face plăţi în termen de 60 de zile de la publicarea deciziei ASF în Monitorul Oficial, conform Hotnews.
Roşu mai spune şi că, în afară de adresarea către FGA, orice creditor de asigurări poate urma separat şi procedura de da faliment a asigurătorului în vederea recuperării creanţei sale din activele asigurătorului aflat în faliment, inclusiv pentru suma cuvenită care depăşeşte plafonul de garantare de 500.000 de lei (n.a suma maximă pe care o poate plăti FGA pe fiecare contract de asigurare).
Cum explică ASF creşterea preţurilor RCA în contextul falimentului City
Într-un răspuns dat tot luni, 25 octombrie, unui alt deputat, Vasilică Toma (PSD), acelaşi Cristian Roşu, vicepreşedinte ASF responsabil de asigurări, oferă următoarele explicaţii pentru creşterea preţurilor RCA:
"Ţinând cont de gradul ridicat de concentrare a pieţei asigurărilor obligatorii RCA, dat de prezenţa unui număr redus de societăţi ce practică RCA şi a cotelor de piaţă semnificative pe care le deţineau primele 2 societăţi de asigurare (City Insurance şi Euroins), ieşirea de pe piaţă a unui asigurător va determina creşteri ale preţurilor. (...)
Constatarea stării de insolvenţă a societăţii cu cea mai mare cotă de pe piaţa asigurărilor din România va pune cel puţin temporar presiune asupra preţurilor, în sensul creşterii lor, ca urmare a unei capacităţi mai reduse de absorbţie a cererii de către asigurătorii rămaşi în piaţă.
De asemenea, o serie de evoluţii, cum ar fi cele referitoare la creşterea daunalităţii, dar şi a costurilor specifice cu reparaţiile, pot constitui cauze ale majorării preţurilor asigurărilor RCA.", se arată în răspunsul oficialului ASF.
Întrebat ce măsuri intenţionează să ia ASF pentru eliminarea cauzelor creşterii preţurilor, vicepreşedintele ASF susţine că "deşi autoritatea nu are atribuţii specifice în stabilirea sau impunerea societăţilor de asigurare a unui anumit nivel al tarifelor de primă, ASF va monitoriza respectarea de către asigurători a prevederilor legale şi va interveni ferm în cazul constatării unor încălcări ale legislaţiei", conform sursei ciatte.
"Având în vedere cele mai recente evoluţii pe piaţa asigurărilor din România şi ieşirea din piaţă a celei mai mari societăţi de asigurare din punct de vedere al veniturilor obţinute din activitatea de asigurare, ASF a demarat o serie de analize interne de impact. Obiectivul principal vizat de ASF este de a măsura potenţialul impact al celor mai recente evoluţii asupra modificărilor preţului asiguărilor obligatorii de răspundere civilă auto.", se arată în răspunsul vicepreşedintelui ASF.
Când spune ASF că a sesizat Ministerul Public şi alte organe abilitate faţă de neregulile de la City Insurance
Întrebat despre problemele grave din piaţa asigurărilor, ASF a făcut o trecere în revistă modului în care s-a ajuns la retragerea autorizaţiei de funcţionare a City Insurance. ASF spune că "în a doua jumătate a anului 2020 a intensificat procesele de supraveghere şi control la City şi Euroins, în timp ce sesizarea organelor abilitate a început în luna aprilie 2021.
Iată ce spune mai exact ASF:
"Una din principalele vulnerabilităţi identificate la nivelul pieţei asigurărilor din România este gradul ridicat de concentrare, în special în ceea ce priveşte segmentul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA), în cadrul căruia un număr relativ redus de societăţi de asigurare (9) autorizate şi reglementate de ASF au activat până în prezent. De asemenea, primele 2 societăţi (City insurance şi Euroins România), în legătură cu care consumatorii formulează cel mai mare număr de petiţii, deţineau o cotă de piaţă cumulată de 77,5% pe segmentul RCA la 30 iunie 2021.
Având în vedere principalele tendinţe şi vulnerabilităţi şi evoluţia indicatorilor specifici celor 2 societăţi de asigurare, începând cu a doua jumătate a anului 2020, Autoritatea de Supraveghere Financiară a intensificat procesele de supraveghere şi control derulate la societăţile City Insurance şi Euroins România pentru identificarea riscurilor şi remedierea deficienţelor la nivelul pieţei asigurărilor din România. (...)
Astfel, Autoritatea a derulat ample investigaţii de specialitate pentru identificarea şi remedierea deficienţelor din piaţa asigurărilor din România, fiind sprijinită în acest demers de autorităţi şi instituţii atât din România, cât şi din alte state.
Investigaţiile de specialitate derulate în perioada decembrie 2019-septembrie 2021 au vizat inclusiv activităţi transfrontaliere desfăşurate de societatea City Insurance şi au condus la identificarea unor deficienţe semnificative, inclusiv la constatarea abaterilor grave de la prevederile legale în cazul societăţii City insurance.
ASF a luat la cunoştinţă că cea mai mare parte a disponibilităţilor băneşti ale societăţii City insurance erau raportate de societate într-un cont bancar ce nu exista, la o societate bancară cu care asigurătorul nu avea relaţii contractuale.
Astfel, indicatorii de solvabilitate şi lichiditate ai societăţii City Insurance au fost grav denaturaţi începând din anul 2017.
În acest context, ASF a impus o serie de amenzi şi sancţiuni proporţionale cu gravitatea faptelor constatate, în conformitate cu prevederile legislative aplicabile pieţei asigurărilor din România. În acelaşi timp, ASF a stabilit în sarcina City Insurance obligaţia de a transmite autorităţii, spre aprobare, un plan de finanţare şi redresare pentru restabilirea fondurilor proprii eligibile să acopere cerinţele de capital, supliemntare amenzilor impuse.
De asemenea ASF a decis desemnarea Fondului de Garantare a Asiguraţilor în vederea înlocuirii temporare a organului de conducere a asigurătorului, cu o durată a mandatului de 4 luni de la data intrării ăn vigoare a deciziei, cu posibilitatea prelungirii acesteia.
Totodată, cu începere de la data de 05.04.2021, ASF a sesizat Ministerul Public, dar şi alte autorităţi ale statului cu privire la faptele constatate la City insurance.
În cursul lunii septembrie 2021, ASF a fost informată de către FGA, în calitate de administrator temporrar al City Insurance, că până la data de 6 septembrie 2021, ora 24, în conturile societăţii nu a fost efectuată nicio plată aferentă contravalorii acţiunilor subscrise de către acţionarul minoritar (i3CP Holding BV).
Această situaţie de fapt a indicat neîndeplinirea cerinţelor privind restabilirea, în termenul de 3 luni, a nivelului fondurilor proprii de bază eligibile care acoperă cerinţa minimă de capital (MCR)", se arată în răspunsul ASF, care spune apoi că a decis retragerea autorizaţiei City Insurance şi demararea procedurii de faliment.
Cu preţuri crescute la RCA, service-uri care nu îţi primesc maşina la reparat dacă arăţi poliţa de City Insurance, mii de reclamaţii şi procese în care oamenii aşteaptă bani de la acest asigurător, oamenii din conducerea ASF, plătiţi cu zeci de mii de euro pe lună, nu au nimic a-şi reproşa. Ba chiar, Nicu Marcu, preşedinte ASF din vara anului trecut, asigură că efortul său de stopare a neregulilor va continua, deşi sancţiuni mai dure a luat abia în primele luni din acest an. Îngrijorări din industrie, măcar? Nu - trecem şi peste asta!, mai relatează Hotnews.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.10.2021, 20:54)
O mare parte din banii de la siguratori se duce la ASF.
2. Interesant capitalism
(mesaj trimis de anonim în data de 26.10.2021, 21:59)
Ai fi zis ca o cota mai mare de piata iti permite sa eficientizezi.
> "Constatarea stării de insolvenţă a societăţii cu cea mai mare cotă de pe piaţa asigurărilor din România va pune cel puţin temporar presiune asupra preţurilor, în sensul creşterii lor, ca urmare a unei capacităţi mai reduse de absorbţie a cererii de către asigurătorii rămaşi în piaţă.
Eu nu pricep in ce fel se schimba statistic problema. Ei nu puteau alege clientii oricum inainte. Vindeau la oricine. Deci probabilistic aveau cam aceleasi sanse de a plati daune. Daca numarul de incasari se mareste, tot cam sansele alea raman.
Deci -- ei pun toti, in grup, preturi mai mare pentru ca raman fara agenti constatatori sau ce? Nu pot angaja din cei de la City?
Este absolut ilogic asta. Ca si cum da Altex faliment si toate magazinele online scumpesc a doua zi. Ca... au capacitate redusa de absorbite. Din contra... ar veni cu reduceri ca sa castige clientii noi.
Singura explicatie logica este ca avem de-a face cu un cartel care a profitat de ocazie sa ridice la unison preturile. Nimic din ce am citit pana acum nu justifica majorari de nici un fel si in nici un caz majorarile absurde care au aparut pe piata.
Faptul ca ASF si Consiliu Concurentei si Protectia Consumatorilor nu vad nimic dubios in situatia asta ar trebui sa puna lumea pe ganduri.
Din cate am citit cei de la City plateau daune mai mici decat incasarile. Deci partea de RCA era chiar... profitabila!
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2021, 07:40)
Toti sunt in cartel. Ai dreptate. Conducerea ASF ar trebui demisa de parlament cat mai repede.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2021, 07:37)
Domnule Rosu, ati dormit in bocanci. In timp ce incasati salariile acelea nesimtite, sub nasul sau sub mustata dv. City mergea spre faliment. Falimentul nu se intampla peste noapte ar trebui sa existe niste semnale care sa atraga masuri din partea ASF, asta daca le vede si daca ASF are habar de ceea ce trebuie sa faca. Ziceti ca ati dat amenzi si este bine dar numai amenzi nu este suficient ca nu sunteti militian. Amenzi si un complex de masuri asa ar fi trebuit. Sunteti o adunatura de incompetenti numiti politic care habar nu aveti de capul vostru. Sa vad cum scoateti camasa la viitoarele falimente ca la City v-a salvat securiciul papagal Burduja.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2021, 07:43)
Bai Rosule tu te auzi? Erau probleme din 2017 acolo la City. 2017 bai!
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2021, 15:37)
Corect, dar în 2017 pe partea de asigurări tăia și spunzura Primvicepresedintele Wlassopol. Cred ca asta va răspunde primul.