Felix qui nihil debet

GHEORGHE PIPEREA
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 17 octombrie 2013

Felix qui nihil debet

Obligaţia este o legătură de drept în virtutea căreia debitorul este ţinut să procure o prestaţie creditorului, iar acesta are dreptul să obţină prestaţia datorată. Definiţia, în trecut tradiţională şi, întrucâtva, livrescă, este în prezent normativă, fiind conţinutul art. 1164 din Codul civil român. Vechii jurisconsulţi români spuneau obligatio est juris vinculum quo necessitate adstringimur alicujus solvende rei secundum nostrae civitatis jura (obligaţia este legătura de drept în temeiul căreia suntem, în mod necesar, constrânşi să plătim un lucru, după dreptul cetăţii noastre). La o analiză comparativă sumară a celor două definiţii, ne atrag atenţia atât similitudinea lor, cât şi - mai ales - repetarea noţiunii de "legătură de drept", care este traducerea fidelă a sintagmei juris vinculum.

Etimologic, vinculum înseamnă atât legătură, cât şi lanţ. A te obliga, a te lega juridic, însemna, la origine, a te înlănţui. Lanţul (vinculum) nu este ceva care să te oprească din mişcare (aşa cum ar fi, spre exemplu, un laţ), ci o ratasare la un punct fix care îţi permite mişcarea doar în perimetrul strict limitat de lungimea lanţului. Legătura juridică, la fel ca şi lanţul fizic, subordonează mişcarea debitorului scopului legăturii juridice : plata sau răspunderea pentru neplată. Desigur, legătura juridică este creată pentru că debitorul urmăreşte un emolument (fiind expresia voinţei sale libere sau consecinţa unei nevoi : debitorul vrea să se oblige sau este nevoit să se oblige) sau pentru că debitorul a cauzat un prejudiciu altuia. Dar, a te obliga înseamnă a te înscrie într-o reţea matriceală de raporturi juridice construită pentru a-ţi ordona comportamentul. De altfel, omisiunea plăţii obligaţiilor a fost timp de multe secole un motiv de degradare civică (datornicul devenea sclav al creditorilor) sau de închisoare a datornicilor (vezi nota 1).

Dacă existenţa datoriilor juridice este similară cu înlănţuirea sau îngrădirea libertăţii, în schimb, lipsa obligaţiilor juridice înseamnă lipsa legăturilor, lipsa lanţurilor, lipsa necesităţii. Codul civil român chiar foloseşte termenul de liberare pentru a defini starea în care debitorul nu mai este ţinut să îşi achite datoria pentru că, de exemplu, se află în imposibilitate fortuită de executare (art.1634 alin.1 Cciv).

Consecinţele îndatorării şi, mai ales, cele ale supra-îndatorării şi ale ruinei juridice (insolvabilitatea), depăşesc sfera dreptului. Când consumăm din resurse materiale sau financiare proprii, nu ne limităm "mişcarea" juridică decât în coordonatele naturale ale acestor resurse (care sunt în mod inevitabil mai puţine decât ne-am dori şi, oricum, epuizabile). Este o limită naturală a libertăţii de mişcare şi chiar a libertăţii, în general, care, cel mai probabil, ne-a şi condiţionat ontologic. Consumul este, de aceea, redus la necesităţile primare, în mod natural. Dar, dintotdeauna am vrut să consumăm mai mult, pentru a ne depăşi condiţia naturală. Se pare că acesta este un dat esenţial al psihologiei noastre. În plus, a consuma ţine şi de sociologie: un om al secolelor XX-XXI este nevoit să consume utilităţi (energie, apă caldă, semnal tv, radio, telefon sau internet), să apeleze la sistemele publice sau private de sănătate, educaţie şi cultură, să utilizeze mijloace de transport pentru a se deplasa, să cumpere bunuri de consum, maşină, casă, vacanţe, studii etc. Suntem, toţi, grevaţi de această "sarcină". Iar dacă nu dispunem de resurse proprii pentru finanţarea acestui consum, ne împrumutăm. Şi atunci apare consumul pe credit, operaţiune juridică în cadrul căreia preţul este achitat într-un anumit termen sau este eşalonat, precum şi creditul de consum, operaţiune juridică în care ne procurăm lichidităţi pentru plata imediată a preţului consumului, urmând a rambursa aceste lichidităţi într-o perioadă de timp şi cu plata unui "preţ al banilor", sub formă de dobândă (vezi nota 2); este un joc în care ne procurăm acum şi aici bunurile şi serviciile de care avem nevoie (sau doar convingerea că avem nevoie), împrumutând resursele financiare pe care alţii le deţin, un joc în care aducem o parte din viitor în prezent şi care antrenează sau grevează propriile resurse de care am putea dispune în viitor. După 1970, Comunitatea Economică Europeană a dezvoltat un model economic în care creditul a devenit larg permisibil unei vaste majorităţi de consumatori. Creditele de retail, cu sau fără ipotecă sau facilităţile de credit (carduri de credit, linii de credit, descoperit de cont - overdrafts) ori vânzările pe credit au devenit produse destinate consumului de masă. Au apărut consumatorii de "produse financiare", adică cei care se împrumută pentru a consuma, precum şi consumatorii pe credit, iar acest consum practicat de aceştia este şi în prezent unul de masă. Întrucât suntem condiţionaţi psihologic să încercăm să ne depăşim limitele naturale şi pentru că suntem determinaţi social să consumăm pentru a trăi, suntem fericiţi să ne îndatorăm pentru a consuma.(vezi nota 3)

Felix qui debet.

Când toată lumea consumă, cu sau fără ajutorul creditului, nimic rău nu se poate întâmpla: volume din ce în ce mai mari de creditare determină volume mai mari de consum, deci creşteri ale volumului comerţului, creşteri ale industriilor producătoare, prelucrătoare şi adiacente (şi, deci, mai multe locuri de muncă generatoare de alte surse de finanţare a consumului), creşteri ale încasărilor de tva la buget etc. Şi, să nu uităm, creşteri ale bonusurilor managerilor şi ale dividendelor acţionarilor strategici. Şi, totuşi, afirmaţia este adevărată doar în parte (sau, mai bine zis, afirmaţia conţine un "adevăr" superficial).

La volume mari de creditare şi - mai ales - în cazurile de îndatorare pe termene lungi şi foarte lungi (cum sunt creditele ipotecare), apare invariabil ceva care face ca festinul să fie stricat - ceva care face ca măcar o fracţie din această masă mare de consumatori fericiţi să nu îşi mai poată plăti datoriile. Ceva ce merge în direcţia greşită, ceva ce nu se încadrează în trend. Este ceea ce analiştii denumesc fenomenul de black swan, teoretizat recent de Nassim Nicholas Taleb (Lebăda Neagră, Ed. Curtea Veche, 2010). Şomajul, boala, chestiunile familiale complicate sau dramele sunt surse de incertitudine care neagă aşa-numitele "deviaţii standard" (variabile statistice care pot fi calculate după criterii tot atât de precise pe cât e cel din afirmaţia "o femeie este mai mult sau mai puţin gravidă"). Este vorba de acel eveniment "foarte puţin probabil"(vezi nota 4), cvasi-imprevizibil, care schimbă esenţial prezentul şi viitorul dar care, privit retrospectiv, era perfect predictibil (numai că e târziu, foarte târziu pentru a mai putea încerca să îl previi). De aici supra-îndatorarea, creditele neperformante şi întregul cortegiu de consecinţe negative ale acestora, practic, inverse consecinţelor (aparent) pozitive ale faptului că un consumator "fericit" se îndatorează.

Fericirea de a consuma se transformă în angoasa răspunderii nelimitate pentru datoriile asumate. Şi în complicaţia de a gestiona un portofoliu de credite neperformante. Pentru cei prinşi în acest lanţ al datoriei (juris vinculum), liberarea de datorie, libertatea, poate însemna fericirea.

Pentru aceia dintre noi care ar putea suporta o astfel de libertate, lipsa legăturilor juridice ar putea însemna o ieşire din matrice şi, consecutiv, un alt fel de fericire, una sumbră, ascetică şi autoizolatoare, o fericire teoretizată şi practicată în antichitate de filosofii stoici, fericirea celui care nu datorează nimic.

Felix qui nihil debet. (vezi nota 5)

Numai că o astfel de fericire nu este durabilă şi nici uşor suportabilă. Sau, mai precis, nu este durabilă şi suportabilă pentru toţi. Libertatea înseamnă şi responsabilitate, iar celor mai mulţi dintre noi această consecinţă ne provoacă angoase. Într-adevăr, este mai uşor să te înscrii în trend, lăsâind-i pe alţii să ia decizii, să se auto-izoleze şi, eventual, să se cufunde în blazare. Lumea noastră este o reţea matriceală de legături juridice în care suntem, virtual sau real, debitori şi creditori, în acelaşi timp, şi în care suntem nevoiţi să consumăm, chiar şi pe credit, pentru a trăi. Anticii au sesizat la nivelul cel mai profund acest dat esenţial : marile religii ale lumii şi-au fixat ca percept iertarea de datorii la fiecare 7 ani, pentru ca cel liberat să se poată lega juridic din nou; exodul evreilor din Egipt a fost o traversare a deşertului care a durat 40 de ani, în aşa fel încât generaţiile de robi să fie înlocuite biologic de generaţii de oameni liberi, capabili să îşi întemeieze propria societate pe Tărâmul Făgăduinţei, cu propriile legături juridice (juris vinculum). De altfel, Moise nici nu a păşit cu toţi ceilalţi în acest Tărâm, ci s-a oprit la graniţă. În prezent, legislaţiile post-moderne, inclusiv cea americană şi cea europeană, promovează liberarea de datorii a falitului scuzabil, pentru a-i permite să redevină consumator, pornind de la zero, cu şansa unui nou început.

A fresh new start este conceptul juridic şi moral aflat la intersecţia care face posibilă o stare temporară de liberare de datorii, fără a periclita fundamentele sociale ale lumii noastre şi fără a fi nevoie să adoptăm, toţi, soluţiile sumbre ale stoicilor. Fresh new start nu este o fericire a celui care nu datorează nimic, ci şansa de a o lua de la capăt. O nouă şansă (a fresh new start) nu înseamnă a te elibera pentru eternitate de datorii, ca să fii fericit. Poate că e mai simplu, mai pământesc, să fii fericit din nou în calitate de consumator. Şi demn.

Note de subsol

1) "Instituţia" închisorii datornicilor a dăinuit până în secolul XIX, fiind prezentă, spre exemplu, în romanele lui Charles Dickens, iar arestarea automată şi pedeapsa închisorii pentru faliţi, indiferent de faptul că falimentul ar fi fost sau nu scuzabil, a dăinuit chiar până la jumătatea secolului XX, fiind prezentă, spre exemplu, în romanele lui Balzac. În dreptul nostru, distincţia dintre falimentul scuzabil şi cel fraudulos s-a făcut doar prin fosta Lege nr.64/1995 privind reorganizarea judiciară şi falimentul.

2) Consumul pe credit şi creditul de consum, deşi au aceeaşi finalitate, sunt opertaţiuni economice şi juridice diferite - prima operaţiune este un tip special de vânzare în cadrul căreia plata preţului nu este contemporană cu predarea mărfurilor sau prestarea serviciilor cumpărate, ci amânată sau eşalonată, în timp ce creditul de consum este o formă specială de împrumut de consumaţie. Interesant de observat este că, uneori, apare chiar şi luxul pe datorie - ceea ce este, etimologic, un oximoron, căci luxul este ceea ce îţi poţi permite întrucât deţii resurse financiare în exces, în timp ce datoria financiară presupune tocmai lipsa în prezent a resurselor financiare proprii.

3) Ne întrebăm uneori, în mod autodestructiv, dacă există "dreptul" de a ne îndatora; şi, astfel, voit sau nevoit, ne creem dependenţa de creditor, o dependenţă voită sau doar acceptată de acesta. Ne creem, voluntar, limite artificiale ale libertăţii. Jean Ziegler (Imperiul ruşinii, 2006) spunea că foametea şi datoria sunt cele două metode infailibile de a controla minţile şi mulţimile.

4) Expresia aparţine lui N. N. Taleb şi este o ironie la adresa economiştilor şi statisticienilor care lucrează, în analizele lor, cu predictibilităţi şi certitudini aproximative. Conform lui N. N. Taleb, întrucât "ştim" că lebedele sunt albe, este foarte puţin probabil să vedem o lebădă neagră. Dar, deşi rare, astfel de lebede există. Şi totuşi, mult timp după ce am văzut o lebădă neagră, continuăm să o negăm, întrucât apariţia ei nu concordă cu ceea ce ştiam că ştim. Dacă, totuşi, o astfel de apariţie nu mai poate fi contestată, considerăm că ţine de domeniul hazardului, al imprevizibilului, deşi, privit retrospectiv, evenimentul apariţiei lebedei negre era perfect predictibil.

5) Nassim Nicholas Taleb (Lebăda Neagră, Ed. Cartea Veche, 2010) atribuie dictonul Felix qui nihil debet lui Seneca cel Tânăr, filosof stoic care a trăit în timpul împăratului roman Nero. Acest împărat este cel despre care se crede că a dat foc Romei, aruncând ulterior vina pentru această crimă pe creştini (cel puţin aşa rezultă din romanul Quo vadis al lui Henryk Synkyewicz). Se spune că, în aplicarea unui principiu al stoicismului ("nu îmi poţi lua nimic pentru că nu am nimic") Seneca cel Tânăr s-a sinucis la ordinul lui Nero, prin "deschiderea venelor" de la mâini. Un alt stoic, contemporan lui Seneca, s-a sinucis în acelaşi fel, ca protest faţă de dubla crimă a lui Nero, pe care o dezvăluise public - este vorba de Petronius, iar acest episod este povestit în romanul Quo Vadis. Având în vedere că totul se întâmplă în anii 64-66 e.n. (când se presupune că Nero a dat foc Romei), precum şi faptul că un concept creştin, cel al naşterii din nou ("Adevărat, adevărat îţi spun că dacă nu se naşte cineva din apă şi din Duh, nu poate să intre în Împărăţia lui Dumnezeu. [...]. Nu te mira că ţi-am zis : "Trebuie să vă naşteţi din nou". Ioan 3:3-7), tocmai prindea viaţă la Roma, sub influenţa Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, se poate accepta că există o sursă sau măcar un filon comun al celor două sisteme de gândire. Este foarte probabil că această sursă comună să fie perceptul filosofic şi etic Felix qui nihil debet. Dacă nu ai nimic, nu ţi se poate lua nimic, deci nu datorezi nimic. Dacă te naşti din nou, înseamnă că cealaltă viaţă este anihilată, în favoarea uneia noi, în care nu datorezi nimic. Iar dacă nu datorezi nimic, eşti liberat şi, probabil, fericit...

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Lipseste banul, ei bine creaza-l odata--spunea cel care de asemenea a recunoscut ca ceea ce straluceste este facut doar pentru clipa prezentului. O frumoasa descriere a motivatiei pentru care societatea romaneasca din ultimii zeci de ani a imbratisat aceasta cultura a prezentului pe care a savurat-o cu repeziciunea celui care a fost dornic sa priveasca lumina dupa ce a fost tinut vreme indelungata in intunericul tacerii. Insa dorinta de a compensa timpul pierdut prin intensitatea trairii ne-a facut sa uitam ca toti suntem datori cu o insolventa pe care demnitatea ne-ar fi obligat sa o declaram atunci cand moralitatea , cel mai de pret capital al nostru ne cerea sa fim atenti pentru a nu ramane disproportional de mica in raport cu datoriile pe care inima le inregistra la negustorii de visuri sublime.Iar acest lucru a continuat atata timp cat cei care ne vindeau aceste iluzii au reusit sa ne faca dependenti de mandria de a putea utiliza buletinul pe post de ticket de intrare in lumea tuturor posibilitatilor. A existat totusi o singura bresa in strategia targovetilor de fitze. Iar numele sau este AROGANTZA Creditorului care s-a inlantuit insusi prin faptul ca a declarat castigul drept pierdere si a marcat pierderea sub forma de castig :-)

    Daca aceasta afirmatie este adevarata ar insemna ca cel ce datoreaza ceva ar fi nefericit, apoi daca afirmatia ar fi falsa ar rezulta ca cel ce datoreza ceva este fericit . Daca cautam raspunsuri acolo unde nu sunt cu siguranta nu le vom gasi niciodata. Pilda ortodoxa a talantilor lamureste aproape in totalitate ce trebuie sa faci si cum sa lucrezi cu banul iar fericirea e un lucru mai complicat si trebuie cautat mai la izvoare. Probabil in ultima faza a nebuniei Seneca cel tanar isi striga fericirea si sa sinucis la ordinul lui Nero pentru ca ii era dator deci Nero ia luat ultimul si cel mai de pret lucru VIATA.

    Eu stiam ca la evrei problema a fost tocmai ca aveau o datorie fata de Dumnezeu pe care unii dintre ei nu mai voiau sa si-o indeplineasca iar Moise a fost practic Judecatorul. 

    De la un anumit nivel consumul pe credit pentru o anumita parte a populatiei altereaza viata economica a intregii societati cu influente negative greu de eradicat fara efecte dureroase la nivelul intregii populatii.

    America tocmai sa autocondamnat la nefericire - isi va mari datoria ! 

    Gasesc articolul foarte interesat. Felicitari pentru o analiza filozofica asa de adanca. Este placut sa te gandesti la lucruri de acest gen si la materializarea lor in lumea noastra de zi cu zi. Chiar si comentariile sunt bune, ca teza-antiteza. Inca o data, felicitari si celui care a scris articolul si celui care s-a hotarat sa-l publice. Face bine din cand in cand sa ne asezam pe picioarele din spate si sa ne gandim putin la ce se intampla in jurul nostru, sa meditam la motivele comportamentului nostru individual si colectiv.

    Un prieten de suflet m a sunat in aceasta dupa amiaza sa citesc acest articol spunandu mi ca a facut o fractura de minte cand la citit.M a impulsionat efectiv lasand la o parte sintagma " fractura de minte"am parcurs cu interes cele expuse mai sus eu am facut un fel de'' luxatie'' mentala cand autorul face o trimitere la stergerea datoriilor care este scrisa in religii .Cum oare s ar putea aplica aceasta idie actual.NU SE POATE PTR CA EXISTA BANCI SI OAMENI CARE VOR SA SI DEPASEASCA VIRGULA CONDITIA CHIAR SI PE TERMEN LUNG.E un fel de VINCULUM

    1. deoarece ai posibilitatea sa incepi din nou. Daca intr-adevar in 7 ani reusesti sa te furisezi de creditori ai scapat. Interesant este faptul ca un titlu aspra ta dureaza 30 de ani. Totusi psihologic este singura modalitate de a face o persoana sa nu se ascunda intreaga viata pentru ca odata s-au increzut in cei pentru care acum platesc nefericirea fericiri.

    Predictibilitatea evenimentelor rare este posibila si demonstrabila MATEMATIC. Consideratiile peiorative si ironice la adresa statisticienilor si economistilor ca nu sunt capabili sa prevada un eveniment rar care este de fapt previzibil in termeni probabillistici pentru ca "deviatia standard" se calculeaza dupa criterii aproximative contine o contradictie in termeni. Daca se poate calcula o probabiilitate de aparitie a lebedei negre, de ce nu o putem calcula? Taleb nu se contrazice, va contraziceti dumneavoastra incercand sa va sustineti un punct de vedere. Problema este cine si cum construieste modelul de predictie si daca politicienii sunt dispusi sa asculte.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb