Reprezentanţii Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar (FGDB) ne-au declarat că acesta nu a plasat resurse la sucursala din ţara noastră a Bank of Cyprus (BoC).
Avocatul Gheorghe Piperea a scris, duminică, pe pagina sa de pe un site de socializare, că un fost bancher i-ar fi declarat că banii aflaţi în gestiunea FGDB s-ar fi aflat, până în urmă cu o lună, într-un cont deschis la Bank of Cyprus sucursala România. Domnia sa a precizat că nu deţine informaţia dacă banii în cauză ar fi făcut obiectul transferului către Marfin Bank România, fililala locală a instituţiei de credit cipriote Cyprus Popular Bank (Laiki Bank), care urmează să fie divizată în active "bune" şi active "rele", în urma acordului de salvare pe care Cipru l-a încheiat cu Comisia Europeană (CE), Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Banca Centrală Europeană (BCE). Activele "bune" urmează să fie absorbite de Bank of Cyprus, iar cele "rele", dizolvate în timp.
Informaţia a apărut după ce, în urmă cu mai puţin de trei săptămâni, presa a relatat că Fondul de Garantare al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) a avut un depozit în valoare de 100 milioane lei (aproximativ 24 milioane euro) la BoC România, care a fost transferat la Marfin Bank.
Deşi plasamentul FNGCIMM nu a încălcat prevederile legale, prudenţa ar fi trebuit să fie la cote maxime, potrivit opiniilor din piaţă.
Bank of Cyprus a anunţat, la finele lunii aprilie, că a transferat credite în valoare de 82 milioane şi depozite de 77 milioane euro, alături de întreg personalul implicat în administrarea contractelor aferente, că Marfin Bank România. Sucursala din ţara noastră a BoC desfăşoară, în prezent, operaţiuni prin agenţia Dorobanţi, care deserveşte clienţii ale căror contracte nu au făcut obiectul transferului.
Subsidiara din ţara noastră a Bank of Cyprus are statut de sucursală, ceea ce înseamnă că depozitele cu valori totale de cel mult 100.000 euro sunt garantate de schema de garantare a depozitelor din Cipru.
Fondul de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar garantează depozitele deschise la băncile care au personalitate juridică română, precum şi sucursalele băncilor străine, din afara Uniunii Europene, prezente în ţara noastră.
• Reducerea riscurilor şi lichiditatea - principalele obiective investiţionale ale FGDB
FGBD îşi plasează resursele potrivit unei strategii anuale de investiţii stabilită de Consiliul de Administraţie al Fondului şi supusă aprobării Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale a României. "Obiectivele principale urmărite sunt minimizarea riscurilor şi lichiditatea plasamentelor, randamentul lor fiind un obiectiv complementar", se precizează pe pagina de internet a FGDB.
Resursele financiare ale fondului constau în contribuţiile plătite de instituţiile de credit, veniturile din investirea resurselor financiare şi recuperările din creanţele asupra băncilor aflate în faliment.
FGDB mai are posibilitatea să contracteze împrumuturi de la bănci, societăţi financiare şi alte instituţii, cu excepţia BNR, inclusiv prin împrumuturi obligatare, constând în emisiuni de titluri de valoare ale Fondului. În situaţii excepţionale, când resursele menţionate sunt insuficiente pentru acoperirea plăţii compensaţiilor, Guvernul pune la dispoziţia FGDB, sub formă de împrumut, sumele necesare, în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la înaintarea solicitării.
FGDB a fost înfiinţat în 1996, fiind singura schemă de garantare a depozitelor din România. Începând cu 10 noiembrie 2011, Fondul este membru al Comitetului Naţional pentru Stabilitate Financiară (CNSF). Tot din toamna lui 2011, atribuţiile FGDB s-au lărgit, acesta putând să intervină în aplicarea măsurilor de restructurare bancară, în cazul în care Banca Naţională a României (BNR) ar hotărî să aplice astfel de măsuri.
"Atribuţia iniţială şi constantă a Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar este protejarea depozitelor deschise la instituţiile de credit persoane juridice române", potrivit paginii de internet a FGDB.
Implicarea Fondului în aplicarea măsurilor BNR de stabilizare a sectorului bancar din ţara noastră se poate face prin transferul total sau parţial de active şi pasive ale unei instituţii de credit către una sau mai multe instituţii eligibile, prin implicarea în calitate de administrator delegat şi, după caz, de acţionar la o bancă aflată în dificultate, dacă anterior s-a dispus măsura suspendării drepturilor de vot ale acţionarilor care deţin controlul acesteia, precum şi prin transferul de active şi pasive de la instituţie de credit către o bancă-punte care se constituie în acest scop.
Responsabilităţile efective ale FGDB în aplicarea măsurilor constau în finanţarea operaţiunilor de transfer al depozitelor garantate, în desfăşurarea activităţii de administrator special, administrator interimar sau, după caz, de lichidator al instituţiilor de credit, în administrarea unor fonduri constituite pentru scopuri legate de asigurarea stabilităţii financiare, în desfăşurarea activităţii de administrator delegat şi, după caz, exercitarea calităţii de acţionar la o instituţie de credit faţă de care BNR a dispus o măsură de stabilizare, precum şi în exercitarea calităţii de acţionar unic şi a atribuţiilor consiliului de supraveghere al unei bănci -punte.
De-a lungul timpului, Fondul a plătit compensaţii deponenţilor de la Banca Albina, Bankcoop, Banca Internaţională a Religiilor, Banca Română de Scont, Banca Turco-Română, Banca Columna şi Nova Bank, după intrarea acestora în stare de insolvenţă.
FGDB este membru al Forumului European al Asigurătorilor de Depozite (European Forum of Deposit Insurers - EFDI) şi al Asociaţiei Internaţionale a Asigurătorilor de Depozite (International Association of Deposit Insurers - IADI).