La întrebarea nr.1., răspunsurile concetăţenilor mei sunt împărţite, iar polemica purtată în vara aceasta de europarlamentarul Theodor Stolojan şi domnul Daniel Dăianu, membru al Consiliului de administraţie al BNR, în paginile ziarului BURSA a configurat ideea că am putea oricând adopta moneda euro (cu condiţia să păstrăm echilibrele macroeconomice), opusă celeilalte, care susţine că adoptarea euro trebuie amânată până la îndeplinirea criteriilor de convergenţă.
Desigur, există şi opinia că euro nu trebuie de fel adoptat în România, ci trebuie menţinut Leul "moale", pe care, din când, în când să-l devalorizăm, pentru a recâştiga armonia macroindicatorilor şi să evităm să repetăm greşeala grecilor; pentru alţii, adoptarea euro înseamnă "mai multă Europă" şi "mai multă Europă" înseamnă "mai multă demnitate", astfel că ignoră orice considerente economice; şi mai există categoria care, dimpotrivă, consideră menţinerea Leului drept un ultim element de suveranitate şi implicit, de demnitate.
A) Ca să mediez poziţiile domnilor Stolojan şi Dăianu, am imaginat un model geometric (fig.1).
Modelar, moneda stă în centrul "Pentagonului indicatorilor stabilităţii macroeconomice" (creşterea reală a PIB, şomajul, inflaţia, deficitul bugetar şi datoria externă), ca expresie valorică, dar şi ca sinteză sistemică.
Din punct de vedere grafic, adoptarea monedei Euro, în România, constă în suprapunerea centrului pentagonului Zonei Euro, să zicem (b), peste centrul pentagonului economiei României, să zicem (c), urmând ca tensiunile generate de diferenţele de dimensiune şi orientare unghiulară ale laturilor celor două "Pentagoane" economice suprapuse (d) să fie tranşate în favoarea forţei din spatele indicatorilor.
Aparent, modelul grafic sugerează că Pentagonul Zonei Euro şi Pentagonul României ar trebui să fie figuri asemenea, la momentul adoptării euro ca monedă a României.
B) Stabilitatea macroeconomică depinde şi de piaţa monedei pentru sine.
Emisiunea de euro, adoptată ca soluţie la supraîndatorarea statelor din Zona euro, nu este altceva decât emisiune de datorie suplimentară, subminând moneda; problema supraîndatorării nu este românească, dar, de la momentul adoptării euro, economia românească va suporta cu directeţe influenţa improprie a relaxării cantitative.
Cu alte cuvinte, Zona Euro nu îndeplineşte unele condiţii să poată substitui fără probleme Leul cu Euro.
Următoarele trei întrebări au primit, deja, răspunsuri de la Laureaţii masculini ai Premiului Nobel în economie, răspunsuri prezentate drept soluţii la îndemâna UE pentru criza supraîndatorării: ei recomandă buget european şi autoritate fiscală europeană (Edmund S. Phelps, Christopher A. Pissarides), ba, chiar, în mod explicit, un Minister de Finanţe european (Dale Mortensen) şi federalizarea Europei (Joseph Stiglitz dar şi alţi economişti prestigioşi), pe model american.
Desigur, federalizarea Europei ar justifica un buget al UE, un Minister al Finanţelor, ba chiar un Guvern al UE şi extinderea Zonei Euro asupra tuturor statelor membre, astfel că sincronizarea statelor UE s-ar rezolva prin metode clasice ale organizării piramidale, unicentriste.
Dar, Europa nu este un stat federal, iar recomandarea laureaţilor Nobel în economie să devină un stat federal nu este, totuşi, o recomandare economică, ci o recomandare politică; în plus, "quantitative easing" nu este o soluţie teoretică, ci speculare pragmatică a calităţii de monedă internaţională a dolarului, amânând necesara reorganizare a temeiurilor civilizaţiei creditului cu dobândă.
Cele trei întrebări au în comun interogaţia politică asupra ideii de integrare şi centralizare a deciziei în UE.
În estul Europei, va stărui lung timp o sensibilitate îngrijorată faţă de ideea unicentrismului, în urma practicii traumatizante a "centralismului democratic" ("îmbinarea centralismului cu democraţia, conducerea centralizată cu participarea membrilor colectivităţii") exersat programatic de partidele comuniste, o cauză principală pentru eliminarea comunismului.
Dar, "centralismul democratic" este doar un alt nume pentru "principiul subsidiarităţii", recomandat de Vatican, cu şase ani în urmă, pentru edificarea unui Guvern Mondial:
"Conform logicii subsidiarităţii, Autoritatea superioară îşi oferă subsidiumul, adică ajutorul, doar atunci când actorii inviduali, sociali sau financiari sunt în mod intrinsec deficitari din punctul de vedere al capacităţii sau nu pot reuşi să facă prin sine ceea ce le este cerut".
În comunism, subsidiul a fost acordat cu forţa, contra voinţei actorilor individuali, sub pretextul binelui general.
"Principiul subsidiarităţii" (care figurează şi în Manifestul politic al PPE, formulat la Congresul de la Bucureşti din 2012) şi/ sau "principiul centralismului democratic" reapar în oricare construcţie de organizare piramidală a societăţii omeneşti, care vrea să păstreze aparenţa democraţiei, iar această frază este un răspuns comun întrebărilor nr.2. şi nr.3., pentru că atât un Minister al Finanţelor al Uniunii Europene, cât şi un buget al Uniunii Europene sunt paşi decisivi în construcţia piramidală prin federalizarea Uniunii Europene şi a constituirii centralizate a unui "gouvernement europeen", o dorinţă exprimată explicit cu 70 de ani în urmă, în "Charter of Hertenstein", care revine ciclic în discursurile liderilor contemporani.
Experienţa est-europeană în materie de construcţie piramidală şi "centralism democratic" nu poate fi ignorată fără pericolul să fie reluată la scară continentală, într-o integrare chiar mai adâncă decât prin defunctul Consiliu de Ajutor Economic Reciproc (CAER), care nu a dispus nici de un buget şi nici de un Minister al Finanţelor.
Întrebarea notată cu nr.4. pare să-şi conţină răspunsul implicit, căci cum ar putea să se sincronizeze două entităţi suverane, altfel decât cedând din suveranitate unui coordonator suprapus, adică prin federalizare?!
Dar, dacă sincronizarea/coordonarea sunt necesare în operaţiuni militare (unde organizarea democratică este suspendată), ea nu mai este permisă în gestiunea civilă exersată în regim democratic de administraţie, fie ea în sfera socială, economică sau/şi financiară, unde rolul său este, cel mult, să arbitreze în favoarea dezvoltării.
Unicentrismului piramidal i se opune policentrismul.
Policentrismul deciziei economice este evidenţiat în cercetările lui Elinor Ostrom, Laureată a Premiului Nobel pentru economie, în 2009, care avertizează asupra incapacităţii unui guvern de la nivel global să rezolve problemele de coordonare a acţiunilor colective împotriva, de exemplu, a distrugerilor de mediu.
Incapacitatea vine, pe de o parte, din complexitatea problemelor, iar pe de altă parte din diversitatea agenţilor implicaţi în acţiune.
Elinor Ostrom propune o abordare policentrică, unde deciziile de management sunt luate cât mai aproape posibil de scena evenimentelor şi de actorii implicaţi în acţiune.
"Ce am ignorat este ceea ce pot face cetăţenii prin sine şi importanţa implicării reale a oamenilor, în opoziţie cu a avea, doar, pe cineva în Washington, care face o regulă", a pledat americanca Elinor Ostrom.
Pornind de la această perspectivă, propun să tratăm sistemul bancar, sistemul pieţei de capital şi cel fiscal/bugetar ca şi când ar alcătui un ecosistem.
Sunt sistemele financiar-bancare mai sărace decât ecosistemele, în articulaţii, stratificări şi suprastructurări? Îmi imaginez că nu.
Ei bine, dacă din cauza complexităţii, managementul păşunilor din Africa nu poate fi realizat eficient decât de localnici, iar nu de "cineva care dă o regulă la Washington", cum spune Ostrom, (sau la Bruxelles, aş spune eu), atunci nu cred că este posibil managementul eficient al ecosistemului financiar-bancar şi fiscal/bugetar decât pe principii policentrice.
În cartea pe care am publicat-o în 2015, intitulată "Soluţia crizei/Terminus a quo", am afirmat ca soluţia crizei financiare nu este de natură financiară, ci constă, mai întâi, în acceptarea constatării ca sistemul creditului cu dobândă şi-a epuizat funcţionalitatea, faăcând necesară imaginarea lumii dezirabile.
1. Make, prin discursul său..
(mesaj trimis de Florin în data de 09.10.2017, 11:22)
... lasă băncile fără obiectul muncii...așa că nu sunt comentarii, poate trece articolul neobservat ! :-)
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.10.2017, 12:00)
Articolul nu este un stindard, o chemare la lupta, ci un fel de informare asupra problemei si asupra solutiei corecte.
Nu conteaza daca articolul este sau nu este observat.
1.2. Cine nu a inteles din prima, mai poate citi... (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Emilian M. Dobrescu în data de 09.10.2017, 15:04)
Articolul are mai multe subtilitati pentru care ar trebui o noua carte a autorului, ca sa fie intelese. Nici prima carte "Soluţia crizei/Terminus a quo", nu a fost inca inteleasa de oameni grei ai acesti tari (spun in cunostinta de cauza acest lucru).
De aceea, draga Make, este nevoie sa mai scrii inca o carte. Poate la a 100-a vei avea niste adepti... Eu am inteles ce vrei sa ne transmiti cu acest articol premonitoriu...
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.10.2017, 15:14)
Repet, nu fac din articol un stindard (si deci nu sint interesat de adepti), ci, doar, pun la indemina solutia, daca este cineva interesat de ea. Daca nu, atunci nu.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Gigi în data de 09.10.2017, 16:40)
Solutia fiind creditul fara dobanda, domnu Make? Profund.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.10.2017, 16:42)
Industria auto o aplica la masini noi, profund.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.10.2017, 16:50)
Gigi, inainte de orice raspuns iti dai singur la propriile intrebari despre ce cred eu, incearca si dumneata profunzimea aceea la indemina oricui, sa afli de la mine ce cred eu.
Altfel, prostia pe care o spui iti este proprie.
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de Gigi în data de 09.10.2017, 16:58)
Pai, daca nici asa nu-I bine cand apreciez ca profunda judecata atunci ce sa mai zic? Eu inteleg de la dumneata cel putin din ultima fraza dac nu din titlu ca sistemul bazat pe creditul cu dobanda nu mai functioneaza. De-aia ma gandeam ca ar fi bine fara dobanda. In general este admirabil efortul dvs de a oferi "o solutie" , dar eu zic ca inainte trebuie inteleasa problema. Intr-o lume dezirabila, desigur.
1.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de Gigi în data de 09.10.2017, 17:05)
Ca sa nu ramaneti doar cu Daianu si Stolojan raspund si eu la cele 4 intrebari.
1.Pana sa fie recomandabil, e scris in tratate ca trebuie sa adopte, mai putin statele cu ot-out.(Anglia Danemarca)
2.Da
3.Exista un buget al UE (este mic un raport cu necesitatile) dar exista MAKE de und ecrezi ca se fac platile din fonduri europene. Apropo si noi contribuim la el.Deci nu ca e recomandabil hahahaha!
4.Banui ca se refera la sincronizarea ciclurilor de afaceri, in caz ca nu e vorba de dans sincron. Da, se pot sincroniza.
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.8)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.10.2017, 18:22)
Gigi, este bine ca-ti dai si tu cu parerea, (pentru asta este sectiunea de comentarii), dar poate ca ar fi ceva mai bine sa patrunzi sensul intrebarilor.
Desigur, dupa interventia de la 1.4. nu ar fi drept sa emit vreo pretentie in ceea ce te priveste.
1.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.10.2017, 19:16)
Ultima fraza a lui Make te trimite la cartea lui, asa ca abtine-te sa mai scuipi seminte, daca n-ai citit-o.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.10.2017, 16:40)
Ue ori sa faca un Parlament, o lege, o moneda ori trece in diviziune gen Uk, Catalonia.
Momentan este sclavia Estului impus de Vest.
Este interesant ca Elvetia poate sa aiba propria moneda dar Catalonia nu ca asa vor niste birocrati.
In UE Cetateanul din Vest are mai multe drepturi fata de cel din Est, ce rost are Uniunea atunci?
3. intrebare...
(mesaj trimis de wlad în data de 09.10.2017, 17:43)
poate fi sistemul financiar-bancar cu toata complexitatea sa privat??
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.10.2017, 18:40)
Macron apasa puternic pedala de acceleratie pentru ca Uniunea Europeana sa ajunga ceea ce parintii sai fondatori (masoni) si-au dorit de la inceput: un stat totalitarist si nimic mai mult. Pe Merkel am mai auzit-o vorbind despre asa ceva, desi destul de izolat si timid. Dar Macron ne va arata ca se poate, si o va face repede, pentru ca el este un Bilderberg cu acte in regula. Asadar, UE va deveni un superstat, tarile sale, printre care si Romania vor inceta sa mai existe in formula actuala. Granitele vor disparea, va exista o amestecare a popoarelor tarilor europene, finante la comun, armata unica, guvern european (cel mondial urmeaza), iar migrantii pe care liderii UE ii primeste cu bratele deschise si care in mod dubios au mai multe drepturi chiar decat unii cetateni locali, vor face ca ultima farama de crestinism sa dispara. Tot ceea ce fac liderii ascunsi ai masoneriei europene este si va fi impotriva lui Dumnezeu. Nu ma mira faptul ca acest articol nu dezbate si aceasta chestiune extrem de importanta. Cat despre Papa (o alta unealta a iezuitilor) si declaratiile sale, cred ca nu mai mira pe nimeni. Dupa ce n-a avut nimic de obiectat cu privire la casatoriile homosexualilor (evident, la cati homosexuali si pedofili sunt la Vatican), chestiumea guvernului mondial si a bancii planetare (asa cum arata TVR intr-o stire in 2012, citandu-l pe papa) este cea mai mare problema a umanitatii de rezolvat la Vatican. Viitorul se anunta a fi tot mai intunecat.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.10.2017, 19:11)
N-am inteles cum ïti justifici remarca "Nu ma mira faptul ca acest articol nu dezbate si aceasta chestiune extrem de importanta."
Exista multe chestiuni importante pe care acest articol nu le dezbate si nu este deloc de mirare, pentru ca el consta in raspunsuri rezumative la patru intrebari precise.
Baieti, va rog, concentrati-va pe subiect, nu pe autor.
5. problema financiar/bancara
(mesaj trimis de xxx file în data de 10.10.2017, 17:20)
Am scris 'problema financiar/bancara" ptr ca desi pare o singura problema, de fapt sunt doua componente interconditionale pe care putin le vad, dar discuta, de obicei despre una singura, adica cea financiara care de fapt este statala adica bugetara. Si aici parerile converg sau diverg spre uniune, spre subsidiarism, spre o mie si una de nopti de povesti cand, de fapt, problema centrala este cea bancara, cea care pune la dispozitie resursele ( numite impropriu financiare) ptr ca este vorba despre banii "ex nihilo" care depasesc in portofoliile bancilor de cateva zeci de ori averea statala, continentala, mondiala, cum vreti s-o luati. Lipsirea banilor reali de suportul marfa sau aur/argint a creat dezechilibre economice care nu pot fi reglate politic prin uniuni, bule papale sau totalitarism ci doar prin realism. Si aici vreau doar sa spun un banc despre emisiunea monetara care seamana cumva cu ouatul gainilor : daca o gaina si jumatate face intr-o zi si jumatate un ou si jumatate, cate oua fac trei gaini in trei zile. Daca stiti raspunsul matematic nu puteti fi bancheri si nici politicieni dar va pot spune de pe acum ca daca va luati gaini azi veti avea ce manca maine !