Expert Forum (EFOR) a analizat modul în care actorii politici şi candidaţii la alegerile prezidenţiale din 2025 au gestionat veniturile şi cheltuielile în primele trei luni ale anului, în contextul unei perioade de precampanie nereglementate oficial de legislaţia românească, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
În afara campaniei electorale oficiale, care a început pe 4 aprilie, nu există obligaţii legale stricte privind raportarea finanţării. Partidele pot folosi fonduri private sau din subvenţii pentru materiale de promovare fără să fie obligate să le marcheze. Candidaţii independenţi nu au obligaţii privind colectarea şi raportarea fondurilor înainte de data validării candidaturii - 20 martie.
Dintre cei patru candidaţi independenţi - Nicuşor Dan, Victor Ponta, John-Ion Banu Muscel şi Daniel Petru Funeriu - doar primul a oferit date concrete despre finanţare. Până la 6 aprilie, Nicuşor Dan a strâns aproape 3 milioane de lei din 9.600 de donaţii, cu un sistem online transparent şi actualizat în timp real.
În schimb, Victor Ponta şi Daniel Funeriu nu oferă informaţii despre finanţare, iar John-Ion Banu Muscel are o secţiune dedicată donaţiilor, dar fără date privind sumele colectate sau utilizate.
În perioada ianuarie-martie 2025, aproape 4,6 milioane de lei au fost cheltuiţi pentru promovare politică pe platformele Meta. 235 de pagini au publicat circa 9.300 de reclame plătite, majoritatea fiind legate de candidaţii la prezidenţiale.
Topul cheltuielilor:
• Nicuşor Dan - 1,2 milioane lei
• Crin Antonescu (Alianţa România Înainte) - 853 mii lei
• AUR - 821 mii lei
• Victor Ponta - 544 mii lei
Cele mai active pagini din punct de vedere al numărului de reclame:
• AUR şi afiliaţii - peste 4.000
• PNL - 1.245
• USR - 914
• UDMR - 830
EFOR a identificat mai multe pagini neasumate, care au promovat conţinut negativ împotriva unor candidaţi (Nicuşor Dan, Crin Antonescu, George Simion). Aceste pagini - cu nume precum Toţi pentru unul, Diaspora Deconectată sau România în Focus - au fost create recent, şi-au schimbat numele de mai multe ori şi au fost gestionate aparent din aceeaşi reţea. Au fost cheltuiţi circa 180 de mii de lei pentru reclame fără identificarea clară a finanţatorului, ceea ce ar putea încălca reglementările în vigoare.
Campania Google Ads: AUR, Nicuşor Dan şi Crin Antonescu - cei mai activi
Pe platformele Google, în aceeaşi perioadă s-au cheltuit aproximativ 770.000 de lei. Topul cheltuielilor:
• AUR - 229 mii lei
• Nicuşor Dan - 215 mii lei
• Crin Antonescu - 209 mii lei
În primele trei luni din 2025, partidele au primit subvenţii de 60 milioane de lei. Cei mai mari beneficiari:
• PSD - 19,9 mil. lei
• AUR - 11,8 mil. lei
• PNL - 10,9 mil. lei
• USR - 7,7 mil. lei
Cheltuielile raportate în aceeaşi perioadă au fost de 68 milioane de lei, dintre care:
• PSD - 42,9 mil. lei (93% pentru presă şi propagandă)
• AUR - 10,9 mil. lei
• PNL - 7,4 mil. lei
• USR - 6,1 mil. lei
Peste 70% din bugetele partidelor au fost direcţionate către presă şi propagandă, în special în luna ianuarie, când doar PSD a investit 36 de milioane de lei.