FINANŢAREA EUROPEANĂ EDIŢIA A VI-A Plăţile către beneficiarii POS CCE au depăşit 40% din fondurile UE alocate

Alina Toma Vereha
Ziarul BURSA #Fonduri Europene / 16 iunie 2014

Plăţile către beneficiarii POS CCE au depăşit 40% din fondurile UE alocate
  • document ataşat Stadiul platilor interne catre beneficiari in raport cu alocarea UE, la data de 31 mai 2014
    apasă aici pentru a descărca.

    Plăţile către beneficiarii Programului Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE) au depăşit 40% din fondurile UE alocate, ne-au declarat reprezentanţii Ministerului Fondurilor Europene (MFE).

    Implementarea mai multor măsuri a dus la creşterea gradului de absorbţie pe POS CCE de la 8% la 31 decembrie 2012 la peste 36% 31 mai 2014, ne-au precizat aceştia.

    Oficialii ministerului ne-au explicat: "Guvernul a implementat măsuri orizontale, care au vizat accelerarea absorbţiei fondurilor alocate prin intermediul tuturor programelor operaţionale, iar o parte dintre măsurile luate au vizat POS CCE. Din prima categorie fac parte măsuri precum asigurarea resurselor financiare necesare pentru plata beneficiarilor prin împrumuturi din Trezoreria Statului, introducerea mecanismului cererilor de plată pentru toate categoriile de beneficiari eligibili care se găsesc în imposibilitatea de a achita facturile pentru servicii/bunuri/execuţie de lucrări recepţionate, acceptate la plată, precum şi reducerea termenului de la 45 de zile lucrătoare la 20 de zile lucrătoare pentru efectuarea plăţilor către beneficiari".

    Au fost simplificate şi procedurile de achiziţii pentru beneficiarii privaţi. Potrivit MFE, este vorba despre scurtarea duratei de timp în care sunt efectuate achiziţiile în cadrul proiectelor de către beneficiarii din mediul privat; posibilitatea beneficiarilor să aleagă bunurile/serviciile/lucrările cele mai avantajoase pentru proiectul pe care îl implementează, fără a fi obligaţi să facă selecţia în funcţie de cel mai mic preţ, cu condiţia ca alegerea făcută să fie argumentată printr-o notă justificativă şi cu obligaţia de a publica pe site-ul MFE anunţul de achiziţie şi oferta câştigătoare. Dacă beneficiarii nu respectă aceste ultime două condiţii, le sunt aplicate corecţii financiare de 25%, respectiv de 5%, conform sursei citate.

    Reprezentanţii ministerului ne-au spus că MFE a eliminat principalele blocaje din sistem - mii de proiecte neevaluate, depuse începând cu anul 2011, respectiv, procesarea cererilor de rambursare pentru ca beneficiarilor să le poată fi achitate cheltuielile făcute în cadrul proiectelor. Aceste probleme au fost rezolvate prin contractarea de experţi din mediul privat, începând cu vara anului 2013, ne-au menţionat aceştia.

    POS CCE are ca obiectiv general creşterea productivităţii întreprinderilor, cu asigurarea principiilor dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor faţă de productivitatea la nivelul Uniunii Europene, astfel încât ţara noastră să atingă, până în 2015, un nivel de aproximativ 55% din valoarea medie a productivităţii UE. Oficialii MFE afirmă că, după finalizarea implementării POS CCE, va fi realizat un studiu de impact prin intermediul căruia va fi verificată atingerea obiectivului programului.

    1,22 miliarde de euro pentru PO Competitivitate in 2014-2020

    În 2014-2020, PO Competitivitate are o alocare financiară de 1,22 miliarde de euro. Programul va avea axele prioritare Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare (CDI) în sprijinul competitivităţii economice şi dezvoltării afacerilor şi Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă. Reprezentanţii MFE ne-au declarat că valoarea totală a sumei alocate finanţării IMM-urilor se ridică la peste 3,3 miliarde de euro şi reprezintă fondurile alocate prin PO Competitivitate, PO Regional şi PNDR, fără a lua în calcul sumele alocate prin FSE, pentru acţiunile sus-menţionate.

    Comentând următoarea perioadă de alocare (2014-2020), conducerea MFE ne-a explicat: "În primul rând, trebuie să ţinem cont că îmbunătăţirea competitivităţii economice este rezultatul mai multor intervenţii cumulate, nu al uneia singure. Pentru a contribui la creşterea competitivităţii, avem în vedere sprijinirea directă a întreprinderilor pentru realizarea de investiţii, dar şi dezvoltarea activităţii de cercetare - inovare, dublată de creşterea transferului tehnologic şi stimularea întreprinderilor pentru a deveni inovative. Pornind de la realitatea că tehnologia informaţiei poate sprijini competitivitatea prin stimularea comerţului electronic, ca un catalizator pentru tehnologii, cum ar fi: transferul electronic de fonduri, managementul lanţului de aprovizionare, marketing, social media, schimbul electronic de date, vom susţine dezvoltarea infrastructurii aferente semnăturii electronice necesare sistemelor de plată şi de livrare online şi infrastructurii necesare capacităţii de gestionare a riscurilor în domeniul securităţii cibernetice şi de reacţie la incidente cibernetice".

    Autorităţile susţin că vor sprijini creşterea valorii adăugate generate de sectorul TIC şi a inovării în domeniu prin dezvoltarea de clustere/poli de competitivitate. Noua alocare va susţine, de asemenea, dezvoltarea şi implementarea de noi modele de afaceri, conform modelelor europene de susţinere a creşterii competitivităţii economice, cum ar fi integrarea în lanţuri generatoare de valoare, reţele de producători şi clustere.

    Reprezentanţii MFE consideră absolut necesară susţinerea înfiinţării de noi întreprinderi, asigurând astfel atingerea masei critice pentru dezvoltarea economică. "În acest sens vom sprijini, din FSE, înfiinţarea de afaceri prin intermediul microgranturilor, dar şi prin consiliere şi formare, respectiv prin programe de tutorat/ mentorat pentru creşterea şi consolidarea afacerilor. În plus, pentru dezvoltarea afacerii pot fi acordate microcredite şi garanţii pentru creditele contractate în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate", au adăugat aceştia.

    Un alt factor cheie pentru creşterea competitivităţii economice este asigurarea unei forţe de muncă educate, motiv pentru care MFE sprijină alinierea învăţământului terţiar la necesităţile pieţei muncii cu scopul de a valorifica potenţialul specific, sectorial şi teritorial de creştere şi inovaţie, precum şi realizarea de programe care vizează îmbunătăţirea abilităţilor de bază şi transversale - atât vocaţionale, cât şi non-vocaţionale.

    În afară de aceste alocări directe (prin POS Competitivitate, PNDR, POR, PO Capital Uman) sunt acţiuni care contribuie indirect, dar esenţial, la creşterea competitivităţii economice. Conform sursei citate, este vorba despre acţiunile de dezvoltare a infrastructurii rutiere şi de IT, care va facilita mobilitatea populaţiei şi a bunurilor, va determina reducerea costurilor de transport de mărfuri şi călători, îmbunătăţirea accesului pe pieţele regionale, creşterea eficienţei activităţilor economice, economisirea de energie şi timp, creând condiţii pentru extinderea schimburilor comerciale şi, implicit, a investiţiilor productive. Îmbunătăţirea accesibilităţii fizice şi digitale, reprezintă factori principali pentru atragerea de investitori şi pentru a pune bazele pentru dezvoltarea competitivităţii economice.

    Măsuri de îmbunătăţire a absorbţiei

    Pentru îmbunătăţirea atragerii fondurilor europene alocate pentru perioada de programare 2014-2020, MFE are în vedere, în primul rând, asigurarea unei mai bune activităţi de comunicare şi informare a viitorilor beneficiari şi de creştere a vizibilităţii Programelor Operaţionale atât prin utilizarea mijloacelor existente (conferinţe, seminarii, informări prin intermediul mass-media, spoturi publicitare, pagini web), a reţelelor existente, cât şi prin investiţii viitoare în sprijin help - desk de calitate.

    Conducerea ministerului a adăugat: "De asemenea, intenţionăm implementarea principiului "biroului unic" pentru IMM-uri, astfel încât acestea să aibă la dispoziţie un mecanism cuprinzător şi accesibil pentru informare şi orientare privind accesarea fondurilor publice (programe naţionale şi europene) dedicate dezvoltării afacerilor proprii (echipamente, servicii, instruire şi acces la finanţare). Pornind de la dorinţa de a sprijini beneficiarii şi de a creşte implicit rata de absorbţie, vom elabora măsuri de simplificare şi eficientizare a modalităţilor de accesare a fondurilor, continuând pe cele deja aplicate şi introducând altele noi. Astfel, vrem să standardizăm, pe cât posibil, aplicaţiile pentru finanţare, formatul cererilor de rambursare şi a rapoartelor de progres, încât un beneficiar al mai multor programe de finanţare să nu facă efortul de adaptare şi învăţare pentru fiecare program în parte (reducerea timpului de familiarizare), să se reducă timpul de verificare a diferitelor reguli, cerinţe, proceduri şi ghiduri, reducând riscul de producere a unor greşeli sau erori".

    Prin dezvoltarea interoperabilităţii sistemelor informatice ale diverselor instituţii publice care deţin baze de date cu informaţii legate de beneficiari, MFE urmăreşte să reducă numărul de documente solicitate beneficiarilor de fonduri, în special în faza de selecţie a proiectelor, aceste informaţii putând fi accesate on-line de către Autorităţile de management/Organismele intermediare.

    Nu în ultimul rând, oficialii ministerului consideră că transferul Autorităţii de Management pentru POS CCE în subordinea MFE va conduce la simplificarea sistemului şi, implicit, la reducerea birocraţiei, la evitarea unor presiuni nejustificate asupra beneficiarilor, prin aplicarea unor reguli mult mai simple şi mai clare.

    Noutăţi în procedurile de accesare

    Noutăţile din procedurile de accesare a noii alocări 2014-2020 vizează întregul sistem de implementare a Fondurilor Europene Structurale şi de Investiţii, în care va fi integrat şi Programul Operaţional Competitivitate.

    Potrivit datelor furnizate de MFE, unul dintre elementele importante este introducerea conceptului de e-coeziune, conform cerinţelor Regulamentului comun 1303/2013, care va permite reducerea sarcinii administrative. Portalul MySMIS (e-coeziune) a fost elaborat recent şi are ca scop facilitarea schimbului de informaţii electronice pentru beneficiari. MySMIS integrează toate elementele de reglementare principale ale e-coeziunii referitoare la "caracteristicile tehnice pentru funcţionarea sistemelor informatice şi pentru reducerea sarcinii administrative pentru beneficiari", "principiul de codare unică", "interoperabilitatea" şi "toate schimburile de informaţii. Cu alte cuvinte, acest sistem va permite, când va deveni pe deplin funcţional, transmiterea cererilor de finanţare, rapoartelor de progres, a cererilor de rambursare în format electronic, stocarea electronică a datelor şi utilizarea acestora, astfel încât va reduce problemele legate de păstrarea datelor şi problema transmiterii datelor de mai multe ori, ne-au declarat reprezentanţii MFE.

    De asemenea, vor fi introduse opţiunile de rambursare pe baza costurilor simplificate, oferind posibilitatea reducerii sarcinii administrative asociate gestiunii financiare, controlului şi auditului. Pentru Programul Operaţional Competitivitate, autorităţile intenţionează să utilizeze ca opţiuni simplificate în principal costurile indirecte, exprimate ca procent din alte costuri eligibile şi eventual sume forfetare (de exempu vouchere pentru inovare).

    Un alt element important este reducerea numărului de audituri pentru operaţiunile care nu depăşesc valoarea de 100.000 de euro, care nu vor fi, în mod normal, supuse decât unei singure auditări pe întreaga lor durată (dacă nu există un risc specific).

    De asemenea, referitor la finanţarea IMM-urilor inovative din ţara noastră, vor fi utilizate instrumente financiare care vor facilita accesul la capital de risc în etapele timpurii ale dezvoltării acestora. Aceste instrumente se vor structura pe două nivele de intervenţie, ne-au mai spus reprezentanţii MFE, subliniind: "Nivelul accelerator va permite dezvoltarea de IMM-uri inovatoare emergente de la stadiul de concept până la cel de lansare pe piaţă, cu investiţii de până la 50.000 de euro. Nivelul de investiţii pentru start-up-uri ("seed") va continua să sprijine IMM-urile inovative pregătite pentru piaţă, care au perspective de creştere, cu o rată a investiţiilor de până la 500.000 euro. Dincolo de sprijinul direct de capital, IMM-urile inovative selectate vor beneficia de o gamă largă de servicii suport, adaptate complexităţii specifice a tehnologiilor aferente asocierilor, precum instruire, mentorat, marketing, managementul drepturilor de proprietate industrială, juridic, servicii de contabilitate, etc".

    În scopul reducerii decalajului actual al pieţei privind accesul la finanţare, IMM-urile inovatoare vor fi eligibile pentru împrumuturi mai favorabile susţinute de garanţii şi/sau granturi.

    Principalele probleme întâmpinate în procesul actual de absorbţie:

    -neasigurarea cofinanţării din partea beneficiarilor la timp din cauza lipsei suportului bancar în acest sens;

    -completarea incorectă a documentelor (cereri de plată/cereri de rambursare) de către beneficiari, neataşarea tuturor documentelor suport;

    -întârzieri şi blocaje în procesul de achiziţie publică cauzate în special procedurii de contestaţie foarte permisive, de ex. legislaţia în vigoare permite contestarea unui proces de achiziţie publică din partea oricăror firme, indiferent dacă au participat sau nu la procesul respectiv de achiziţie publică; mai precis o firmă de apartament care nu participă la un proces de achiziţie poate contesta şi bloca întregul proces de achiziţie;

    -estimări nerealiste din partea beneficiarilor cu privire la termenele stabilite în care vor face cereri de rambursare a cheltuielilor.

    Autoritatea de Management POS CCE şi-a propus ca, până la finalul acestui an, să solicite Comisiei Europene rambursare a cel puţin 490 milioane de euro.

    Atât pentru Programul Operaţional Competitivitate, cât şi pentru toate celelalte programe care vor fi finanţate din fonduri europene în viitoarea perioadă de programare, Ministerul Fondurilor Europene şi-a propus un grad de absorbţie de 100%.

    La data de 31 mai 2014, la nivelul POS CCE, erau înregistrate 16.164 proiecte depuse cu o valoare totală de 85.545.245.126 lei (41.580.163.216 lei FEDR).

    Până în prezent, Comisia Europeană a rambursat României aproximativ 930 milioane de euro prin POS CCE.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    Fix la cos
    transilvaniainvestments.ro
    IBC SOLAR
    danescu.ro
    arsc.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    18 Sep. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9746
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
    Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
    hipo.ro
    citiesoftomorrow.ro
    govnet.ro
    energyexpo.ro
    thediplomat.ro
    roenergy.eu
    notorium.ro
    rommedica.ro
    prow.ro
    aiiro.ro
    oaer.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb