Finala Europa League din 9 mai reprezintă principalul eveniment sportiv al anului, găzduit de ţara noastră, dar reprezintă un reper şi pentru operatorii din turism. Încasările de la turiştii care vor veni în Bucureşti cu această ocazie sunt de ordinul zecilor de milioane de euro, dar succesul financiar depinde în bună măsură de cum se vor "aranja" chestiunile sportive. Încasările cresc sau scad în funcţie de numele echipelor care vor disputa finala, de ţările din care provin acestea şi de numărul suporterilor respectivelor formaţii şi de tradiţia acestora în ceea ce priveşte deplasările.
O primă lovitură pentru deplinul succes financiaro-turistic al evenimentului a fost primită săptămâna trecută, atunci când ambele echipe din Anglia au fost eliminate din competiţie. O finală Manchester United - Manchester City ar fi dublat numărul potenţialilor turişti, se putea ajunge la aproximativ 100.000, fiind cunoscută patima fanilor englezi pentru fotbal, care merg în deplasări chiar dacă sunt conştienţi că nu mai au cum să-şi procure tichetul de intrare, şi mai ales rivalitatea dintre cele două formaţii din Manchester. Chiar şi prezenţa unei singure echipe englezeşti ar fi îmbunătăţit reţeta, un studiu demonstrând că englezii sunt suporterii care "lasă" cei mai mulţi bani în deplasări, alături de iubitorii de fotbal din Spania şi Italia, la polul opus aflându-se olandezii, codaşi în materie de cheltuieli şi la ultima ediţie a Campionatului Mondial. Din nefericire, nici Italia nu mai are nicio echipă angrenată în competiţie, în schimb sunt şanse mari ca Spania, campioana mondială en titre, să prindă un loc în finala de la Bucureşti, trei formaţii din această ţară fiind calificate în sferturi (Atletico Madrid, Valencia, Athletic Bilbao).
Responsabilii cu organizarea Finalei UEFA Europa League estimea-ză că la eveniment vor participa aproximativ 40.000 de turişti străini, dar cum am mai spus, calculele se pot reface, în funcţie de echipele calificate. Mircea Sandu, preşedintele FRF, este convins că această finală este unul dintre cele mai importante evenimente care au avut loc la noi în ţară în ultimii 22 de ani: "În mare parte vor fi încasări pe partea de cazare şi alimentaţie publică". Şeful FRF estimează că turiştii vor genera încasări de aproximativ 30 de milioa-ne de euro. O altă discuţie este legată de posibilităţile de cazare oferite de Bucureşti, care nu ar acoperi o afluenţă foarte mare de turişti, existând un disponibil de aproximativ 15.000 de camere. Trebuie făcută însă o precizare: majoritatea suporterilor vor veni la Bucureşti în ziua meciului, pe 9 mai, şi o parte consistentă va părăsi ţara noastră chiar a doua zi. Primarul Capitalei, are planuri cu bătaie mai lungă, sperând ca o bună organizare să aducă turişti şi după acest meci: "Ne dorim foarte mult ca acest eveniment internaţional, extrem de important atât pentru Capitală, cât şi pentru România, să beneficieze de o organizare pe măsură, atât din punc-tul de vedere al siguranţei, al trans-portului suporterilor, cât şi al zonelor turistice şi al evenimentului sportiv propriu-zis. Pe data de 9 mai, 60 de milioane de telespectatori din întreaga lume vor privi acest eveniment găzduit de Bucureşti".
Revenind la calculele sportive, acestea sunt deosebit de importante. Programul sferturilor de finală este următorul: AZ Alkmaar (Olanda) - Valencia (Spania); Schalke 04 (Germania) - Athletic Bilbao (Spania); Sporting Lisabona (Portugalia) - Metalist Harkov (Ucraina); Atletico Madrid (Spania) - Hannover 96 (Germania). A fost realizată şi "împerecherea" pentru semifinale: Atletico Madrid/ Hannover - Alkmaar/ Valencia şi Sporting/ Metalist - Schalke/ Bilbao, practic în acest punct există două variante de finală, una care ar aduce un număr mare de suporteri şi una mai puţin reuşită din acest punct de vedere. Athletico Madrid - Schalke este una din cele mai bune variante, echipele fiind reprezentantele a două ţări cu mare tradiţie în fotbal, ambele având un număr foarte mare de fani. La polul opus, un semi-eşec, inclusiv ca audienţă, ar fi meciul dintre Metalist Harkov - AZ Alkmaar. Echipa din Ucraina s-a aflat permanent în umbra celor de la Dinamo Kiev şi Şahtior Doneţk, forţa financiară a suporterilor nu este foarte mare, mulţi din aceştia fiind mult mai concentraţi pe turneul final al Campionatului European din luna iunie, găzduit de ţara lor şi de Polonia. Nici AZ Alkmaar nu poate aduce foarte mulţi suporteri, la meciurile de pe teren propriu putând asista maxim 17.000 de spectatori.