Ca în cazul oricărui alt tip de afacere, şi în cazul francizei este nevoie de un plan de afaceri. Francizorul are nevoie de un plan de afaceri, dar şi francizatul. Multe francize, mai ales cele americane, solicită potenţialilor francizaţi să prezinte un plan de afaceri sau să îl completeze pe cel deja trasat de francizor, adaptându-l astfel la cerinţele şi specificităţile locale ale zonei unde va activa viitoarea unitate francizată. De asemenea, în momentul în care potenţialul francizat solicită un împrumut financiar, acestuia i se cere să prezinte un plan de afaceri.
Planul de afaceri pentru o franciză este foarte similar cu un plan de afaceri pentru alt tip de întreprindere; acesta este, de fapt, un mix între elemente ale celor două companii: compania francizoare şi compania fran-cizatului.
Conceperea şi crearea unui plan de afaceri nu reprezintă o pierdere de vreme pentru potenţialul francizat care, poate, se gândeşte: "Oricum, francizorul are propriul plan de afaceri pe care mi-l va înmâna după semnarea contractului". Conceperea şi crearea acestui plan vă determină să treceţi în revis-tă toate aspectele legate de afacere şi să le analizaţi, precum şi să vă gândiţi la potenţialele provocări şi probleme cu care este posibil să vă confruntaţi în cadrul procesului de punere a bazelor şi de demarare a afacerii. Astfel, veţi determina în modul cel mai concret care sunt ideile dumneavoastră de afaceri, necesităţile financiare precum şi ce alte opţiuni aveţi. După ce aţi creat acest plan, cu siguranţă veţi avea noi întrebări pe care să i le puneţi francizatului pentru a vă asigura că înţelegeţi foarte clar ce implică demararea unei astfel de francize, înainte de a lua decizia de semnare a contractului.
Fiecare autor vine cu propunerile lui privind compunerea unui plan de afaceri, dar toţi sunt de acord că acesta trebuie să prezinte afacerea, în cadrul unei introduceri şi/sau al unui sumar al afacerii, să ia în discuţie piaţa pe care va activa noua afacere, să conţină un plan de marketing şi un plan privind personalul angajat, precum şi proiecţiile financiare pentru res-pectiva afacere şi să fie însoţit de documente sau copii după documentele care să susţină sau să completeze informaţiile din cadrul planului de afaceri.
Introducerea
La fel ca în cazul planurilor de afaceri tradiţionale, şi planul pentru o franciză trebuie să conţină o scurtă introducere care să aibă rol de prolog sau în care să se facă o declaraţie de intenţie, dacă nu un scurt rezumat al afacerii.
Sumarul sau descrierea afacerii
Ca şi în cazul planului de afaceri tradiţional, şi în cazul nos-tru trebuie descrisă compania. Care este natura afacerii? Ce produse sau servicii vinde unitatea francizată? De asemenea, care va fi, în general, relaţia cu francizorul şi compania francizoare? Aici ar trebui să includeţi şi date privind locaţia noii unităţi francizate din punct de vedere al atractivităţii şi al accesibilităţii.
Unii autori sugerează că tot aici trebuie să prezentaţi şi date privind piaţa (mărimea şi natura ei) precum şi descrierea operaţiunilor necesare pentru demararea şi lansarea afacerii şi riscurile şi problemele asociate acestor două procese.
Date generale despre franciză
Această secţiune ar cores-punde cu cea dedicată sectorului de activitate, din cadrul unui plan de afaceri tradiţional. Des-crierea francizei în general este diferită de prezentarea unităţii francizate şi a afacerii acesteia. Această parte a planului vă ajută să treceţi în revistă tot ce ştiţi referitor la afacere per ansamblu şi, mai ales, ceea ce nu ştiţi referitor la afacere. Astfel, veţi ştii exact ce alte întrebări să îi mai puneţi francizorului, în momentul inves-tigării reţelei de franciză care vă interesează.
Piaţa
Dacă nu aţi inclus în capitolul unde descrieţi afacerea date privind piaţa viitoarei afaceri, faceţi un capitol separat. Care este mărimea pieţei? Cum este, în descreştere sau în plină emergenţă? Cine este concurenta dumneavoastră directă şi cea indirectă? Cât de mare şi de importantă este această concurentă? Care este starea generală din punct de vedere economic al pieţei pe care doriţi să intraţi?