Am vorbit în articolele anterioare despre programul de training pe care îl urmează majoritatea francizaţilor, angajaţii aces-tora precum şi personalul firmei francizoare.
• Ce presupune un program de training?
După cum am prezentat şi în articolul anterior, majoritatea programelor de pregătire se bazează pe tehnica învăţării prin practică. Astfel, toate cunoştinţele învăţate se aplică în practică, iar metodele de predare sînt astfel create încît francizatul să acumuleze o experienţă practică. Aceasta este valabilă atît pentru un restaurant fast-food, dar şi pentru o franciză care oferă servicii etc. De exemplu, potenţialii francizaţi DunkinDonuts trebuie ca în prima zi de training să intre în bucătărie şi să prepare o gogoaşă care să fie şi comestibilă.
Scopul programului de training este ca francizatul să înveţe cum să opereze afacerea. Francizatul nu se află acolo, la sediul francizorului, ca să înveţe din cărţi sau din manuale, ci să în-veţe din prelegeri, discuţii de grup, analiza problemelor şi practica independentă sub îndrumarea atentă a unui trainer experimentat. De obicei francizatul cheltuieşte ceva bani ca să efectueze deplasarea pînă la sediul francizorului (mai ales dacă cei doi se află în ţări diferite) şi, în unele cazuri, plăteşte cazare etc.
• Cum se desfăşoară un program de training?
Programele de training pornesc de la premiza că francizaţii nu au sau au foarte puţină experienţă în afaceri. Majoritatea francizorilor îşi tronsonează training-ul în trei componente majore: training-ul pentru perioada de dinaintea deschiderii, training pentru demararea afacerii şi training pentru perioada de după lansarea afacerii.
Probabil cea mai intensă perioadă de instruire a francizatului este trainingul de dinaintea demarării activităţii. Acesta poate avea o durată de la o singură zi (vezi Dr Gusto sau Agenţia Imobiliară Perfectă) pînă la 3 luni, dar perioada medie este de două săptămîni. În acest răstimp francizaţii trebuie să înveţe elementele specifice de operare a afacerii, dar şi de marketing, de management al personalului, de contabilitate şi ope-raţiuni financiare etc. În ce-i priveşte pe francizori, aceştia au descoperit că este preferabil să lucreze cu un număr limitat de francizaţi o dată, deoarece le permite să ofere şi training "unu la unu", iar francizaţii au astfel ocazia de a întîlni alţi francizaţi.
Programul de training include un Manual de training (care iniţial poate fi chiar Manualul operaţional). În acest manual sînt tratate subiectele importante pentru francizat şi sînt explicate acele porţiuni ale afacerii pe care francizatul trebuie să le cunoască în amănunt pentru a avea succes. Astfel, programul de pregătire îl învaţă pe francizat esenţa sistemului de franciză că-ruia i s-a alăturat, precum şi cum să îndeplinească fiecare sar-cină specifică. Mai mult, pentru francizor, Manualul de training şi programul de pregătire pentru francizaţi pot reprezenta o bună "acoperire" în cazul unor dispute ulterioare. Unii francizaţi, după ce au părăsit sistemul de franciză, vor încerca să obţină satifacţie în Justiţie pentru faptul că afacerea lor nu s-a bucurat de succesul promis de către francizor. Aceşti francizori pot invoca lipsa de ajutor din partea francizorului sau pregă-tirea insuficientă, cînd, de fapt, motivele eşecului au fost altele. Francizorul, avînd Manualele şi programele de training, poate dovedi că a oferit o pregătire completă, suficientă pentru operarea afacerii aşa cum a fost concepută şi creată de el.