În articolul anterior am prezentat pe scurt cam ce presupune training-ul unui francizat, înainte de ziua lansării unei afaceri în sistem franciză. Dar pregătirea francizaţilor nu se opreşte, de obicei, aici.
Mulţi francizori, în special cei din domeniul vînzărilor cu amănuntul, oferă ajutor francizatului în ziua deschiderii, la faţa locului. În cele mai multe cazuri, francizorul nu se limitează doar la acea zi specială, ci îl ajută pe francizat şi în zilele premergătoare marelui eveniment (mai ales dacă este vorba de magazine sau restaurante, francizorul îl asistă pe francizat în procesul de amenajare a vitrinelor etc) şi în primele zile ale afacerii. Francizorul trimite fie pe directorul echipei de pregătire a francizaţilor, fie pe unul sau mai mulţi membri ai echipei sau, în funcţie de caz, merge el însuşi la locaţia francizatului pentru a-l ajuta.
În zilele premergătoare des-chiderii, francizatul este asis-tat şi ajutat atît cu ultimele pregătiri ale afacerii, cît şi cu angajarea şi training-ul personalului. De asemenea, reprezentantul francizorului petrece cel puţin cîteva zile ală-turi de noul francizat şi după ce acesta a demarat afacerea sa. Astfel, firma francizoare îl ajută pe francizat să depăşeas-că orice problemă neprevăzută sau situaţiile dificile care pot apărea în perioada de început a afacerii. În cazul francizelor care oferă servicii, francizorii acordă asistenţă similară francizaţilor, îi ajută în primele zile, dau primele telefoane pentru crearea unei baze de clienţi şi îi consiliează în cadrul primelor vînzări pe care francizaţii le realizează.
Francizorii au învăţat că este important ca francizaţii să-şi înnoiască, în mod periodic, cunoştinţele privitoare la managerizarea, produsele şi marketing-ul afacerii respective. Una dintre cele mai bune ocazii pentru o astfel de "updatare" a cunoştinţelor o reprezintă întîlnirile anuale sau la cîteva luni a francizorilor cu francizaţii. Mulţi francizori organizează convenţii, conferinţe sau seminarii anuale la care invită toţi francizaţii. În funcţie de caz, participarea poate fi gratuită sau contra cost.
Training-ul post-deschidere se desfăşoară fie la locaţia francizatului, fie la sediul companiei francizoare şi, de multe ori, se adresează atît francizatului, cît şi angajaţilor firmei acestuia. Pentru angajaţi, unii francizori oferă un training specializat pe aria specifică în care persoana respectivă îşi desfăşoară activitatea în cadrul afacerii (de exemplu: resurse umane, marketing, sectorul financiar etc).
Un alt tip de pregătire este cea oferită de aşa numiţii reprezentanţi pe teren ai francizorului sau de angajaţi ai aces-tuia care vizitează fiecare unitate francizată în mod regulat (lunar, trimestrial etc) pentru a transmite materiale privind cele mai noi produse, servicii etc lansate de francizor. Aceştia pot realiza sesiuni de pregătire, dar pot oferi şi consiliere şi îi pot ajuta pe francizaţi cu sfaturi în problemele de management şi de operare.
De asemenea, în cadrul unor sisteme de franciză s-au creat programe prin care proaspeţii francizaţi, după ce au încheiat sesiunea standard de training, urmează o pregătire adiţională, la locaţia unei unităţi francizate deja existentă şi operaţională. În unele cazuri, noii francizaţi "vizitează" de la una pînă la trei unităţi ale unor francizaţi cu vechime şi sînt pregătiţi de fiecare din aceştia în parte. Alţi francizori au programe în cadrul cărora francizaţii (de obicei, cei care au cifre mari de vînzări şi ale căror unităţi au succes, în general) vizitează alţi francizaţi (de cele mai multe ori, cei care se confruntă cu probleme, înregis-trează o cifră redusă de afaceri etc) pentru a-i ajuta în cadrul unor sesiuni de consiliere. Aceste programe au dat rezultate remarcabile deoarece cine poate şti cel mai bine cum se pot rezolva problemele cu care se confruntă o unitate francizată decît doar cineva care deţine şi operează, la rîndul său, o astfel de unitate?
Dar, gradul şi modalităţile de oferire a training-ului, a oricărui tip de pregătire, de altfel, precum şi suportul şi ajutorul, toate se fac, însă, în funcţie de ceea ce s-a stabilit prin contractul semnat de către cei doi, francizor şi francizat. De asemenea, prin contract sînt stabilite condiţiile pentru realizarea tuturor tipurilor de pregătire, fie că este vorba de training-ul înaintea demarării afacerii, ajutorul din ziua deschiderii sau pregătirea post-deschidere.