Reporter: Cum aţi descrie Terre des hommes?
Tudor Roşu: Fundaţia Terre des hommes Romania este ca o familie, nu doar ca mărime, ci şi ca spirit -suntem un grup de 17 oameni implicaţi şi entuziaşti, care lucrăm pentru delegaţia română a celei mai importante organizaţii elveţiene de protecţie a drepturilor copiilor. Doar că numele nostru "de familie" vine de la o carte a scriitorului francez Antoine de Saint-Exupery, în care acesta explica cum fiecare copil are potenţialul său, care trebuie protejat şi cultivat de fiecare dintre noi. A lucra pentru o fundaţie care ajută copiii vulnerabili reprezintă pentru noi o motivaţie aparte, dar şi o mare responsabilitate.
Reporter: Cum a ajutat efectiv Fundaţia Terre des hommes comunitatea?
Tudor Roşu: Prima activitate din SHINE, proiectul început în 2017 în judeţul Bacău, a fost consultarea copiilor: ei ne-au arătat concret care erau nevoile lor legate de educaţie în acel moment şi astfel am creat o listă de posibile investiţii. Desigur, au fost consultaţi şi adulţii din jurul lor, profesori, părinţi, reprezentanţi ai comunităţilor. Apoi au urmat doi ani şi jumătate în care am investit în ceea ce ne cereau ei, de la mobilier şcolar, la microbuze (cu care să meargă la şcoală) sau terenuri de sport. Terenurile au fost o mare nevoie a copiilor şi am realizat în total 11, fiindcă puţină lume ştie că în şcolile din mediul rural nu există săli de sport, iar terenurile de sport erau adesea improvizate pe pietriş sau iarbă.
Pe lângă acestea, am investit în multe lucruri care ajută copiii să meargă la şcoală cu uşurinţă, cu bucurie şi în siguranţă : 21 de investiţii în dotări cu mobilier şi echipamente şcolare, trei microbuze şcolare, şase clădiri reabilitate şi/sau dotate cu instalaţie de încălzire, şase locuri de joacă, trei grupuri sanitare. Desigur, perioada actuală este foarte dificilă şi frustrantă pentru aceşti copii, fiindcă pandemia îi ţine departe de şcoală. În lunile care urmează trebuie ca prioritatea noastră a tuturor să fie educaţia şi accesul copiilor la ea, indiferent de mediul din care provin.
Reporter: La cât se ridică valoarea investiţiilor din proiectul SHINE şi de unde a venit finanţarea?
Tudor Roşu: În proiectul SHINE (Sprijin pentru Infrastructura Socială, de Educaţie şi Sănătate), desfăşurat între 2017 -2020 în zona Bacău, am avut sprijinul financiar al unei fundaţii elveţiene, Botnar, iar în unele cazuri investiţiile au fost co-finanţate de primării. Valoarea proiectului nostru a fost de 1,7 milioane de dolari, dar, dacă le socotim şi pe acestea din urmă, ajungem la 3 milioane de dolari.
Reporter: Care sunt concluziile celor trei ani de muncă în Bacău?
Tudor Roşu: Una dintre cele mai importante concluzii este o confirmare a modului în care abordăm proiectele la Terre des hommes : trebuie să implicăm copiii în decizii, să le acordăm încredere, fiindcă doar aşa ei înţeleg că au drepturi şi că le pot revendica (inclusiv în faţa autorităţilor). Pentru zona Bacău a fost o noutate totală modul în care elevii au fost implicaţi în fiecare etapă a proiectului, de la alegerea tipului de investiţie la alegerea culorilor mobilierului din şcoli. Dar copiii au prins ideea repede şi, de exemplu, câţiva elevi din Zemeş s-au dus singuri la primar şi au cerut bani pentru un eveniment!
Reporter: Ce proiecte aveţi în vedere pentru 2021? Şi în ce măsură sunt acestea fezabile în actualul context?
Tudor Roşu: Ne-am adaptat deja mare parte dintre activităţile din proiecte în online, acolo unde a fost posibil, însă sperăm să nu mai fie nevoie, fiindcă ne dorim să ne reîntâlnim în siguranţă cu copiii cât mai curând.
Anul acesta am adaptat deja în online iniţiativa noastră Ziua Ştafetei, o iniţiativă care sprijină adolescenţii să-şi găsească un mentor şi să aleagă astfel o meserie potrivită, ceea ce înseamnă, desigur, o motivaţie în plus pentru a studia. Este o mare nevoie de modele în rândul copiilor din toate zonele sociale şi geografice ale ţării şi avem exemple minunate de poveşti create cu această ocazie. Sunt convins că Ziua Ştafetei a schimbat de-a lungul anilor vieţi şi a ajutat zeci de mii de copii să ia una dintre cele mai importante decizii din viaţa lor : meseria. De altfel, ne mândrim că Fundaţia a avut onoarea să i se acorde două premii la prestigioasa Gală a Societăţii Civile pentru ediţia 2019 ! În 2021 vom lucra într-un proiect similar (de mentorat) cu Moldova, iar pentru Ziua Ştafetei ne dorim sprijin material, fiindcă ediţia viitoare, a zecea, trebuie să fie una specială. Vom continua, desigur, proiectele noastre actuale, de sprijinire a copiilor afectaţi de migraţie sau a celor care intră în contact cu sistemul judiciar şi de construire a unui mediu sigur pentru copiii care fac sport.
Reporter: În ce măsură reuşeşte societatea noastră să-şi protejeze copiii comparativ cu ţările europene?
Tudor Roşu: Din păcate, cifrele nu arată bine, iar Raportul Child Rights Now despre România ultimilor 30 ani (un raport de studiu la care Terre des hommes a contribuit, alături de alte patru organizaţii în 2019) este explicit: mortalitate infantilă mare, cele mai multe adolescente care devin mame, abandon şcolar, violenţă în familie, migraţia părinţilor sau a lor, copii în sistemul de protecţie. În plus, la investiţia în educaţie, România este mult sub media UE (mai puţin de 3% în 2017 şi 2018, faţă de 5 % în UE). În aproape fiecare dintre aceste arii Fundaţia Terre des hommes intervine prin proiecte pe termen lung, de prevenţie, educaţie sau formare şi perfecţionare a profesioniştilor din domeniul social, de exemplu.
Reporter: Cum putem noi, oamenii obişnuiţi, să participăm la proiectele Fundaţiei Terre des hommes în România?
Tudor Roşu: Oricine poate sprijini Fundaţia Terre des hommes şi, indirect, copiii, fie ca donator cu orice sumă (suntem şi pe platforma Rohelp), fie ca voluntar sau, în unele proiecte, ca mentor pentru copii şi tineri (cu anumite condiţii, în acest caz). Dar şi noi putem fi o resursă pentru părinţi şi profesori, fiindcă punem gratuit la dispoziţie pe site-ul nostru toate publicaţiile create în proiectele noastre. Am realizat de-a lungul anilor multe broşuri şi pliante sau clipuri video minunate, ilustrate şi create pe înţelesul copiilor, iar profesorii sau părinţii le pot folosi pentru a pregăti copiii să prevină violenţa (inclusiv bullying), să se protejeze faţă de ea sau să înţeleagă sistemul judiciar, de exemplu.
Reporter: Vă mulţumesc!