Guvernul a adoptat, ieri, o ordonanţă de urgenţă prin care reorganizează CNADNR şi înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere SA (CNIR), o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere.
Potrivit ministrului Transporturilor, Sorin Buşe, CNADNR îşi va schimba denumirea în CNAIR - Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi va avea ca obiect principal întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare şi altor elemente de infrastructură rutieră.
"Va gestiona proiectele aflate în curs până la finalizarea lor, adică încheie toate şantierele deschise azi, fie că sunt de reabilitare a drumurilor naţionale, fie construcţii de autostrăzi", a precizat Buşe.
CNIR se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităţilor de deplasare a cetăţenilor şi de circulaţie a mărfurilor în condiţii de siguranţă, a completat ministrul.
"CNIR va proiecta, construi, reabilita, moderniza şi repara autostrăzile pe perioada de garanţie tehnică. Va construi drumurile expres, drumurile naţionale, variantele de ocolire şi alte elemente de infrastructură rutieră. Va executa lucrări în regie proprie şi va coordona dezvoltarea unitară şi echilibrată a infrastructurii de transport rutier. Va desfăşura, de asemenea, activităţi de concesionare a spaţiilor de servicii situate de-a lungul autostrăzilor şi a drumurilor expres. CNIR va funcţiona efectiv din 2017 şi se va ocupa de proiectele noi, precum centura de sud a Bucureştiului sau autostrada Sibiu-Piteşti", a explicat Buşe.
Executivul precizează că CNIR are un capital social iniţial de 50.000.000 lei, subscris şi integral vărsat în numerar de statul român până la data de 30 noiembrie 2016, în calitate de acţionar unic.
"În ceea ce priveşte gestionarea proiectelor, CNAIR transferă, în mod etapizat, pe o perioadă de maximum 3 ani, proiectele de infrastructură de transport rutier către CNIR. Proiectele care vor fi transferate sunt: modernizarea Centurii Sud Bucureşti; realizarea ring II Centura Sud Bucureşti; realizarea autostrăzii Sibiu - Piteşti; realizarea autostrăzii Târgu Mureş - Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni; realizarea drumului expres Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău - Paşcani. (...) CNIR încasează lunar de la CNAIR un procent de 15% din valoarea rovignetei încasate, tarifelor de trecere a podurilor, precum şi din alte venituri rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică pe care le are concesionate, cu excepţia veniturilor din concesiunile de spaţii de servicii şi a veniturilor din închirieri", explică Guvernul, conform Agerpres.
Buşe a estimat că numărul angajaţilor CNIR va fi între 400 şi 600, în funcţie de proiectele în derulare.
"În ceea ce priveşte salariile, dorim ca această companie să fie competitivă pe piaţa naţională, să poată atrage oameni foarte bine pregătiţi profesional. Dorim prin această salarizare să atragem oameni competenţi care sunt pe piaţă în acest moment. Mai dorim ca oamenii pe care noi îi formăm să îi putem păstra în trei ani, cinci ani când vor căpăta o competenţă profesională foarte bună", a spus ministrul.