Guvernul economic european - obsesie franţuzească

MAKE
Ziarul BURSA #Internaţional / 21 iulie 2015

Guvernul economic european - obsesie franţuzească

Ideea de "Gouvernement economique européen" a fost repusă pe tapet de Franşois Hollande, alaltăieri, restrângând-o la "gouvernement de l'eurozone", ocazie cu care dovedeşte nu doar că preşedinţii Franţei au o idee fixă, ci şi că fiecare trage ce învăţăminte vrea din actuala tragedie greacă, când, după cum a declarat preşedintele Consiliului European, Donald Tusk, "Europa a fost aproape de catastrofă".

Hollande a spus ca Franţa este gata să participe la "avangarda" constituirii unui guvern al Zonei Euro, cu parlament propriu şi buget specific, omagiindu-l, în "Journal de Dimanche", pe Jacques Delors (acesta a împlinit nouăzeci de ani, la 20 iulie), fost preşedinte al Comisiei Europene (între 1985 şi 1994), care, pare-se, a fost primul care a formulat ideea, în 1997.

Dar nu şi singurul, pentru că, în octombrie 2010, fostul preşedinte al Franţei, Nicolas Sarkozy, a prezentat-o Parlamentului European şi un an mai târziu, în august 2011, a câştigat-o de partea sa şi pe cancelarul Germaniei, Angela Dorothea Merkel, care a devenit o partizană a proiectului, după ce Franţa a renunţat la planul ca Zona Euro să emită Eurobonduri proprii.

Acum aflat în opozitie, în calitate de preşedinte al Republicanilor, Nicolas Sarkozy se străduieşte să-şi tămăduiască imaginea internaţională (după acuzaţiile de corupţie care i-au fost aduse) şi a readus în discuţie într-un articol din Monde, la întâi iulie, ideea guvernului Zonei Euro, cerând pentru ea alegerea unui preşedinte.

Aşa că Hollande, la 14 iulie, nu face decât să amplifice vocea adversarului său politic, care, de altfel, îl şi critică.

Te-ai aştepta să fie cruţat, de vreme ce este de aceeaşi părere, dar, dimpotrivă, intervenţia lui Holland este considerată de Republicani "de interes minor, pentru că se menţine în generalităţi", iar "Noul Partid Anticapitalist" îl numeşte "micul asistent al lui Merkel, care vrea să aresteze democraţia într-o Zonă Euro supranaţională cu un parlament de butaforie".

Propria mea opinie despre idee am publicat-o, în BURSA, cu patru ani în urmă, sub titlul "Ce-i de făcut?"

Nu am nimic de adăugat, astăzi este aceeaşi.

Reproduc articolul de atunci.

---------------------

GUVERNUL EUROPEI, SAU...

Ce-i de făcut?

"Ce-i de făcut?" a fost, mai întâi, un roman cu idei iluminist-socialiste al lui Nicolai Cernisevski, publicat în 1863 (atribuit, uneori lui Alexander Herzen, prin confuzia cu "Cine-i vinovat?", roman apărut în 1847); apoi, în martie 1902, Vladimir Ilici Lenin a publicat, la Stuttgart, sub acelaşi titlu "Ce-i de făcut?" teoria partidului organizat pe principiul "centralismului democratic"; la rândul său, "centralismul democratic" a fost ridicat la rang de principiu de organizare al statului comunist (iar nu doar al partidului), fiind introdus, de Leonid Ilici Brejnev, în Constituţia Sovietică din 1977.

Este interesant că Dicţionarul Explicativ al Limbii Române din 1998, înainte să dea definiţia ("Centralism democratic = principiu de bază propriu organizării şi activităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, care susţinea îmbinarea centralismului cu democraţia, conducerea centralizată cu participarea membrilor colectivităţii."), precizează că termenul este "Ieşit din uz".

Ei bine, întâlnirea de marţi, de la Paris, dintre cancelarul Germaniei Angela Merkel şi preşedintele Franţei Nicolas Sarkozy, urgentează să ne actualizăm Dicţionarul, pentru că Uniunea Europeană urmează să se reorganizeze pe baza principiului centralismului democratic şi deci, termenul reintră în uz.

Iar scara europeană la care va reintra în uz l-ar umple de invidie până şi pe genialul Lenin, umbrindu-i virtuala bucurie că întrebările socialiştilor ruşi "Cine-i vinovat?" şi "Ce-i de făcut?" sunt asociate amândouă, astăzi, în preocupările tuturor celor care se străduiesc să dea un răspuns crizei mondiale.

Un adevărat guvern economic european - aşa sună propunerea comună franco-germană, după întâlnirea din 16 august, de la Paris, dintre şefii celor două state, Nicolas Sarkozy şi Angela Merkel, a căror idee, în faţa ruinatoarelor dezechilibre naţionale ale unor state membre ale Uniunii Europene, este să-l pună pe actualul preşedinte al UE, belgianul Herman Van Rompuy, în capul euro-guvernului alcătuit din şefii celor 17 state membre ale Zonei Euro, urmând să se reunească în şedinţe cu o regularitate de o dată la şase luni.

Dincolo de rezonanţa respingătoare a "supra-guvernului" în urechile generaţiei noastre - a celor cu vârste de peste patruzeci de ani, care am trăit în ţări comuniste ne-sovietice -, trebuie spus că ideea nu violează mentalitatea actuală occidentală, de vreme ce un sondaj, publicat joi, în Franţa, arată că francezii au mai multă încredere în Merkel, decât în propriul Sarkozy.

O bază pe care s-ar putea spune că, în imaginarul caz al unor alegeri pan-europene, francezii ar prefera-o pe nemţoaică (nu-i ridicol?, întreaga istorie a conflictelor franco-germane s-a aplatizat sub presiunea crizei datoriilor suverane!); căci 79% dintre francezi sunt îngrijoraţi de efectele crizei financiare globale şi 67% se tem de impactul asupra propriei situaţii (nu-i cazul nostru; pe noi nu ne atinge decât, cel mult, divorţul lui Pepe de Oana Zăvoranu).

Guvernul Europei - noţiune fără conţinut, deocamdată

Merkel şi Sarkozy n-au precizat ce înţeleg ei prin "adevărat guvern economic european", declarând, doar, că vor ca astfel să poată fi coordonate şi controlate deficitele bugetare ale statelor UE, idee pe care, miercuri, purtătorul de cuvânt al UE, Olivier Bailly, s-a grăbit să o susţină:

"Noi deja menţionaserăm nevoia să întărim partea economică a uniunii monetar-economice. Ceea ce se petrece acum şi ceea ce a fost anunţat ieri, drept propunere a Franţei şi Germaniei, se îndreaptă exact în această direcţie".

Ce nu spune Bailly este că propunerea franco-germană pentru un "euro-guvern" are conotaţii mult mai pronunţat politice, decât alternativa pentru calmarea crizei datoriilor suverane din UE, respinsă ferm de Germania: împrumuturile garantate în comun de cele 17 guverne ale statelor din Zona Euro.

Fără nicio definiţie, noţiunea de "guvern economic european" devine disponibilă oricărei interpretări, de la aceea că urmăreşte doar coordonarea taxelor şi cheltuielilor bugetare, în vederea unei "uniuni fiscale", până la cea imperială, la care majoritatea est-europenilor au idiosincrazia provincialului.

Oroarea Germaniei faţă de obligaţiunile colective

Partizanii obligaţiunilor colective ale statelor din Zona Euro argumentează ideea astfel (ei nu sunt, niciodată, nemţi):

1) Finanţele publice din Zona Euro, luate ca un tot, oferă o proporţie de 88% a datoriei însumate faţă de Produsul Intern Brut însumat, care este mai respectabilă decât cea de 98% a SUA şi doar ceva mai ridicată decât cea a Marii Britanii (83%), în timp ce deficitul bugetar proiectat ar urma să treacă de puţin peste 4%, mai onorabil atât decât cel american (10%), cât şi decât cel britanic (8,5%).

Eurobondurile colective ar inspira mai multă încredere investitorilor decât obligaţiunile naţionale, supuse acelui risc al fiecarui stat, luat individual, ca prin deficit excesiv şi/sau îndatorare ridicată să stârnească neîncredere (neîncrederea scumpeşte creditul, eventual până la cote nesustenabile, generând crize de lichiditate, repercutate în cererile ca Banca Centrală Europeană să le cumpere obligaţiunile, un proces care, peste anumite limite, afectează independenţa Băncii).

2) Fondul European de Stabilitate (EFSF) întemeiat anul trecut pentru cazuri de salvare, cum este cel al Greciei, a fost proiectat să cumuleze, în toamna asta, doar 440 de miliarde de euro, dar angajamentul său să ajute Grecia, Irlanda şi Portugalia abia dacă i-ar mai lăsa destul pentru Spania şi, în mod evident, n-ar putea nicidecum susţine Italia.

În plus, garanţiile pentru fiecare împrumut acordat de EFSF ţin de ponderea fiecărei naţiuni în economia Zonei Euro, astfel încât capacitatea EFSF de a acorda împrumuturi se diminuează, în cazul că, de exemplu, Franţa şi-ar pierde ratingul de top "AAA" (aşa cum pieţele suspectează ca ar urma să se petreacă).

Din aceste cauze, Eurobondurile colective au fost privite drept o soluţie viabilă de recâştigare a încrederii în solvabilitatea statelor din Zona Euro.

În schimb, nemţilor nu le convin Eurobondurile colective, din două motive:

a) Fiind unul dintre cele mai solvabile state, Germania ar urma să plătească nemeritat un cost al împrumuturilor ridicat prin media cu statele slab solvabile, ceea ce, conform unor calcule ale "Ifo Institute for Economic Research" din München, ar costa-o adiţional circa 1,9% din PIB, anual.

b) Dacă Eurobondurile ar oferi această asigurare guvernelor cu cheltuieli extravagante, acelea nu şi-ar mai pune problema austerităţii.

Nevaccinaţii occidentali

Ideea explicită a unui "Euro-guvern", drept mijloc de soluţionare a crizei datoriilor suverane de pe continent, a fost susţinută fără înconjur, acum un an, de Stefan Collignon, preşedintele "Scientific Committee of Centro Europa Ricerche" (CER), din Roma, care a publicat în "Social Europe Journal" articolul intitulat "Un guvern economic european ar putea soluţiona deficitul democraţiei europene".

Collignon spune că metoda interguvernamentală prin care este condusă moneda unică se ruinează, pentru că membrii - guverne naţionale - vor urma întotdeauna interese parţiale, iar nu colective, deşi deciziile lor au efecte asupra tuturor cetăţenilor din Zona Euro.

"...Cetăţenii europeni nu dispun de puterea să aleagă politicile pe care ar avea nevoie să le discute", scrie profesorul Collignon, care discerne că reprezentarea interesului naţional al cetăţenilor, prin guvernele constituţionale, nu are un corespondent în reprezentarea interesului lor european, întemeindu-şi aserţiunea imediată: "Drept consecinţă, o anume frustrare şi percepţia caracterului nedemocratic al Europei sunt în puternică întărire în Europa", după care profesorul ne sperie că "ambele aceste tendinţe ar putea distruge Uniunea Europeană".

Desigur, profesorul adulmecă centralismul atunci când vorbeşte despre controlul părţilor de către întreg, pentru că "întregul" nu poate să se manifeste decât prin reprezentanţii trimişi la "centru".

Singura şmecherie care să îndulcească bulina amară este să o pudreze cu "democraţie".

Aşa a făcut şi Lenin.

Pudra democraţiei

Collignon invocă frecvenţa cu care francezii au menţionat mereu expresia "gouvernement économique" şi faptul că, după eşecul Germaniei să soluţioneze criza din Grecia, Angela Merkel nu a mai respins ideea, conturând-o în manieră personală: "Guvernul economic suntem noi, cele 27 de state membre" (n.n. - similar cu ideea de acum, care, însă, este restrânsă la cele 17 state din Zona Euro).

Collignon consideră că maniera în care Merkel a conceput euro-guvernul este pre-democratică şi că democraţia presupune principiul "No taxation without representation" ("Nicio taxă fără reprezentare"), din care deduce că euro-guvernul trebuie să poată fi controlat prin parlamentarii europeni aleşi drept reprezentanţi ai cetăţenilor, iar nu prin intermediul guvernelor naţionale.

Ceea ce spune Collignon este foarte inteligent.

Atâta doar că nu mai are nicio importanţă ce spune el, dacă prin "Gouvernement économique europeen" , francezii înţeleg că, dacă o ţară este mare, cu formă hexagonală şi faimoasă pentru brânzeturile şi vinurile sale, atunci poate să dea cu tifla regulilor contra deficitului bugetar excesiv.

Trebuie spus că, la întâlnirea de la Paris, Sarkozy a convins-o pe Merkel să amâne promovarea sancţiunilor automate asupra ţărilor care au depăşit nivelul deficitului bugetar agreat comunitar, deoarece Franţa ar fi fost prima pe lista indisciplinaţilor.

Experienţa românească a centralismului democratic

Se cunoaşte că profesorul Collignon n-a simţit pe pielea lui centralismul democratic, în asemenea măsură inocent, încât nu menţionează nici măcar că, fie şi ideile sale mai larg democratice, ar trebui să treacă printr-un Referendum continental.

Frate occidental, crede-mă, te rog: Ceauşescu a acces la dictatură, în 1968, ridicându-se împotriva invaziei sovietice în Cehoslovacia.

Ca să-l apărăm de furioasa putere sovietică, a primit suportul nostru şi al Occidentului, aşa că s-a cocoţat atât de sus şi atât de îndelungat, încât, eu, unul, cred că trăieşte şi acum.

După 21 de ani, uneori, mintea mea încă mai cântă razna "Partidul, Ceauşescu, Româniaaa/Partidul, Ceauşescu/Româniiia".

Da, centralismul democratic nu este o idioţenie, ci o formă mai timidă şi perversă a centralismului, care este inevitabil în oricare guvernare prin reprezentare.

Adevărata problemă este, însă, asta: de ce este nevoie de "reprezentare"?

Asta ne-au învăţat anticii atenieni că este democraţia?

Parcă nu, nu-i aşa?!

Parcă era vorba nu despre democraţie reprezentativă, ci despre democraţie directă...

Cu toţi interneţii, telemobilele, iPad-urile, telefonia fixă, televizoarele şi radiourile de acum, cu toate telecomunicaţiile de astăzi care învelesc continentul european cu o pătură rulată peste cap şi pe sub picioare, de ce nu vorbeşte nimeni despre democraţia directă?!

Ai?!

Nu aud de la tine decât o şoaptă: "Ce-i de făcut?" ...

(BURSA, 22.08.2011)

Opinia Cititorului ( 24 )

  1. Franta este o economie aflata de mult timp in deriva, din cauza amprentei socialiste...Lipsita de competitivitate, cu datorii de aproape 100% din P.I.B., finantand protectia sociala si cu un aparat bugetar gigantic, aceasta tara este cu siguranta noua Grecie!!!

    1. Tot ceea ce spui , este valabil pentru majoritatea tarilor dezvoltate cu putine eceptii in nord plus BRIC. Ceea ce spui este valabil si pentru SUA, si pentru Italia, pentru intreaga UE cu exceptia Germanie si Suediei. Nici Canada nu e prea departe. Ar trebui cumva sa ne reevaluam principiile si sa le realiniem la normalitate iar normalul este dat de medie. Cu ce crezi ca difera aparatul bugetar Francez de cel Canadian sau char de cel American? De ce crezi ca Franta este mai putin competitiva decat UK? Poate pentru ca o ai in fata ochilor. Mie de departe Franta mi se pare competitiva in multe domenii.

    Articolul din 2011 parca a fost scris ieri!

    Devine din ce in ce mai limpede ca zona euro a fost o constructie fortata. Ea trebuie regandita si renuntat la utopii obsesive...

    Ce vremuri...

    Francezii ar fi preferat-o pe Merkel!...

    Azi, nu stiu cum ar arata un sondaj. - Hollande are un procent de 22% Incredere populara... 

    ...In spatele fiecarui barbat de succes sta o Femeie Puternica ;

    Carla Bruni (desi e italianca), datorita Ei Franta va renaste...:))) 

    Alez Szarko :)

    Conform datelor FMI Uniunea Europeana este cea mai mare putere economica a lumii:

    -----------PIB ------- Populatie -- PIB/loc 

    UE ------18 526 mld $ --- 505 mil loc - 36 685 mii $/loc 

    China -- 17 617 mld $ - 1 368 mil loc - 12 878 mii $/loc 

    SUA ---- 17 419 mld $ --- 319 mil loc - 54 605 mii $/loc 

    India --- 7 376 mld $ - 1 260 mil loc -- 5 854 mii $/loc 

    Japonia - 4 751 mld $ --- 127 mil loc - 37 409 mii $/loc 

    Rusia --- 3 565 mld $ --- 144 mil loc - 24 757 mii $/loc

    Aceasta putere formidabila, in curs de constituire, ar trebui si ar putea fi folosita folosita pentru ca binefacerile civilizatiei sa fie usor accesibile ficarui cetatean UE. Odata propus si lansat acest obiectiv, cine ar mai fi in stare sa zica NU realizarii unei forme de conducere centralizata - pentru ca trebuie sa fie centralizata! - si democratica - pentru ca trebuie sa fie democratica! - la nivel UE? Actualmente suntem intr-un stadiu de baltire, nici in car nici in caruta. De situatie profita tarile dezvoltate, care beneficiaza de resursele umane, naturale si economice ale tarilor putin dezvoltate. Depasirea acestui stadiu ar trebui sa fie in primul rind in favoarea tarilor putin dezvoltate. Oricum nu poate fi mai rau! Asa ca, hai s-o facem!  

    1. Ce ne facem, Pribeagule? Cum adică "conducere centralizata - pentru ca trebuie sa fie centralizata"?

       

      Principiul subsidiarității stă la baza creării Europei. Parlamentul European descrie aceste concepte care sunt contrare centralizării. 

       

      "Temei juridic 

      Articolul 5 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană (Tratatul UE) și Protocolul nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității.  

      Obiective 

      Exercitarea competențelor Uniunii Europene se supune principiului subsidiarității și principiului proporționalității. În domeniile care nu țin de competența exclusivă a Uniunii Europene, principiul subsidiarității prevede protejarea capacității de decizie și de acțiune a statelor membre și legitimează intervenția Uniunii în cazul în care obiectivele unei acțiuni nu pot fi realizate în mod suficient de statele membre, ci pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii, „datorită dimensiunilor și efectelor acțiunii preconizate”. Introducerea acestui principiu în tratatele europene vizează exercitarea competențelor la un nivel cât mai apropiat de cetățeni." 

      Eu am auzit că centralizarea nu se mai practică nici măcar în Rusia... 

      ca deciziile acelui for necesar ar fi sa fie respectate de tot natul.

      Intre principiul subsidiaritatii si cel al centralismului democratic diferenta este intratit de fina, incit nu poate rezista voracitatii intereselor de tot felul, astfel ca, in toate cazurile (pina si in viata monahala, chiar), cele doua se confunda.

      Pe de alta parte, socotelile Pribeagului (de la interventia nr.6) ilustreaza conceptia cu larga audienta despre "competitie", intr-un concurs fara linie de finish, fara cistigator, fara inteles si prin urmare, fara nici un rost, caruia nu-mi trebuie nici o cutezanta sa-i spun Nu. 

      Stimate Pribeag, te rog defineste termenul pe care-l folosesti cu atita dezinvoltura: "binefacerile civilizatiei". 

      Este vorba despre electricitate, apa curenta si internet banking? 

      Iti imaginezi ca Libia lui Gaddafi a asteptat "primavara araba", ca sa introduca electricitatea in tara?! 

      Exista o singura "civilizatie" adevarata?

      Este ca si cind ai spune: "Unii o numesc "léau", altii "water", ba chiar si "aqua", dar numele ei adevarat este "apa". 

      Este noua materie care trebuie stapanita. Candva mi-Ai explicat CE inseamna IN ESENTA ODENTIC. O notiune care a introdus in insolventa Oltchim. SI al carei modus operandii a fost intrebuintat la Petrom.

      Nuante atit de fine se intrepatrund in teorie incit se ajunge ca la un moment cu greu, cu ustensile obisnuite, se mai poate distinge binele de rau. Doar lucrul trait te face sa ai cerititudinea: democratia este buna, dictatura este rea. Incurcatura este totala cind rezultatele democratiei sunt sub cele ale dictaturii. Oricum am numi procesul de analiza, de luare a deciziei - am folosit termenul centralism pentru ca era utilizat in editorial -, pina la urma se ajunge la practica care foloseste principiul: “Până aici democraţia. De aici încolo Mănăştur!”.

      N-am facut socoteli, exceptie “PIB/loc”, doar am luat niste date si le-am pus intr-o ordine. N-a fost in intentia mea sa scot in evidenta “competitia”. Gindul meu - avind in vedere pe cei multi, care pling pe umerii Batrinei Europa, jelind-o si numarindu-i zilele - era sa pun in evidenta locul UE in lume din punct de vedere economic. Si locul ei, daca economia conteaza, ne dau motive de speranta, nu de jale. Depinde doar ca conducatorii UE sa aiba mintea la purtator, pentru ca s-a constatat ca sunt multi purtatori care n-au mintea la ei.  

      Finisul “competitiei”, pe care pentru a-i scoate conotatia de intrecere, o putem numi ”mers”, va fi finisul umanitatii. 

      “bineface rile civilizatiei” inseamna a utiliza apa curenta, electricitate, internet banking; copiii mei sa faca om scoala in care sa invete ce este bine si rau, nota obtinuta sa-i faca sa prevada si sa distinga craca pe care se vor aseza in copacul vietii; sa invete ca nu pot avea pretentia ca cineva sa le dea ceva fara a face nimic; iar dupa absolvire sa practice o activitate in urma careia sa nu ajunga cocirjati, reumatici, bolnavi cronic; sa aiba posibilitatea sa-si aleaga perechea, nu sa-i fie impusa de conditii de existenta izolata in cine stie ce colt al vreunei tari dezvoltate; veniturile realizate sa le permita ca dupa ce-si platesc toate bunurile pe care le utilizeaza sa faca o vacanta anuala in Grecia, de exemplu, nu sa-si faca ginduri ca dupa ce platesc energia electrica consumata ajung datori... Este simplu, binefacerile civilizatiei inseamna eliminarea raului din lume, lume in care omul sa aiba parte de bine.

      Evident ca exista multe, multe feluri de civilizatie: la groapa, la groapa vreu sa fiu dusi de ai mei, nu de cine stie ce naimiti. :))  

      Pot beneficia de ceea ce numesti "civilizatie", chiar daca nu sunt parte a "celei mai mari puteri economice a lumii" si prin urmare, sustinerea mentinerii/constituirii/dezvol tarii Uniunii Europene nu are de ce sa imbrace haina militantismului doctrinar.

      Nu am de ce sa inchid ochii la perversitatea confiscarii autodeterminarii, intr-un joc bolsevic postcomunist. 

    Exista niște indivizi care se cred atotputernici și care visează crearea unui sat mondial, in care ei sa dicteze totul.

    Asa numita globalizare. Adică ceea ce se încearcă la scara mai mica cu UE.  

    Ca orice utopie este sortita eșecului.

    Cum ar fi sa-i obligi, prin lege pe eschimoși și pe africani sa se îmbrace la fel!? 

    Iată un exemplu de oameni cu pătura în cap (sau legați cu pătura - că nu mai este nicio diferență în acest caz).

     

    16 iulie 2015, Iațeniuk, prim-ministrul Ucrainei merge la Londra, primit de Cameron. Iată ce transmite Europa Liberă. 

     

    RFERL: "Greece Could Learn From Britain, Ukaine, Yatsenyuk Says" 

     

    "Grecia ar putea învăța câteva lecții de la Marea Britanie despre cum să trăiești cu cheltuieli publice mai puține și să înflorești, a zis Arseniy Yatsenyuk după o întâlnire cu British Prime Minister David Cameron. 

     

    "Noi avem multe în comun cu Marea Britanie" a spus Yatsenyuk către Cameron. "Voi ați făcut austeritate și v-ați transformat economia în una cu adevărat vibrantă și robustă. NOI AM FĂCUT ACELAȘI LUCRU." 

     

    "Așa că noi putem să partajăm experiențele către Grecia pentru a face lumea mai bună, pentru a ține European Union unită," a zis acesta." 

    Nu pot decât să exclam: INCREDIBIL. Pentru cine știe cele mai elementare lucruri despre economia Ucrainei de azi, Iațeniuk pare un om care delirează (nu mă refer la austeritate ci la ideea că au avut succes și că s-ar compara sau ar putea sfătui Grecia). Înțeleg că ăsta este centralismul democratic: în cadrul partidului se discută democratic dar majoritatea decide și toată lumea EXECUTĂ fără obiecții (chiar dacă suferă cumplit în timpul acțiunii). "Libertate de discuție, unitate de acțiune". 

    1. ...fata de principiul subsidiaritatii, in care, daca nu esti in stare sa participi la binele comun, atunci te ajutam, asa cum i-a ajutat Ceausescu pe acei putini dizidenti pe care, totusi, i-am avut.

      C-an fabula: 

      Noi vrem egalitate,

      Dar nu pentru catei....... 

    Serios, Make! de ce nu incerci o intrare intr-un "guvern" sau orice altceva la varf European; cred ca ar fi necesara o urechere din cand in cand a inflacaratilor cocotati pe etajele din Bruxelles.

     

    1. N-as fi deloc original.

      E coada la urecheat si dat la geoale. 

      o patesti ca Varoufakis...deci talentele de pe gard trebuie sa stea acolo unde se afimara

      Desi inteleg ce spui, totusi simt ca trebuie sa precizez ca eu, unul, nu ma afirm pe mine, ci doar afirm ce cred despre unele chestii (si in orice caz, am avut prudenta sa edific un ziar, ca sa nu am nevoie de un gard).

      Iarta-l Make. 

    Daca l-am pune pe Make langa cei trei "crai" de la rasarit (Marx, Engels si Lenin) ar fi cel mai impozant, ca alura, si cred ca i-ar taia si la analiza socialului.  

    Boghehot in "Constitutia engleza "spunea :_"democratia e metoda de a da poporului cea mai mare iluzie a puterii , lasandu-l sa detina in realitate o cat mai infima parte din ea !"

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb