Deşi ne apropiem cu paşi rapizi de cea de-a treia lună a acestui an, totuşi lucrurile nu par deloc clare în ceea ce priveşte modul de impozitare a imobilelor şi aplicarea prevederilor noului Cod Fiscal.
Dimpotrivă, se pare că noua lege fiscală a creat un haos în rândul impozitelor locale.
Expertul în fiscalitate Dan Schwartz, partener la firma de consultanţă RSM, ne-a spus că cele mai multe primării au majorat taxele semnificativ şi că autorităţile care au acordat reduceri la taxe sunt obligate de Curtea de Conturi să ceară oamenilor banii înapoi.
Domnia sa ne-a precizat: "Au fost şi sunt foarte multe controverse pe tot ce înseamnă taxe locale şi impozite în sectorul imobiliar. Primăriile nu prea au reuşit să-şi adapteze softurile, evaluatorii nu ştiu să evalueze conform noilor standarde.
Cât priveşte cuantumul noilor taxe, şi aici este haos. Pe de o parte, majoritatea autorităţilor locale au crescut cota de impozitare cu procentul de impunere maxim admis, unele nu mai acordă scutiri de la impozite. De exemplu, în Bucureşti, nu mai sunt scutite de la impozit monumentele istorice. Pe de altă parte, în jurul Capitalei sunt localităţi care au acordat reduceri importante din simplul motiv că este an electoral. Ulterior, însă, Curtea de Conturi a făcut controale şi acum oamenii sunt obligaţi de funcţionarii din primărie să aducă de acasă contravaloarea reducerilor, plus majorări şi alte accesorii. Aşa se întâmplă când dai prea multă putere unora".
Noul Cod Fiscal dă mână liberă aleşilor locali să stabilească cuantumul impozitelor.
La începutul anului, chiar dacă nu erau gata normele de aplicare a noului cod, primăriile, cel puţin cele din Capitală, au încasat impozitele pe locuinţe şi terenuri, reprezentanţii acestora spunând că, dacă vor avea loc majorări, îi vor notifica pe contribuabili să vină să-şi achite restul din taxe.
În opinia lui Dan Schwartz, acest fenomen este posibil. Domnia sa ne-a mai spus că, deşi situaţia este destul de neclară, cine doreşte să beneficieze de reducerea de 10% aplicată impozitelor achitate în primele trei luni ale anului, trebuie să-şi plătească taxele până la finalul lunii martie.
În acest context, la Ministerul Finanţelor Publice sunt discuţii pentru introducerea unor noi modificări în Codul Fiscal, potrivit specialiştilor din piaţă.
Daniel Manaţe, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR), ne-a spus, recent, că baza de impozitare este valoarea impozabilă a imobilului şi este estimată de evaluatori. La aceasta se aplică o anumită cotă, conform noului Cod fiscal, diferenţiată atât din punct de vedere al utilizării (rezidenţial/nerezidenţial), cât şi în funcţie de proprietar (persoane fizice/persoane juridice). "Pe noi ne interesează să stabilim cât mai corect valoarea impozabilă", ne-a declarat domnul Manaţe.
Adrian Vascu, fondatorul companiei de evaluare Veridio, a explicat că, în cele mai multe situaţii, cauza principală a diferenţelor va rezulta din cotele de impozitare: "În primul rând pentru că acestea s-au modificat faţă de codul fiscal anterior, fiind acum situate în intervalele 0,08-0,2% (faţă de 0,1% anterior) pentru clădirile rezidenţiale şi 0,2-1,3% (faţă de 0,5-1,5%) pentru clădirile nerezidenţiale. În al doilea rând, pentru că autorităţile locale au stabilit cotele de impozitare prin selectare din aceste intervale, rezultând astfel valori diferite de la oraş la oraş".
Specialiştii din domeniu menţionează că modul de impozitare a clădirilor cu utilitate mixtă a suscitat o mulţime de discuţii, întrucât există situaţii foarte diferite în care se află acest tip de imobile.
Potrivit lui Adrian Vascu, impozitele pe clădirile nerezidenţiale aparţinând persoanelor fizice vor creşte, cele aferente construcţiilor rezidenţiale aparţinând persoanelor juridice vor scădea, iar pentru sediile de firme fără activitate economică situate în clădirile aparţinând persoanelor fizice, impozitul va fi similar cu cel al utilizării rezidenţiale.
Normele de aplicare a Codului Fiscal au adus clarificări în anumite puncte ale noii legi fiscale, este de părere Daniel Manaţe, care subliniază că aceste norme vin inclusiv cu exemplificări, mai ales pentru clădirile cu utilizare mixtă. Domnia sa precizează faptul că punctul de plecare rămâne Codul Fiscal.
1. reevaluari zilnice
(mesaj trimis de marius în data de 18.02.2016, 20:52)
Suprareglementarea creaza locuri de munca nelimitate si absolut inutile. Tendinta este ca sa facem, daca se poate zilnic o revaluare valorica, energetica, etc. In final ajung reevaluarile cat impozitele. Frecventa de 3 sau 5 ani a reevaluarii este specifica hiperinflatiei, de care am scapat de vreo 10 ani, dar cum sa lasi bietii evaluatori fara obiectul muncii?