Reporter: Cum caracterizaţi piaţa locală pentru dezvoltarea de aplicaţii online?
Simona Lăpuşan: Este o piaţă atractivă, cu avantajele şi dezavantajele ei. Pe de o parte, există cerere din ce în ce mai mare pentru servicii software personalizate, deci este loc de creşteri mai mari decât în alte domenii.
Pe de altă parte, este destul de greu să recrutezi oameni bine pregătiţi profesional, care să fie eficienţi şi orientaţi către client, ceea ce se traduce pentru noi într-o creştere mai mică decât cea dorită.
Reporter: Ce aşteptări aveţi în acest an privind segmentul dumneavoastră de activitate, pe plan local?
Simona Lăpuşan: Mă aştept să avem în continuare o creştere pe partea de nevoi de servicii software de calitate ridicată, precum şi o înţelegere mai bună a clienţilor asupra propriilor nevoi şi asupra procesului de achiziţie software în general. În acelaşi timp, mă aştept să avem din ce în ce mai mulţi oameni mai bine pregătiţi, chiar mai tineri.
Reporter: Cum a evoluat interesul consumatorilor pentru aceste aplicaţii?
Simona Lăpuşan: În ultimii ani a crescut interesul companiilor pentru servicii software specializate pe nevoile lor. Având în vedere evoluţia rapidă a tehnologiilor şi multitudinea de soluţii de pe piaţă, companiile au din ce în ce mai multă nevoie în primul rând de consultanţă de specialitate pentru a alege cea mai bună soluţie informatică pentru afacerea lor.
Reporter: Care este valoarea produselor software pe care le-aţi vândut anul trecut şi ce estimări aveţi pentru 2016?
Simona Lăpuşan: Cifra de afaceri a Zitec pentru anul trecut este de aproximativ 4,5 milioane de euro, o creştere de 37% faţă de anul 2014, fiind de altfel al patrulea an consecutiv de creştere cu două cifre procentuale. Pentru 2016 ne dorim continuarea acestui trend.
Reporter: Ce proiecte aveţi în derulare pentru dezvoltarea unor noi aplicaţii online şi când vor fi acestea disponibile pe piaţa românească?
Simona Lăpuşan: Avem în lucru un produs propriu, SaaS, care va acoperi nevoile superioare de atragere şi motivare a echipei. Estimăm că o primă variantă va fi disponbilă pe piaţă în toamna acestui an.
Reporter: Cum au evoluat vânzările companiei pe plan local, în 2015 faţă de anul precedent şi care sunt aşteptările dumneavoastră pentru 2016 în acest sens?
Simona Lăpuşan: Pe plan local, am avut în 2015 o creştere de peste 50%. Pentru acest an ne aşteptăm să menţinem aceeaşi tendinţă crescătoare.
Reporter: Care sunt motoarele de creştere a afacerii Zitec?
Simona Lăpuşan: Creşterea constantă a Zitec în cei aproape 13 ani de la fondare se datorează în primul rând echipei noastre. Calitatea serviciilor şi nivelul de implicare oferit de echipa noastră în proiectele clienţilor îi determină pe aceştia să rămână alături de noi pentru perioade foarte lungi, chiar de peste 10 ani, şi să ne recomande partenerilor de afaceri. Astfel, am ajuns să avem clienţi de pe trei continente, din 14 ţări.
Reporter: La ce cifră de afaceri şi ce profit vă aşteptaţi pentru 2016?
Simona Lăpuşan: Ne dorim să depăşim nivelul de 5 milioane de euro pentru cifra de afaceri şi să atingem o profitabilitate de 15%.
Reporter: Care este bugetul de investiţii al companiei în acest an?
Simona Lăpuşan: Dacă luăm în calcul investiţiile în produsele proprii, activităţile de cercetare-dezvoltare şi instruire, precum şi investiţiile în start-up-uri, bugetul total de investiţii se apropie de 500.000 de euro.
Reporter: Care sunt sursele de finanţare ale investiţiilor? În ce măsură aţi apelat la creditele bancare?
Simona Lăpuşan: Utilizăm resurse proprii, deocamdată nu am apelat la credite pentru investiţii. Este posibil însă, pe viitor, să apelăm la un credit sau finanţări nerambursabile pentru a susţine dezvoltarea produselor proprii.
Reporter: Luaţi în calcul listarea la Bursa de Valori Bucureşti?
Simona Lăpuşan: Urmărim cu interes evoluţia AeRO din cadrul BVB, ideea este atractivă şi se aliniază cu unele obiective ale noastre, prin urmare nu excludem o listare în viitor.
Reporter: Care este strategia de dezvoltare a firmei, pe termen mediu şi lung?
Simona Lăpuşan: Avem două direcţii de dezvoltare. În primul rând, pe partea de servicii de dezvoltare software strategia este să oferim calitate de top, să avem în echipa noastră foarte buni profesionişti şi să atragem astfel proiecte complexe şi clienţi care înţeleg şi apreciază serviciile noastre. În al doilea rând, pe partea de produse proprii, strategia noastră este să dezvoltăm produse utile, uşor de folosit şi, în acelaşi timp, puternic diferenţiate de ceea ce există în piaţă.
Reporter: Cum apreciaţi evoluţia ţării noastre din punctul de vedere al industriei aplicaţiilor software? Cum vedeţi dezvoltarea acestui segment în următorii ani?
Simona Lăpuşan: Ne bucurăm să vedem că, per total, industria aplicaţiilor software a câştigat teren şi a ajuns să fie relevantă la nivel de buget al ţării.
Pentru dezvoltare viitoare, la nivel de ţară, ne-ar fi utilă o strategie care să susţină atragerea de investiţii şi dezvoltarea de proprietate intelectuală. În acest moment, în industria IT, corporaţiile şi birourile cost-plus ale start-up-urilor de succes, deşi binevenite, contribuie doar la taxe pe salarii, profitul fiind de regulă înregistrat şi taxat în alte ţări. Pentru a evita să devenim doar o destinaţie de lohn în IT, ar fi tare bine să dezvoltăm produse româneşti, să atragem firme care să se înfiinţeze aici şi să motivăm investitorii să susţină afaceri locale bazate pe IT.
Reporter: Mulţumesc!