După discuţii avute pe parcursul ultimilor trei ani, şi o întâlnire între Consiliul de Administraţie al Oil Terminal (OIL) şi şefii Global Petrol Storage (GPS) şi Amerocap din octombrie 2018, conducerea terminalului petrolier din Constanţa a oficiat oferta celor doi potenţiali investitori prin includerea pe ordinea de zi a adunării generale din 5 august a unei informări a acţionarilor cu privire la intenţiile acestora.
De altfel, OIL a dat ieri publicităţii o scrisoare nedatată, semnată de şefii GPS şi Amerocap, ce oferă o "indicaţie de interes neangajantă" către compania de stat, potenţialii investitori punând condiţii a căror îndeplinire ar duce la "investirea de capital şi expertiză în modernizarea şi îmbunătăţirea activelor", planul de afaceri vizând creşterea veniturilor OIL, reducerea costurilor şi aducerea activelor societăţii la cele mai înalte standarde internaţionale de calitate şi eficienţă, potrivit adresei.
Americanii mai notează în scrisoare: "Aşteptăm cu interes opinia CA cu privire la cea mai potrivită opţiune pentru OIL şi acţionarii săi. Odată stabilită o cale clară în vederea unei tranzacţii, următoarea etapă ar fi ca GPS să efectueze un proces de due diligence (audit extins) pentru a evalua situaţia companiei şi nevoile de modernizare şi investiţii în dezvoltare. După o astfel de perioadă de audit, OIL şi GPS ar trebui să cadă de acord asupra unui Plan de Afaceri pentru aceste active şi un scop pentru tranzacţia vizată".
Scopul planului de afaceri va fi creşterea competitivităţii companiei şi valoarea acesteia, acesta vizând, printre altele, conform adresei: modernizarea bazei de active; crearea unor noi capacităţi de stocare şi/sau readucerea în funcţiune a capacităţilor existente; reducerea costurilor şi creşterea eficienţei şi calităţii serviciilor; prestarea de noi servicii pentru abordarea a noi segmente de piaţă; creşterea sustenabilităţii locurilor de muncă şi pregătirea personalului.
GPS şi Amerocap arată că activitatea portuară va creşte graţie planului de afaceri, ce va stimula economia locală şi naţională şi va spori securitatea energetică a ţării noastre, precum va consolida Constanţa drept un hub energetic de tranzit pentru producţia de hidrocarburi şi produse chimice şi petrochimice din Marea Neagră şi zona Dunării.
Investitorii propun Statului trei opţiuni pentru realizarea planului de afaceri propus. Prima, şi cea mai plauzibilă în contextul deţinerii de 59% a Statului Român şi a apetitului redus pentru privatizări a coaliţiei de guvernare, prevede înfiinţarea unui SPV (special purpose vehicle), respectiv o companie mixtă. În această opţiune OIL şi acţionarii se pun de acord asupra unor active pe care se vor concentra eforturile de modernizare, Oil Terminal cedând activele agreate către SPV-ul la care americanii vor contribui cu capital pentru a li se asigura o participare de minimum 51% din capitalul social al companiei mixte.
A doua opţiune prevede preluarea companiei prin achiziţia unui pachet minoritar, cel mai probabil de la Stat, urmată de o majorare de capital social ce va asigura o participaţie majoritară Global Petrol Storage, fondurile urmând să fie folosite pentru execuţia planului de afaceri, iar numărul de majorări decis în funcţie de dimensiunea acestui plan.
Şi în fine, a treia opţiune a americanilor presupune preluarea companiei prin achiziţionarea unui pachet majoritar şi demararea unei majorări de capital în pentru realizarea business plan-ului. Totuşi, arată GPS, opţiunile de parteneriat nu se limitează la acestea trei, dacă CA Oil Terminal propune altele agreate de acţionari. Totodată, se menţionează că opţiunile sunt deschise la analiză şi comentarii suplimentare, atât din perspectivă juridică, cât şi financiară.
Două dintre opţiuni presupun deci o nouă privatizare, de data aceasta a unei companii strategice a economiei naţionale, denumită de directorul general Sorin Ciutureanu drept "principala poartă de import-export ţiţei şi produse petroliere a României". O alta presupune cedarea activelor semnificative ale companiei, în special segmentul de depozitare, în contextul în care Oil Terminal are o capacitate de depozitare de circa 1,5 milioane metri cubi şi este cel mai mare operator pe mare din portul Constanţa, specializat în manipularea ţiţeiului, produselor petroliere, petrochimice lichide şi alte produse finite sau materii prime lichide pentru import, export şi tranzit.
Un alt element interesant de scos în evidenţă este faptul că societatea a făcut anunţul prin convocatorul prin care cheamă acţionarii în data de 5 august. Ulterior anunţului, preţul acţiunii a explodat, marcând aprecieri de 15% în ultimele trei zile, evoluţie avută pe fondul celor mai mari volume tranzacţionate din ultimele cincisprezece luni. Se remarcă totodată, că doar cu câteva săptămâni în urmă, volume semnificative pe titlurile OIL au fost înregistrate în şedinţele din 4, 5, 6 şi 7 iunie, când au fost tranzacţionate mai mult de 3,5 milioane de acţiuni, iar cotaţia a marcat creşteri importante. Astfel, se pune întrebarea dacă a existat vreo legătură directă între cunoaşterea intenţiei de a publica convocatorul cu punctul privind informarea acţionarilor şi intenţia de a cumpăra acţiunile emitentului.
În orice caz, acţionarii OIL sunt aşteptaţi să transmită un răspuns americanilor privind decizia companiei de stat.
De menţionat, de asemenea, faptul că GPS şi Amerocap consideră că este în interesul Statului să menţină o participaţie semnificativă în acţionariatul OIL (opţiunea 1 şi opţiunea 2), atât din perspectiva dividendelor ce vor fi încasate de acţionarul majoritar actual, cât şi din perspectiva creşterii semnificative a valorii terminalului petrolier ce este anticipată ca urmare a implementării planului de afaceri.
După ajungerea la un acord asupra tranzacţiei, GPS şi Amerocap propun aprobarea planului de afaceri realizat anterior, negocierea acordurilor de investiţii angajante, semnarea şi finanţarea primei faze a investiţei urmată de începerea executării Planului de Afaceri.
Amerocap este o companie de private equity care are plasamente de peste un miliard de dolari, îndeosebi în sectoarele energetic şi de apărare, în timp ce Global Petrol Storage este o companie independentă de furnizare de servicii pentru depozitare, lider pe această piaţă cu o reţea internaţională de terminale obţinută în urma îndeplinirii strategiei de dezvoltare şi preluare de active, potrivit datelor furnizate de site-urile acestora.
Amerocap are echipe de lucru în New York, Washington, Londra, Bucureşti şi Cali (Columbia), în timp ce GPS activează pe patru continente.
Americanii arată în scrisoare că sunt dispuşi să plătească în plus per acţiune pentru companie.
La închiderea ediţiei, directorul general al companiei nu a răspuns la telefon, însă Nicuşor Androne, liderul de sindicat al angajaţilor Oil Terminal, ne-a declarat că nu deţine informaţii cu privire la intenţia potenţialilor investitori şi nici cu privire la discuţiile din ultimii trei ani dintre părţi. Totuşi, acesta a ţinut să precizeze că nu este cazul ca un fond de investiţii american să cumpere o companie strategică pentru Statul Român.
Valoarea de piaţă a companiei la BVB se ridică la 138,61 milioane de lei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Mihai în data de 04.07.2019, 00:36)
Am curaj sa pun pariu ca este apa de ploaie..... Hai sa fim seriosi: cine investeste in Romania o asemenea suma cand mediul economic este incert? Politicienii nu au alta treaba decat sa faca harcea parcea justitia si sa mulga companiile care produc!
Dupa ce se vor descarca pachete semnificiative de actiuni va veni si vestea ca dealul a cazut....
Sper ca ASF sa-si faca treaba in acest caz.
1.1. Da, hai să fim serioși ! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Sigint în data de 04.07.2019, 11:26)
Pentru resurse energetice s-au pornit razboaie în toată epoca modernă. Așa că despre ce vorbim ? Se vor repezi ca ulii !