În continuarea programului "Academia Comisarilor" - iniţiativă a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care îşi propune realizarea unor seminarii practice de specializare a tinerilor angajaţi ai Autorităţii -, pe data de 08.02.2022, sub coordonarea preşedintelui Horia Constantinescu, a vicepreşedintelui Mihai Culeafă şi a directorului general Paul Anghel, s-au desfăşurat 11 acţiuni de control la operatori economici care activează în incinta Complexului Agroalimentar "Piaţa Delfinului", din sectorul 2 al Capitalei, se menţionează într-un comunicat de presă al instituţie.
În urma verificărilor, echipele de control din cadrul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorior al Municipiului Bucureşti (CPCMB), au aplicat amenzi contravenţionale în valoare totală de 97.000 lei şi 2 avertismente.
Potrivit ANPC, acestora li s-au adăugat măsuri complementare de: oprire definitivă de la comercializare şi retragerea din circuitul consumului uman a unei cantităţi de circa 850 kg, în valoare de aproximativ 14.000 lei; oprire temporară de la comercializare până la remedierea deficienţelor, din cauza lipsei etichetei cu traducere în limba română a 675 kg produse alimentare in valoare de 17.000 lei; oprire temporară a prestării de servicii în cazul a 11 operatori economici.
De asemenea, a fost propusă închiderea temporară a 2 unităţi, pe o perioada de cel mult 6 luni.
"Pentru mine, eu şi Piaţa Delfinului suntem de-o vârstă. M-am născut şi am crescut în sectorul 2 şi, împreună cu bunica, veneam la această piaţă pentru a ne face cumpărăturile. Eu am crescut, dar piaţa, din păcate, a rămas în anii de atunci ai copilăriei mele. Nici o investiţie, nimic care să arate drag şi prietenie pentru noi, cei din cartier. M-am plimbat printre tarabe şi am realizat că sunt aceleaşi ca acum 50 de ani. S-au schimbat comercianţii. Acum produsele nu mai sunt la fel ca cele de demult. Condiţiile în care acestea sunt vândute sunt jalnice. Sper ca cetăţenii din această zonă să înţeleagă că tot ceea ce facem este spre binele lor.
Când am văzut zoaiele care curg pe sub aleile pieţii, mi-am dat seama că nimeni nu mai este interesat de locurile unde bunicii îşi fac cumpărăturile, aşa cum şi bunica mea o făcea. Nu este nici prima şi sigur nu va fi nici ultima acţiune de acest gen. Mă simt legat de aceste locuri, iar pieţele din sectorul 2, pentru mine, sunt şi vor fi o prioritate", a declarat Mihai Culeafă, vicepreşedinte ANPC.
Printre cele mai importante abateri constatate de echipele CPCMB, în urma controlului, sunt: congelarea lentă a unor produse achiziţionate în stare refrigerată; schimbarea stării termice pentru diverse produse; neactualizarea graficelor de temperatură ale agregatelor de răcire; depozitarea produselor din carne şi peşte la temperatura mediului ambiant; comercializarea unor preparate finite fără elemente de identificare privind data preparării sau data limită de consum; utilizarea unor vitrine frigorifice de expunere a produselor la vânzare cu grad avansat de uzură, cu rugină, vopsea exfoliată, resturi alimentare, praf, grăsime în strat gros, fisuri pe partea exterioară a geamului; în urma ridicării tăvilor din partea inferioară de expunere spre comercializare au fost găsite zone cu rugină în grad avansat, pe toată suprafaţa vitrinei, mucegai, resturi menajere şi alimentare, descompunere a materialului, precum şi prezenta unor insecte moarte (muşte, gândaci); comercializarea unor produse alimentare în afara datei limită de consum; lipsa informării asupra ingredientelor ce pot provoca alergii sau intoleranţe; produse alimentare semipreparate cu data durabilităţii minimale depăşită; utilizarea unei hote neigienizată, care prezenta strat gros de grăsime; existenţa unui plafon cu infiltraţii şi a pavimentului cu zone sparte, depreciate sau cu bucăţi de gresie lipsă; supraîncărcarea cu produse a unor vitrine frigorifice; utilizarea unor practici comerciale înşelătoare: de ex. folosirea unor sintagme de promovare, menite a atrage cumpărătorul, în condiţiile în care, în urma verificării documentelor de provenienţă a mărfurilor a reieşit faptul ca acestea sunt neadevărate; comercializarea unor legume şi fructe cu modificări organoleptice de aspect şi consistenţă; expunerea spre comercializare a mierii, ambalată în recipiente de plastic reutilizate (sticle din plastic); comercializarea unor produse alimentare, ambalate, fără a avea etichete cu elementele de identificare traduse în limba română; lipsa autorizaţiei de funcţionare.