Industria automobilelor din Marea Britanie a scăzut cu 2% anul acesta, după ce în perioada Ianuarie- August a anului trecut a înregistrat o creştere de 8,5%, la 1,02 milioane de unităţi vândute, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Întrucât dinamica exporturilor în ceea ce priveşte această industrie este orientată către piaţa europeană (79% dintre vehiculele asamblate în Marea Britanie sunt exportate, dintre care 56% către celelalte ţări ale UE) acest lucru nu compensează scăderea cererii interne generate de o pierdere a încrederii consumatorului.
"Dependenţa industriei auto britanice de piaţa europeană nu se opreşte la exporturi", au menţionat reprezentanţii Coface.
Sectorul importă 56% dintre piesele necesare pentru asamblarea unui vehicul şi este integrat în lanţul valoric european.
În comunicat se mai precizează: "În paralel, din 2016, s-a observat un declin abrupt al investiţiilor furnizorilor şi producătorilor auto (o scădere de 36%, comparativ cu media pentru perioada 2011-2015), o tendinţă care devine mai pronunţată în 2017, în ciuda lansărilor a 28 de noi modele (toţi producătorii de vehicule la un loc) propuse între 2017 şi 2024. Perspectivele legate de dificultăţile şi de rezultatul negocierilor Brexit riscă să prejudicieze în continuare interesul ţării pentru investiţii străine, inclusiv companiile mamă (Tata Motors, BMW, Nissan şi PSA) ale unui număr important de mărci auto britanice."
Khalid Aït Yahia, economist în cadrul Coface specializat în sectorul auto şi metale a declarat: "Piaţa unică europeană este în mod clar vitală pentru industria auto britanică. În scenariul unui Brexit dur, cu implementarea unor controale stricte ale bunurilor şi cu aplicarea tarifelor OMC, riscurile ar fi multiplicate".
Trei consecinţe majore s-ar face simţite în acest caz:
1. Scăderea competitivităţii care face referire la lipsa unui acord de comerţ liber cu Uniunea Europeană ar însemna costuri mărite cu 10% pentru un vehicul şi cu 3% pentru o piesă, conform tarifelor care derivă din acordurile OMC.
2. Lipsa forţei de muncă calificate. Statutul de membru în Uniunea Europeană al Regatului Unit facilitează angajarea inginerilor şi a tehnicienilor calificaţi în contextul unui deficit de absolvenţi în domeniul ştiinţific şi tehnic formaţi în ţară.
3. Semne de întrebare care planează asupra finanţării inovaţiilor. Poziţia de lider a Marii Britanii în Europa în dezvoltarea vehiculelor hibride şi electrice derivă, în parte, din programele de finanţare a inovaţiilor lansate de Uniunea Europeană (programul cadru FP7 2007-2013, urmat de planul Horizon 2020, dar şi de un împrumut de 250 MIL Lire Sterline din partea Băncii Europene de Investiţii).